BibTex RIS Cite

ŞEVKET BULUT’UN HİKÂYELERİNDE ALEVİLER VE ALEVİLİK ALGISI

Year 2011, Issue: 59, 341 - 352, 04.09.2011

Abstract

Bu yazıda “Şevket Bulut’un hikâyelerinde Aleviler ve Alevilik algısı” üzerinde durulacaktır. Şevket Bulut 1936-1996 , 1970 sonrası modern Türk hikâyesinin göz ardı edilmemesi gereken isimlerindendir. Kahramanmaraş’ı ve bu ile komşu yöreyi çok iyi bilen yazarın hayatı bu yörede geçmiştir. Şevket Bulut hikâyelerinde söz konusu yöre insanının günlük hayatını, meselelerini konu edinir. Anadolu’nun olduğu gibi bu yörenin gerçeklerinden olan Alevilik de yazarın hikâyelerine konu olmuştur. Hikâyelerde Alevilere dair olumsuz algıların yanlışlığı ortaya konur, bu yanlış algılar eleştirilir. Alevilere dair olumsuz algıya sahip hikâye kişileri olumsuz tipler olarak çizilir. Alevi-Sünni yöre insanının karşılıklı anlayış, saygı, sevgi içerisinde yüzyıllardır beraber yaşadığı vurgulanır. Yazarın Maraş Olayları’nı konu alan hikâyelerinde bu beraberliğin bozulduğu anlatılsa da geniş kitlenin olaylar sırasında beraberliğe sahip çıktığı, birbirini koruduğu anlatılır.

References

  • BULUT, Şevket. (1971). Al Karısı. İstanbul: Hareket Yayınları.
  • -------------------- (1974). Sarı Arabalar. İstanbul: Hareket Yayınları.
  • -------------------- (1975). Dilek Çınarı. İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • -------------------- (1984). Kefensiz Ölüler. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • -------------------- (1996a). Baharı Göremeyen Çocuklar. Kahramanmaraş: Dolunay Yayınları.
  • -------------------- (1996b). Sınırdaki Tarla. Kahramanmaraş: Dolunay Yayınları.
  • -------------------- (1996c). Yıkık Minare. Kahramanmaraş: Dolunay Yayınları.
  • -------------------- (2007). Derin Kuyu. Kahramanmaraş: Dolunay Yayınları
  • KAPLAN, İsmail. (2010). “Okullarda Alevilik Dersleri ya da Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Alevilik (2)”, Zaman Gazetesi, 5 Aralık.
  • KARABULUT, Mustafa. (1997). Şevket Bulut Hayatı ve Eserleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • -------------------- (2002). “Şevket Bulut’un Hayatı ve Hikâye Anlayışı”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (2) :183-190.
  • KARADEMİR, Esbihal. (1977). “Oynaş Yazarı Şevket Bulut’la Bir Konuşma”, Hisar Dergisi, 163: 20 – 22.
  • KATEROĞLU, Selda. (1999). Şevket Bulut ve Hikâyeciliği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • SAFİ, İhsan. (2008). “Şevket Bulut’un ‘Kuyruğu Kesilen At’ Hikâyesi”, İlmî Araştırmalar Dergisi, 25: 121-138.
  • TÜRK, Ahmet. (1996). “Şevket Bulut ile Yapılan Son Konuşma”, Dergâh Dergisi, 82: 8-9,19.
  • YILDIZ, Alpay Doğan. (2011). “Şevket Bulut ve Bir Dönemecin Hikâyesi: ‘Baharı Göremeyen Çocuklar’”, Dergâh Dergisi, 251: 19-21.

SEVKET BULUT’S STORIES ALEVIS AND ALEVIS PERCEPTION

Year 2011, Issue: 59, 341 - 352, 04.09.2011

Abstract

In this article, “Şevket Bulut’s stories Alevis and Alevis perception” will be focused on Sevket Bulut 1936-1996 , is one of the inignorable story writers of Turkish literature after 1970s. Kahramanmaraş and adjacent to the local area were very well known as the author is from this region. In Şevket Bulut’s stories he issues thematises local people’s daily life. The Alevi of Anatolia, as well as the realities of this region has been the prominent subject of the author. Alevis stories about the negative perceptions are put in wrong, wrong perceptions criticized. Have a negative perception of the story, people are drawn to the negative types. AleviSunni region of human mutual understanding, respect, love, lived together for centuries in highlighted were all stressed in his stories. Although Maras events are told as a serious cut off this togetherness, even in such a tragic event, wise people well knew the importance of togetherness.

References

  • BULUT, Şevket. (1971). Al Karısı. İstanbul: Hareket Yayınları.
  • -------------------- (1974). Sarı Arabalar. İstanbul: Hareket Yayınları.
  • -------------------- (1975). Dilek Çınarı. İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları.
  • -------------------- (1984). Kefensiz Ölüler. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • -------------------- (1996a). Baharı Göremeyen Çocuklar. Kahramanmaraş: Dolunay Yayınları.
  • -------------------- (1996b). Sınırdaki Tarla. Kahramanmaraş: Dolunay Yayınları.
  • -------------------- (1996c). Yıkık Minare. Kahramanmaraş: Dolunay Yayınları.
  • -------------------- (2007). Derin Kuyu. Kahramanmaraş: Dolunay Yayınları
  • KAPLAN, İsmail. (2010). “Okullarda Alevilik Dersleri ya da Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Derslerinde Alevilik (2)”, Zaman Gazetesi, 5 Aralık.
  • KARABULUT, Mustafa. (1997). Şevket Bulut Hayatı ve Eserleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • -------------------- (2002). “Şevket Bulut’un Hayatı ve Hikâye Anlayışı”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (2) :183-190.
  • KARADEMİR, Esbihal. (1977). “Oynaş Yazarı Şevket Bulut’la Bir Konuşma”, Hisar Dergisi, 163: 20 – 22.
  • KATEROĞLU, Selda. (1999). Şevket Bulut ve Hikâyeciliği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • SAFİ, İhsan. (2008). “Şevket Bulut’un ‘Kuyruğu Kesilen At’ Hikâyesi”, İlmî Araştırmalar Dergisi, 25: 121-138.
  • TÜRK, Ahmet. (1996). “Şevket Bulut ile Yapılan Son Konuşma”, Dergâh Dergisi, 82: 8-9,19.
  • YILDIZ, Alpay Doğan. (2011). “Şevket Bulut ve Bir Dönemecin Hikâyesi: ‘Baharı Göremeyen Çocuklar’”, Dergâh Dergisi, 251: 19-21.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Alpay Doğan Yıldız This is me

Publication Date September 4, 2011
Published in Issue Year 2011 Issue: 59

Cite

ISNAD Yıldız, Alpay Doğan. “ŞEVKET BULUT’UN HİKÂYELERİNDE ALEVİLER VE ALEVİLİK ALGISI”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi 59 (September 2011), 341-352.

Bu dergide yayımlanan makaleler Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır. Bu lisans, açık erişimli bir makalenin ticari olmayan bir şekilde tekrar kullanılmasına, yazar doğru atfedildiği sürece izin verir.