Teknolojik ilerlemeler, küreselleşme ve liberalizasyon, ekonomik yapısal değişimler, insan kaynaklarının mobilizasyonu, tüketici talepleri ve ekonomik çeşitlilik gibi faktörler hizmet ticaretinin 20. yüzyılın ikinci yarısından itibaren ekonomik modernizasyonu ve küreselleşmenin merkezi bir unsuru haline gelmesini sağlamıştır. 21. yüzyılın başından itibaren, hizmet ticareti, bilgi ve iletişim teknolojilerindeki ilerlemeler sayesinde daha erişilebilir ve yaygın hale gelmiştir. Bu çalışmada, 2016-2023 yılları arasında Türkiye ile Vişegrad (V4) ülkeleri (Çekya, Macaristan, Polonya, Slovakya) arasındaki hizmet ticareti incelenmektedir. Çalışmanın amacı da Türkiye’nin V4 ülkeleriyle hizmet ticaretini değerlendirmek ve bu ülkelerin dünya hizmet ticaretindeki konumlarını belirlemektir. Bunun için Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ve Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) veri tabanlarından elde edilen verilere dayanarak, Türkiye’nin Vişegrad ülkeleri ile 2016-2023 yılları arasında gerçekleştirdiği hizmet ihracatı ve ithalatı analiz edilecektir. Ayrıca, Türkiye ve Vişegrad ülkelerinin dünya hizmet ticareti içindeki konumları da değerlendirilecektir. Bulgular, Türkiye ile Vişegrad ülkeleri arasındaki hizmet ticaretinin 2016-2023 yılları arasında kayda değer bir büyüme gösterdiğini ortaya koymaktadır. Türkiye’nin özellikle Polonya, Çekya ve Macaristan ile güçlü ticaret bağları olduğu, ancak Slovakya ile ilişkilerin sınırlı kaldığı tespit edilmiştir. Vişegrad ülkeleri ise dünya hizmet ticaretinde büyüme kaydetmiş, fakat ithalat artışları net ticaret dengesi üzerinde baskı oluşturmuştur. Yapılan analizler, Türkiye ile Vişegrad ülkeleri arasındaki hizmet ticaretinde önemli bir potansiyel bulunduğunu ve bu potansiyelin gelecekteki ticaret stratejilerinde dikkate alınması gerektiğini ortaya koymaktadır
Technological advancements, globalization and liberalization, economic structural changes, mobilization of human resources, consumer demands, and economic diversity have contributed to making service trade a central element of economic modernization and globalization since the second half of the 20th century. Since the beginning of the 21st century, service trade has become more accessible and widespread thanks to advancements in information and communication technologies. This study examines the service trade between Turkey and the Visegrad (V4) countries (Czechia, Hungary, Poland, Slovakia) from 2016 to 2023. The aim of the study is to evaluate Turkey's service trade with the V4 countries and to determine the positions of these countries in global service trade. For this purpose, the service exports and imports between Turkey and the Visegrad countries from 2016 to 2023 will be analyzed based on data obtained from the Turkish Statistical Institute (TÜİK) and the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) databases. Additionally, the positions of Turkey and the Visegrad countries in global service trade will be evaluated. The findings reveal that trade in services between Turkey and the Visegrád countries has shown significant growth between 2016 and 2023. It has been determined that Turkey has strong trade ties with Poland, Czechia, and Hungary, but its relations with Slovakia have remained limited. The Visegrad countries have also experienced growth in global service trade; however, increases in imports have put pressure on their net trade balance. The analysis reveals that there is significant potential in trade in services between Turkey and the Visegrád countries and that this potential should be taken into account in future trade strategies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Growth, Development Economics - Macro, Finance Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | December 27, 2024 |
Acceptance Date | December 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 2 |