Türk sanatında önemli bir konuma sahip mezar geleneği, büyük boyutlu anıtsal mimari yapılaryanı sıra, çoğu sanat eseri hâlindeki binlerce şâhide ile günümüze kadar sürdürülmüştür.Bilindiği gibi mezar taşları, hem kitâbe bilgilerini günümüze aktaran tarihi birer belge hemde sanat Tarihi bakımından, dönemin süsleme programına paralel değerli malzeme sunankültür varlıklarımızdır. Buna rağmen bu eserlere gereken hassasiyet gösterilmemekte hattabunların büyük bir kısmının cehalet, bilinçsizlik ve ihmal sonucu günümüze ulaşamadığıgörülmektedir. Kalkandelen, Osmanlı Dönemi’nde Balkanlar’daki en önemli merkezlerdenbirisidir. Kalkandelen’deki Tetova Alaca Camii, Makedonya’daki dini yapılar içinde gerekmimari, gerekse süsleme özellikleri bakımından özel bir konuma sahiptir. Kalkandelen Tetova Alaca Camii hazîresi, çok büyük bir alanı kaplamasına rağmen ne yazık ki sadeceyedi adet şâhide günümüze ulaşabilmiştir. Bu çalışmamızda, fotoğrafları çekilerek ve ölçülerialınarak belgelenen her bir eser malzeme, işleniş niteliği, form, yazı ve bezeme özellikleribakımından ayrıntılı bir biçimde incelendikten sonra Anadolu ve Balkanlar’daki Osmanlışâhideleri ile mukayeseleri yapılarak Türk sanatındaki yerleri belirlenmeye çalışılmıştır.
Cemetery tradition, which has an important place in Turkish Art has continued till today through thousands of tombstones most of which are considered as works of art along with big dimensioned, monumental architectural structures. As it is known, gravestones are historical documents which transfer information of inscriptions to the present day and provide art history as well as information and material in parallel to the decorative program of its period. Even so, the necessary precision to these works isn’t shown and because of ignorance, oblivion and negligence, some of them can’t be preserved till the present. Kalkandelen Tetova was an important center in the Balkan in the Ottoman Period. The Alaca Mosque in Kalkandelen Tetova is the most remarkable religious building in Macedonia because of its decorative features and architecture. Although the graveyard of the Alaca Mosque has a huge area, it has only seven gravestones preserved. In this study, after documenting these art works by taking their pictures and measurements; the material, form and ornamental features of these gravestones were examined in detail. So, a comparison between the Ottoman gravestones in the Balkan and in Anatolia could be made for placing these art works into Turkish art
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 25, 2013 |
Published in Issue | Year 2012 Issue: 64 |
Bu dergide yayımlanan makaleler Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır. Bu lisans, açık erişimli bir makalenin ticari olmayan bir şekilde tekrar kullanılmasına, yazar doğru atfedildiği sürece izin verir.