Research Article
BibTex RIS Cite

ORGANİK TARIM ÜRÜNLERİNDE ALGILANAN KALİTE: İSTANBUL İLİNDEKİ TÜKETİCİLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2017, Volume: 7 Issue: 4, 678 - 685, 01.10.2017
https://doi.org/10.7456/10704100/013

Abstract














Tüketicilerin ürünlere ilişkin kalite
algıları, satın alma sonrası memnuniyet, yeniden satın alma niyeti, marka
sadakati gibi önemli davranış ve kararlarını şekillendiren en önemli
unsurlardandır. Bu çalışmada organik tarım ürünü tüketen ve tüketmeyen
bireylerde bu ürünlerin kalitesine ilişkin algı farklılığı olup olmadığı
irdelenmektedir. Bu amaçla öncelikle organik tarım, organik tarım ürünleri ve
algılanan kalite kavramlarına ilişkin literatür taramasına yer verilmiş,
ardından betimsel bir araştırma tasarlanmıştır. Araştırma sonucunda organik
tarım ürünü tüketen ve tüketmeyen bireyler arasında algılanan kalite bakımından
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir. Sonuç
bölümünde özellikle organik tarım ürünü tüketmeyen bireylerin değerlendirmeleri
sorgulanmış, bu ürünlerde algılanan kaliteyi etkileyebilecek unsurlar
tartışılarak yöneticiler ve gelecekteki araştırmalar için öneriler getirilmeye
çalışılmıştır.








