Research Article
BibTex RIS Cite

ÇİN KIRMIZISI SIRLARA YENİ BİR BAKIŞ AÇISI

Year 2024, , 856 - 868, 01.10.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1510219

Abstract

Çin kırmızısı veya literatürde bakır kırmızısı olarak da adlandırılan, indirgeme yöntemiyle elde edilen sırlar, ilk olarak Çin'de Tang Hanedanlığı (618-907) ve Kuzey Song Hanedanlığı (960-1126) dönemleri porselenleri üzerinde görülmüştür. Üretimi oldukça zorlu bir süreç gerektiren bu sırlar, reçetesinde bulunan bakır bileşiklerinin fırında indirgenmesiyle elde edilmektedir. Tarihsel sürecinden günümüze kadar, Çin kırmızısı sırların yüzeyinin parlak ve pürüzsüz olması istenmiş, bu prensibe göre üretimleri gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma kapsamında Çin kırmızısı sırlara yeni bir sanatsal bakış açısı getirilmek istenmiş ve pürüzsüz yüzey görünümü yerine bir sır hatası olarak bilinen iğne deliği (pin hole) görüntüsü verilmek istenmiştir. Bu amaçla istenilen etkiyi elde etmek için silisyum karbür (SiC) kullanılmıştır. Normal şartlarda nötr pişirimin ardından fırın soğumaya geçtiğinde indirgeme işlemi gerçekleştirilmektedir. Fakat indirgemeyle elde edilen geleneksel Çin kırmızısı sırlarına imkansızlığın doğurduğu alternatif fırınlama yöntemi geliştirilerek farklı bir bakış açısı sağlanmaya çalışılmıştır. Sanat seramiğinde söylem diline bir katkı sağlayabilmek amacıyla Çin kırmızısı sırlara getirilen yorumla yeni bir öneri sunulmuştur.

References

  • Avinal, S. (2024). Nature Emulating Glazes in Ceramics: The History of Crater Glazes, Developing and Coloring. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 14(3), p. 689-699.
  • Balyemez, M. A. & Başkırkan, H. (2021). Seramikte Kırmızı Renk: Kültürel Kökenleri ve Teknolojisi. Journal of Arts Volume:4, Issue:2, Year: 2021, 4(2), p. 87-103.
  • Başkırkan, H., & Arcasoy, A. (2020). Seramik Teknolojisi. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Bloomfield, L. (2020). The New Ceramics: Special Effect Glazes. London: Herbert Press.
  • Brill, R. H. (1970). The Chemical Interpretation of the Texts. In Glass and Glassmaking in Ancient Mesopotamia (p. 105-128). The Corning Museum of Glass.
  • Ceramic Arts Network. (n.d.) Pinholing, https://ceramicartsnetwork.org/ceramic-recipes/recipe/Pinholing)
  • Daly, G. (n.d.). Biography. Retrieved 08 20, 2024, from Greg Daly: http://www.gregdaly.com.au/bio/
  • Eagle, J. (n.d.). About. Retrieved 08 20, 2024, from John Eagle Studio Pottery: https://www.johneagleceramics.com/about.html
  • Facebook. (n.d.) Chemically Reduction Oxblood, Tom Turner, https://www.facebook.com/photo/?fbid=1417615761857316&set=pcb.1417616011857291
  • Fraser, H. (2005). Ceramic Faults And Their Remedies. Florida: A&C Black Publishers Limited.
  • John Eagle Ceramics. (n.d.) Inspired by Landscape, John Eagle, https://www.johneagleceramics.com/gallery.html.
  • Metmuseum. (n.d.) Ming Dynasty, https://www.metmuseum.org/art/collection/search/4922.
  • Marianwilliamspottery. (n.d.). Copper Red Vase, Greg Daly, https://www.marianwilliamspottery.com/2011/12/28/color-crush-greg-daly-workshop/.
  • Özalp, N. (2011). Bakır Kırmızısı Sırlar. Dokuz Eylül Üniversitesi, Seramik Anasanat Dalı. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Sevim, K. (2006). 1200°C Sıcaklıkta Gelişebilen Bakır Kırmızısı Sırlar. Anadolu Üniversitesi , Seramik Ana Sanat Dalı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tichane, R. (1998). Copper Red Glazes. Wisconsin: Krause Publications.
  • Turner, T. (2012). Chemically Reduced Copper Reds In Oxidation. Ceramics Technical(35), pp. 94-101.
  • Unm.edu. (n.d.) Glazeware: A Chinese Gift to the World, https://www.unm.edu/~toh/china/jun-ware.html.
  • Vaikner, S. J. (1997). Chinese Pottery And Porcelain: From Prehistory to the Present. London: British Museum Press.
  • Wood, N. (2000). Chinese Glazes. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press.

