On highways, one of the most important transportation networks, structural deformations such as fatigue cracks and ruts are encountered on the road surface due to constant vehicle traffic. In designs where deterioration occurs, complete reconstruction of the road may be required, as well as maintenance and repair work. In many countries, the use of aggregates required for highways becomes difficult. Considering this situation, steel slag is also used as road aggregate to increase the contribution of waste materials to recycling and to provide material supply. Use of steel slag in the granular layers of the road both increases the stability of the road structure and provides an efficient use of natural resources. In this study, numerical analyses were performed for the sections in four different combinations created by using steel slag and natural aggregate in the foundation and/or sub-base layers. In addition, static analyses were carried out for three different settlement situations to determine the effect of the number of layers in which geosynthetic reinforcement was placed. The results of the analyses showed that the vertical deformation effect was successfully reflected in the case of using steel slag in the lower foundation layer, in accordance with the literature, in the sections formed with steel slag. It is also one of the important findings that in the case of using two rows of geogrid reinforcement, there is a greater decrease in the deformation value compared to the use of a single row.
En önemli ulaşım ağlarından biri olan karayollarında sürekli taşıt trafiğine bağlı olarak yol yüzeyinde yorulma çatlakları, tekerlek izleri gibi yapısal deformasyonlarla karşılaşılmaktadır. Bozulmaların meydana geldiği tasarımlarda bakım ve onarım çalışmalarının yanı sıra yolun tümüyle yeniden inşası da gerekebilmektedir. Birçok ülkede karayolları için gerekli olan agregaların kullanımı hem doğal kaynakların azalması hem de kaynağa uzak olması nedeniyle zorlaşmaktadır. Bu durum göz önünde bulundurulduğunda atık malzemelerin geri dönüşüme katkısının artırılması ve malzeme temininin sağlanması açısından çelik cürufu da yol agregası olarak kullanılmaktadır. Bu amaçla çelik cürufunun yolun granüler katmanlarında kullanımı sayesinde hem yol yapısının stabilite kazanması hem de doğal kaynaklarının verimli kullanımı mümkün olmaktadır. Bu çalışmada temel ve/veya alt temel tabakalarında çelik cürufu ve doğal agrega kullanılarak oluşturulan dört farklı kombinasyondaki kesitler için sayısal analizler yapılmıştır. Ayrıca geosentetik donatı yerleştirilen tabaka sayısı etkisinin belirlenmesi amacıyla üç farklı yerleşim durumu için statik analizler gerçekleştirilmiştir. Analiz sonuçları, çelik cürufu ile oluşturulmuş kesitlerde literatür ile uyumlu olacak bir şekilde alt temel tabakasında çelik cürufu kullanılması halinde düşey deformasyona etkisinin başarılı bir şekilde yansıdığı görülmüştür. İki sıra geogrid donatı kullanılması durumunda deformasyon değerinde tek sıra kullanımına kıyasla daha fazla azalma meydana geldiği de elde edilen önemli bulgulardan biridir.
Yazarlar, yorum ve önerileri için hakemlere teşekkür eder.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Geotechnical Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 14, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2 Issue: 2 |