Profesyonel turist rehberleri, yerli veya yabancı turistlere ziyaret ettikleri destinasyonla ilgili bilgi veren, onlara seyahatleri boyunca eşlik eden, turun sağlıklı bir şekilde tamamlanmasından sorumlu olan kişilerdir. Turist rehberlerinin hizmetlerini sağlayabilmeleri; tarih, coğrafya, arkeoloji, dinler tarihi, sanat tarihi, mitoloji gibi pek çok farklı alanda yeterince donanım sahibi olmalarıyla mümkündür. Bu alanlardan biri de halk bilimidir. Turist rehberleri, yerel halkın kültürel değerleri ile ilgili bilgi ve deneyimlerini turistlere aktarmalı, mümkün olduğu durumlarda turistlerin de söz konusu kültürel unsurları deneyimlemesini sağlayabilmelidir.
Türkiye’de turist rehberliği eğitimi; bakanlık kursları ve üniversitelerin yürüttüğü önlisans, lisans ve lisansüstü eğitim programları olmak üzere dört farklı şekilde verilmektedir. Bu eğitim programlarında, turist rehberi adaylarına mesleğin icrasında ihtiyaç duyacakları bilgi, beceri ve yetenekler kazandırılmaya çalışılmaktadır. Bu çalışma, turist rehberliği eğitimi veren lisans ve önlisans programlarında Türk kültürü temalı derslere ne kadar yer verildiğini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada ayrıca, müfredatlarda Türk Kültürü temalı derslerden hangilerine ne sıklıkla yer verildiğinin tespit edilmesi ve ders içeriklerinin ne derece yeterli olduğunun incelenmesi de amaçlanmıştır. Bu amaçlarla nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi ve doküman tarama tekniklerinin kullanıldığı bu çalışmada, Türkiye’de lisans ve önlisans düzeyinde eğitim veren turist rehberliği programlarının ders müfredatları ve ders içerikleri incelenmiştir. Araştırma sonucunda gerek önlisans gerekse lisans programlarında Türk kültürü temalı derslere yeterince yer verilmediği tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bir diğer önemli sonuç ise farklı üniversitelerde verilen benzer isimli derslerin birbirinden farklı olması ve bu konuda bir standardın bulunmamasıdır. Araştırmada ayrıca sınırlı sayıda da olsa bazı programlarda şehir temalı derslere yer verildiği tespit edilmiştir. Yerel kültür unsurlarının ön plana çıkarılabilmesi için şehir temalı derslerin büyük önem taşıdığı düşünülmektedir. Araştırmanın sonuç bölümünde ise bulgulardan hareketle, turist rehberliği önlisans ve lisans programlarında hangi derslere yer verilmesi gerektiğine ilişkin önerilerde bulunulmuştur.
Professional tour guides are the people who inform local or foreign tourists about the destinations they visit, accompany them throughout their travels, and are responsible for the safe completion of the tour. Tour guides can only provide their services if they are well-equipped in many different fields such as history, geography, archeology, history of religions, history of art, mythology, etc. One of these fields is folklore. Tour guides should convey their knowledge and experience about the cultural values of the residents to tourists and, where possible, provide tourists with the opportunity to experience these cultural elements.
Tour guide training is provided in four different ways: ministry courses and associate, undergraduate and graduate programs of universities. The aim of this study is to determine the extent to which Turkish culture-themed courses are included in undergraduate and associate degree programs that provide tourist guide training. The study also aims to examine which courses are included in the programs, how often they are included in the programs and how adequate the course contents are. For these purposes, content analysis and document scanning techniques, which are qualitative research methods, were used in this study. As a result of the research, it was determined that Turkish culture-themed courses are not sufficiently included in both associate degree and undergraduate programs. Another important result obtained from the research is that the contents of the courses with similar names given in different universities are different from each other and there is no standard. The study also revealed that some programs include city-themed courses, albeit in limited numbers. It is thought that city-themed courses are of great importance in order to emphasize local cultural elements. In the conclusion part of the study, based on the findings, suggestions were made on which courses should be included in the associate and undergraduate programs of tourist guiding.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cultural Heritage Tourism, Visitor and Audience Studies, Heritage, Archive and Museum Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 21, 2025 |
Submission Date | January 24, 2025 |
Acceptance Date | March 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 115 |
Bu dergide yayımlanan makaleler Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır. Bu lisans, açık erişimli bir makalenin ticari olmayan bir şekilde tekrar kullanılmasına, yazar doğru atfedildiği sürece izin verir.