A NEW PERSPECTIVE ON CHINESE RED GLAZE

Year 2024, , 856 - 868, 01.10.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1510219

Abstract

Glazes obtained by the reduction method, also called Chinese red or copper red in the literature, were first seen on porcelains of the Tang Dynasty (618-907) and Northern Song Dynasty (960-1126) periods in China. These glazes, which require a very difficult process to produce, are obtained by reducing the copper compounds in the recipe in the kiln. From its historical process to the present day, the surface of Chinese red glazes has been desired to be shiny and smooth, and their production has been carried out according to this principle. Within the scope of this study, a new artistic perspective was wanted to be brought to Chinese red glazes and instead of a smooth surface appearance, a pin hole image, known as a glaze defect, was desired. For this purpose, silicon carbide (SiC) was used to achieve the desired effect. Under normal conditions, the reduction process is carried out when the kiln cools down after neutral firing. However, a different perspective was tried to be provided by developing an alternative firing method to the traditional Chinese red glazes obtained by reduction. In order to contribute to the language of discourse in art ceramics, a new proposal is presented with the interpretation of Chinese red glazes.

References

  • Avinal, S. (2024). Nature Emulating Glazes in Ceramics: The History of Crater Glazes, Developing and Coloring. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 14(3), p. 689-699.
  • Balyemez, M. A. & Başkırkan, H. (2021). Seramikte Kırmızı Renk: Kültürel Kökenleri ve Teknolojisi. Journal of Arts Volume:4, Issue:2, Year: 2021, 4(2), p. 87-103.
  • Başkırkan, H., & Arcasoy, A. (2020). Seramik Teknolojisi. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Bloomfield, L. (2020). The New Ceramics: Special Effect Glazes. London: Herbert Press.
  • Brill, R. H. (1970). The Chemical Interpretation of the Texts. In Glass and Glassmaking in Ancient Mesopotamia (p. 105-128). The Corning Museum of Glass.
  • Ceramic Arts Network. (n.d.) Pinholing, https://ceramicartsnetwork.org/ceramic-recipes/recipe/Pinholing)
  • Daly, G. (n.d.). Biography. Retrieved 08 20, 2024, from Greg Daly: http://www.gregdaly.com.au/bio/
  • Eagle, J. (n.d.). About. Retrieved 08 20, 2024, from John Eagle Studio Pottery: https://www.johneagleceramics.com/about.html
  • Facebook. (n.d.) Chemically Reduction Oxblood, Tom Turner, https://www.facebook.com/photo/?fbid=1417615761857316&set=pcb.1417616011857291
  • Fraser, H. (2005). Ceramic Faults And Their Remedies. Florida: A&C Black Publishers Limited.
  • John Eagle Ceramics. (n.d.) Inspired by Landscape, John Eagle, https://www.johneagleceramics.com/gallery.html.
  • Metmuseum. (n.d.) Ming Dynasty, https://www.metmuseum.org/art/collection/search/4922.
  • Marianwilliamspottery. (n.d.). Copper Red Vase, Greg Daly, https://www.marianwilliamspottery.com/2011/12/28/color-crush-greg-daly-workshop/.
  • Özalp, N. (2011). Bakır Kırmızısı Sırlar. Dokuz Eylül Üniversitesi, Seramik Anasanat Dalı. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Sevim, K. (2006). 1200°C Sıcaklıkta Gelişebilen Bakır Kırmızısı Sırlar. Anadolu Üniversitesi , Seramik Ana Sanat Dalı. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tichane, R. (1998). Copper Red Glazes. Wisconsin: Krause Publications.
  • Turner, T. (2012). Chemically Reduced Copper Reds In Oxidation. Ceramics Technical(35), pp. 94-101.
  • Unm.edu. (n.d.) Glazeware: A Chinese Gift to the World, https://www.unm.edu/~toh/china/jun-ware.html.
  • Vaikner, S. J. (1997). Chinese Pottery And Porcelain: From Prehistory to the Present. London: British Museum Press.
  • Wood, N. (2000). Chinese Glazes. Pennsylvania: University of Pennsylvania Press.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Ceramic Design
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Berk Ergül 0000-0003-3159-1846

Hasan Başkırkan 0000-0001-6052-8518

Early Pub Date September 21, 2024
Publication Date October 1, 2024
Submission Date July 4, 2024
Acceptance Date September 18, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Ergül, B., & Başkırkan, H. (2024). A NEW PERSPECTIVE ON CHINESE RED GLAZE. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 14(4), 856-868. https://doi.org/10.7456/tojdac.1510219


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png