Göstergebilim, Gösterge”, “Gösteren”, “Gösterilen” dizgesi ile göstergelerin incelenmesi, yorumlanması, yeniden anlamdırılması süreçlerini içeren bir bilim dalıdır. Göstergebilimsel analizde doğrudan verilen mesajların yanı sıra dolaylı olarak da aktarılmak istenen mesajların ortaya çıkarılması söz konusudur. Bu makalede, 2022 yılına ait Doodle arşivinden random seçilen 10 adet Doodle illüstrasyon çalışmasının Barthes’ın göstergebilimsel çözümleme yöntemi ile incelenmesi amaçlanmıştır. Azah Aziz’in doğum günü, Endonezya Bağımsızlık Günü, Japonya’nın Dağ Günü, Kimiko Tsumura'nın 120. doğum günü, Hindistan Bağımsızlık Günü, “Google” İçin tasarlanan Doodle, Seiki Kuroda'nın 156. doğum günü, Qixi Festivali, Luisa de Medrano'nun 538. doğum günü, Singapur Ulusal Günü illüstrasyon çalışmaları ele alınarak çözümlenmiştir.
Makalede, Doodle illüstrasyon çalışmaları hakkında teorik bilgi edinmek için literatür taraması, random seçilen Doodle illüstrasyon çalışmalarının çözümlemesi için Barthes’ın göstergebilimsel çözümleme yöntemi kullanılmıştır.
Google şirketi, Doddle’ları öneceleri sadece önemli günler için yayınlarken günümüzde farklı kategorilerde tasarımsal çeşitlenmeye gitmiştir; ünlü kişilerin doğum günleri, bayramlar, festivaller, ülkelerin özel günleri (bağımsızlık günü, dağ günü vb.), ulusal günler için sadece görselden ibaret olmayan animasyon ve video içeriği olarak da tasarımlara kurumsal imajında yer vermektedir.
Göstergebilimsel çözümlenen Doodle çalışmalarında ünlü kişilerin doğum günleri, ülkelerin bağımsızlık günleri, dağ günü, festival, ulusal günlerin tematik olarak ele alındığı sonucuna ulaşılmıştır. Tipografik düzenlemelerin Doodle çalışmalarında sık kullanıldığı, tipografilerin deforme edilerek görselle bütünleşik olarak tasarıma uyarlandığı dikkat çekmektedir. Renk kullanımlarının ele aldığı konuyu veya temsil ettiği kültürün özelliklerini doğrudan yansıttığı, Doodle’ın ele alınan temayı tekniksel ve renk kullanımı bağlamında bir kimliğe büründürdüğü sonucuna ulaşılmıştır.
Semiotics is a branch of science that includes the processes of examining, interpreting and re-interpreting signs with the system of "Signifier", "Signifier", "signified". In semiotic analysis, besides the direct messages, the messages that are wanted to be conveyed indirectly are revealed. In this article, it is aimed to examine 10 randomly selected Doodle illustrations from the Doodle archive of 2022 using Barthes' semiotic analysis method. Azah Aziz's birthday, Indonesian Independence Day, Japan's Mountain Day, Kimiko Tsumura's 120th birthday, India Independence Day, Doodle designed for “Google”, Seiki Kuroda's 156th birthday, Qixi Festival, Luisa de Medrano's 538th birthday, Singapore National Day illustration works are analyzed.
In the article, literature review was used to obtain theoretical information about Doodle illustration works, and Barthes' semiotic analysis method was used for the analysis of randomly selected Doodle illustration works.
While the Google company used to publish Doddles only for important days, today it has gone to design diversification in different categories; It includes designs in its corporate image for birthdays of famous people, holidays, festivals, special days of countries (independence day, mountain day, etc.), national days as animation and video content, not just visuals.
It has been concluded that the birthdays of famous people, independence days of countries, mountain days, festivals, national days are thematically analyzed in Doodle studies, which are analyzed semiotically. It is noteworthy that typographic arrangements are frequently used in Doodle works, and that typographies are deformed and adapted to the design in an integrated manner with the visual. It has been concluded that the use of color directly reflects the subject it deals with or the characteristics of the culture it represents, and that Doodle impersonates the theme in the context of technical and color use.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2023 |
Submission Date | November 11, 2022 |
Acceptance Date | December 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)