Keşkül; tesbih, teber, âsâ, habbe, kemer, teslim taşı, tığbent, sancak ve cilbend gibi sufiliğin önemli objelerinden biridir. Rufaî, Kalenderî, Mevlevî, Bektaşî, Ni’metullâhiyye, Safeviyye dervişleri ve Rum Abdalları gibi çeşitli tarikatlar tarafından kibri yok etmek için kullanılan dilenme taslarına-çanaklarına “Keşkül” adı verilmektedir. Keşkül ile dilenme geleneğinin Hint kökenli olduğu bilinmektedir. Hindistan’da dilenme bir meslek olarak görülürken, İslam toplumunda dilenmek bir geçim yolu olarak kabul görmeyip hatta hoş karşılanmamıştır. Ancak dilenme, gerçek dervişlerin tasavvuf yolunda aşmaları gereken önemli bir basamağı oluşturmaktadır. Keşkül-ü fukara yapımında; Hindistan cevizi, maden, ahşap, cam ve seramik gibi değişik malzeme kullanılmıştır. Bu araştırmada ise, İslamiyet’te keşkül-ü fukara kültürü ve seramik keşküller üzerine ikonografik bir değerlendirme yapılmıştır. Keşküller; duruşuna göre dışa çekik, içe çekik ve düz ağız formlu, yuvarlak ve halka dipli, dışbükey ve küresel biçimli gövdelere sahiptir. Dışbükey gövdeli örneklerde iki, küresel gövdeli olanlarda ise üç kulp bulunmaktadır. İncelenen örneklerin tümü sırlı olup, süslemelerinde sır altı renkli boyama bezeme tekniği kullanılmıştır. Keşküllerin gövdelerinde; bitkisel, geometrik, figürlü süsleme ve yazı ibareleri dikkati çekmektedir. Ele alınan örneklerin yüzeyindeki bezemelerin taşıdıkları ikonografik anlamlarla, keşküllerin ne amaçla kullanıldığı paralellik arz etmektedir. İncelenen örnekler 17. yüzyıl ile 19. yüzyıla tarihlendirilmektedir. Amacımız işlevselliğinin yanı sıra motif ve ikonografik konuları da üzerinde barındıran bu -tekke sanatı içerisinde önemli bir yere sahip olan- seramik keşkülleri ve İslam tarikatlarındaki dilenme kültüründe keşkülün önemini bilim dünyasına tanıtmaktır.
Bowl is one of the significant objects of Sufism along with beads, axe, staff, grains, belt, submission stone, starboard and folder cilbend , banner and folder. Begging bowls-pots used by various orders such as Rufaî, Kalenderî, Mevlevî, Bektaşî, Ni’metullâhiyye, Safeviyye dervishes and Rum Abdalları for eradicating contempt are called “Keşkül”. It is known that the tradition of begging with bowl originated in India. While begging is considered as a profession in India, it is not accepted as a means of livelihood in Islamic communities and it was even not welcome. However, begging constitutes an important step that real dervishes must take on the path towards Sufism. Various materials were used for making beggar’s bowl such as coconuts, minerals, wood, glass and ceramic. In this research, an iconographic review was conducted on beggar’s bowl culture and ceramic bowls in Islam. Bowls have pulled out, withdrawn and straight mouth form, round and ring bottoms, gibbous and spherical shaped bodies. Samples with gibbous body have two handles and those with spherical body have three handles. All of the samples examined are glazed and sub-glazing coloured painting decoration technique is used in their ornaments. Herbal, geometric, figurative ornaments and writings stand out on the bodies of the bowls. The iconographic meanings that the ornaments on reviewed samples are parallel to the intended use of the bowls. Reviewed samples are dated to 17th and 19th centuries. Our aim is to introduce these ceramic bowls that feature motives and iconographic matters besides functionality – which have a significant place in the lodge art – and the importance of bows in begging culture among Islamic orders to the scientific world
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 98 |
Bu dergide yayımlanan makaleler Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır. Bu lisans, açık erişimli bir makalenin ticari olmayan bir şekilde tekrar kullanılmasına, yazar doğru atfedildiği sürece izin verir.