İnsan konuşan ve düşünen bir varlık olarak, bir başka deyişle doğası gereği duygu ve
düşüncelerine dil aracılığıyla aktarır. Bu durumda kullanılan dil ve kullanım biçimi ne kadar
etkiliyse kurulan iletişim de o denli güçlü ve etkili olacaktır hiç kuşkusuz. Dildeki herhangi
bir bozukluk ya da düzensizlik iletişim engelleyerek, belki de ulusu ve halkı onarılmaz yaralar
ve açmazlara sürükleyecektir. Bunun nedeni, “küçük bir köy” e dönüşen dünyamızda, çeşitli
dış etkenler sonucunda birçok yabancı ögenin her dilde hemen hemen, girerek yerleşmesidir.
İşte bu bağlamda, hiçbir dil tümüyle arı, temiz ve yalnız kendi öz kaynağından gelen ögelerle
dolu değildir. Ulusların birbiriyle kültürel, toplumsal, siyasal ve sanatsal düzlemlerdeki
alışverişleri ve etkileşimleri, dile giren bu yabancı ögelerin ayırdına varılmaksızın, kimileyin
bilinçsizce o ulusun insanları tarafından benimsenir ve kullanılagelir. Toplum, bu ögelerin
anadillerinde etkili olmaya başladığını anlamaz. Bu noktadan yola çıkarak çalışmada; Reklam
Yaratıcıları Derneği’nin “Dilinizden Utanmayın” reklam kampanyasının çözümlemesi
yapılarak iletilerde halkın ve reklamcıların türkçe konusunda dikkatlerinin hangi
gösregelerden yararlanılarak çekildiği üzerinde durulmaya çalışılmaktadır. Benimsenen
göstergebilim temelli çözümleme yöntemi ile öncelikle kampanya görsellerinde en belirgin
olanları ele alınacaktır. Ancak görsel metnin ve anlamlandırma boyutunun daha ayrıntılı
incelenmesi amacıyla hem görsel hem de dilsel göstergeler edimsel, anlambilimsel ve
sözlükbilimsel düzlemler göz önünde bulundurularak ele alınacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2011 |
Submission Date | July 22, 2014 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 1 Issue: 1 |