The purpose of this research is to examine and investigate the perception ability of musical instruments of low mentally retarded children with the support of visual elements. The research is conducted for every children individually in a special education and rehabilitation centre. The problematic of this research is the level of perception ability of musical instruments with visual support on mentally handicapped children. The research is applied with a qualitative approach. Data were obtained with the recorder, then they were turned into texts and analyzed with content analysis method.
Bu araştırma, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde görsel destekli unsurlar kullanılarak bire bir müzik eğitimi yolu ile hafif derecedeki zihinsel engelli çocuklar üzerinde, müzik aletlerinin müzik ve piktogramlar aracılığı ile algılanabilirliğinin gözlenmesi, incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda işitsel ve görsel unsurlar kullanılarak müzik aletlerini algılayabilme düzeyi, araştırmanın sorunsalını oluşturmaktadır. Niteliksel bir yaklaşım ile yapılan araştırmada, kayıt cihazı ile kaydedilen veriler önce yazılı metin haline getirilmiş, daha sonra içerik analizi yönteminden faydalanılarak değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 22, 2014 |
Submission Date | July 22, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 1 |