The incident of Karbala has left a profound impact on Muslim societies. Shortly after the martyrdom of Imam Husayn and his family on the 10th of Muharram, 61/ October 10, 680, literary works were written within Arabic literature that expressed this tragic event. This subject, which is frequently addressed in Turkish literature, was taken up more intensely by poets in the 19th century, which is considered the final century of Classical Turkish literature. During this period, poets who emerged from the same literary circles such as Kazim Pasha, Osman Şems Efendi, and Senih-i Mevlevi, published their independent literary works addressing the Karbala event. In addition to these poets, Lebib, who was also a patron of a literary place, published his literary works of the same genre during the month of Muharram. Like mentioned names, Galatalı Safvet is also one of the elegy poets of the 19th century. In this article, it is aimed to reveal Safvet's elegies and the poet's place within the tradition of writing elegies in the circles he interacted with. In line with this aim, nine elegies written in various poetic forms and included in Safvet's Divan, located in the manuscript 06 Mil Yz A 3672/2, were examined. The poems mentioned above in the manuscript, which are likely to be authored by Safvet, revealed the aspect of him being a mersiye-gû that has not been emphasized in his biography written until now. Moreover, based on the poet's patron Lebib and his relationships with other poets in the literary circles he joined, this study demonstrates that, especially in certain literary circles in 19th-century Istanbul, elegies specific to the month of Muharram and dated were written.
Kerbela hadisesi Müslüman toplumların belleğinde derin izler bırakmıştır. Hz. Hüseyin’in ailesi ve yakınları ile birlikte 10 Muharrem 61/10 Ekim 680’de şehit edilişinin üzerinden kısa bir süre geçtikten sonra, Arap Edebiyatı içerisinde bu hüzünlü olayı dile getiren edebî eserler yazılmıştır. Türk Edebiyatı içerisinde de sıklıkla işlenilen bu konu, Klasik Edebiyat’ın son yüzyılı olarak görülen 19. asırda şairler tarafından daha yoğun bir şekilde ele alınmıştır. Bu asırda Kazım Paşa, Osman Şems Efendi, Senih-i Mevlevi gibi aynı muhitte yetişen şairler, Kerbela olayını ele alan müstakil eserlerini bastırmışlardır. Bu isimlerin yanı sıra bir mahfil sahibi olan Lebib de aynı türdeki eserlerini muharrem ayında yayımlamıştır. Galatalı Safvet (ö. 1282/1866) de bu isimler gibi 19. asrın mersiye-gû şairlerindendir. Makalede, Galatalı Safvet’in muharremiyeleri ve şairin, etkileşimde bulunduğu çevrelerdeki muharremiye yazma geleneği içerisinde nerede durduğunun ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Safvet’in 06 Mil Yz A 3672/2’de bulunan Dîvânçe’sinde yer alan çeşitli nazım şekilleriyle yazılmış dokuz adet muharremiyesi incelenmiştir. Müellif hattı olması muhtemel yazmadaki söz konusu manzumeler, Safvet’in bugüne kadar yazılan biyografisinde üzerinde durulmayan mersiye-gû yönünü ortaya çıkarmaktadır. Ayrıca bu çalışma, şairin hâmîsi Lebîb ve dâhil olduğu diğer edebiyat mahfillerindeki şairlerle olan ilişkisinden yola çıkarak 19. asır İstanbul’unda özellikle belli edebî çevrelerde, muharrem ayına özel, tarihli muharremiyeler yazıldığını ortaya koymaktadır.
Galatalı Safvet Mustafa'nın manzumelerini Latin harflerine aktarırken karşılaştığım zorlukları aşmam için benden, emeğini ve zamanını esirgemeyen hocam Prof. Dr. İsmail BAYER'e teşekkür ederim.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Islamic Literature |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 21, 2025 |
Submission Date | April 26, 2024 |
Acceptance Date | February 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 115 |
Bu dergide yayımlanan makaleler Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır. Bu lisans, açık erişimli bir makalenin ticari olmayan bir şekilde tekrar kullanılmasına, yazar doğru atfedildiği sürece izin verir.