Bu çalışmada, 58 HRC sertliğinde DIN 1.2550 malzemenin karbür kesici uçlarla frezelenme performansı araştırılmıştır. Deneylerden elde edilecek sonuçlar kullanılarak, bu gibi zor kesme şartları için uygun olabilecek frezeleme parametrelerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Frezeleme işlemleri kuru şartlarda 0.25 mm sabit kesme derinliğinde, 4 farklı kesme hızı (50, 75, 100 ve 125 m/dak) ve 3 farklı ilerleme (0.1, 0.15 ve 0.2 mm/diş) değerinde yapılmıştır. Uygun olan parametre seviyelerinin belirlenmesi için yüzey pürüzlülüğü (Ra), kesici takım aşınması ve oluşan talaşlar değerlendirilmiştir. Ra sonuçların istatistiksel olarak değerlendirilebilmesi için varyans analizi yapılmıştır. İlerlemenin artması yüzey pürüzlülüğünü arttırmış ve yüksek kesme hızında kesici takım aşınması artmıştır. Daha az yüzey pürüzlülüğü için düşük kesme hızı ve ilerleme parametrelerinin uygun olacağı belirlenmiştir. En düşük 100 m/dak kesme hızı değerinde 0,1 mm/diş ilerlemede 0,19 µm olarak ölçülmüştür.
In this study, the milling performance of DIN 1.2550 material with a hardness of 58 HRC with carbide inserts was investigated. By using the results obtained from the experiments, it is aimed to determine the milling parameters that may be suitable for such difficult cutting conditions. Milling operations were carried out in dry conditions at a constant cutting depth of 0.25 mm, 4 different cutting speeds (50, 75, 100 and 125 m/min) and 3 different feeds (0.1, 0.15 and 0.2 mm/tooth). Surface roughness (Ra), cutting tool wear and chips were evaluated to determine the appropriate parameter levels. Analysis of variance was performed in order to evaluate the Ra results statistically. The increase in feed increased the surface roughness and the wear of the cutting tool increased at high cutting speed. It was determined that low cutting speed and feed parameters would be appropriate for less surface roughness. It was measured as 0.19 µm at 0.1 mm/tooth feed at the lowest cutting speed of 100 m/min.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 1 Issue: 1 |