References

  • Aydın Eryılmaz, G. Demiryürek ve K. Emir, M. (2015). Avrupa Birliği ve Türkiye’de Organik Tarım ve Gıda Ürünlerine Karşı Tüketici Davranışları, Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, 30:199-206. Başanbaş, Ş. (2012). AlgılananKalite, Tatmin ve Bağlılık İlişkisi Üzerine Otomotiv Yan Sanayiinde Bir Araştırma, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 10:15-39. Birinci, A. ve Er, K. (2006). Bursa İli Karacabey İlçesinde Organik ve Konvansiyonel Şeftali Üretiminin Ekonomik Açıdan Mukayesesi ve Pazarlaması Üzerine Bir Araştırma, Tarım Ekonomisi Dergisi, 12(1):19-30. Calvo-Porral, C. ve Levy-Mangin, J.P. (2017). Speciality Food Retailing: Examining the Role of Products’ Perceived Quality, British Food Journal, 119(7): 1511-1524. Çetiner, S. (2011). Organik Tarım Dünyayı Besleyebilir mi. Tarlasera, Kasım:64-67. Demiryürek, K. (2011). Organik Tarım Kavramı ve Organik Tarımın Dünya ve Türkiye’deki Durumu, GOÜ Ziraat Fakültesi Dergisi, 28(1): 27-36. Elliott, G.R. ve Cameron, R.C. (1994). Consumer Perception of Product Quality and Country of Origin Effect, Journal of International Marketing, 2(2):49-62. Emir, M. ve Demiryürek, K. (2014). Avrupa Birliği ve Türkiye’deki Organik Tarım Mevzuatındaki Gelişmeler ve Son Yönetmeliklerin Analizi, Adnan Menderes Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 11(2):21-28. Hidalgo-Baz, M., Martos-Partal, M. ve Gonzalez-Benito,O. (2017). Assessments of the Quality of Organic versus Conventional Products, by Category andCcognitive Style, Food Quality and Preference, 62: 31-37. Jo, M.S. (2007). Should a Quality Sub-Brand be Located before or after the Parent Brand? An Application of Composite Concept Theory, Journal of the Academy of Marketing Science, 35 (2):184-196. Juran, J.M. ve Godfrey, A.B. (1998). Juran’s Quality Handbook, New York: McGraw-Hill. Karaer, F. ve Gürlük, S. (2003). Gelişmekte Olan Ülkelerde Tarım-Çevre-Ekonomi Etkileşimi, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 4(2):197-206. Kenyon, G.N. ve Sen, K.C. (2015). The Perception of Quality: Mapping Product and Service Quality to Consumer Perceptions, London: Springer. Kızılaslan, H. ve Olgun, A. (2012). Türkiye’de Organik Tarım ve Organik Tarıma Verilen Desteklemeler, GOÜ Ziraat Fakültesi Dergisi, 29(1):1-12. Kodaş, R. ve Er, C. (2012). Tahıllarda Organik Yetiştiricilik, Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 26(1):103-116. Kotler, P. ve Keller, K.L. (2012). Marketing Management, New Jersey: Prentice Hall. Kurtar, E.S. ve Ayan, A.K. (2004). Organik Tarım ve Türkiye’deki Durumu, OMÜ Ziraat Fakültesi Dergisi, 19(1):56-64. Leblebici Kacur, L. (2009). Erciyes Üniversitesi İİBF Akademik ve İdari Personeli ile İİBF İşletme Gündüz ve İkinci Öğretim Öğrencilerinin Organik Ürünleri Algılamaları, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33:249-277. Magnier, L., ve Schoormans, M. R. (2016). Judging a Product by its Cover: Packaging Sustainability and Perceptions of Quality in Food Products, Food Quality and Preference, 53: 132-142. Martinez-Carrasso, l., Brugarolas, M., Martinez-Poveda, A., Ruiz, J.J. ve Garcia-Martinez, S. (2012). Modelling Perceived Quality of Tomato by Structural Equation Analysis, British Food Journal, 114(10): 1414-1431. McDaniel, C. ve Baker, R.C. (1977). Convenience Food Packaging and the Perception of Product Quality, Journal of Marketing, 41(4):57-58. Merdan, K. ve Kaya, V. (2013). Türkiye’deki Organik Tarımın Ekonomik Analizi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(3):239-252. Lanz, B. ve Provins, A. (2017). Using AvertingEexpenditures to Estimate the Demand for Public Goods: Combining Objective and Perceived Quality, Resurce and Energy Economics, 47: 20-35. Nardalı, S. Organik Ürünlerin Pazarlanması ve Etik Sorunlar, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları. Önen, V. (2016). Deneyimsel Pazarlama ve Özel Okul Hizmetlerinde BirUygulaması, International Journal of Academic Value Studies, 2(6):1-10. Özbilge, Z. (2007). An Analysis of Organic Agriculture in Turkey: The Current Situation and Basic Constraints, Journal of Central European Agriculture, 28(2): 213-222. Rao, A.R. ve Monroe, K.B. (1989). The Effect of Price, Brand Name and Store Name on Buyer’s Perceptions of Product Quality: An Integrative Review, Journal of Marketing Research, 26(3):351-357. Sarıkaya, N. (2007). Organik kÜrün Tüketimini Etkileyen Faktörler ve Tutumlar Üzerine Bir Saha Çalışması, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2): 110-125. T.C. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı-Faal Ticari Firmalar Raporu Ustaahmetoğlu, E. ve Toklu, İ.T. (2015). Organik Gıda Satın Alma Niyetinde Tutum, Sağlık Bilinci ve Gıda Güvenliğinin Etkisi Üzerine Bir Araştırma, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(11):197-211. Ünlü, H. ve Padem, H. (2009). Organik Domates Yetiştiriciliğinde Çiftlik Gübresi, Mikrobiyal Gübre ve Bitki Aktivatörü Kullanımının Verim ve Kalite Özellikleri Üzerine Etkileri, Ekoloji, 19(73):1-9. Vezir, O.G. ve Gürdal, S. (2017). Perakende Sektöründe Mağaza Atmosferinin Satış Personeli Performansı Üzerine Etkileri: Hazır Giyim Sektöründe Bir Araştırma, International Journal of Academic Value Studies, 3, 8, 41-54. Vranesevic, T. ve Stancec, R. (2003). The Effect of the Brand on Perceived Quality of Food Products, British Food Journal, 105(11): 811-825. Wang, E.S.T. (2013). The Influence of Visual Packaging Design on Perceived Food Product Quality, Value and Brand Preference, International Journal of Retail&Distribution Management, 41(10): 805-816. Yılmaz, V. ve Doğan, M. (2016). Planlanmış Davranış Teorisi Kullanılarak Önerilen Bir Yapısal Eşitlik Modeli ile Geri Dönüşüm Davranışlarının Araştırılması, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Kasım Özel Sayısı:191-205.
Year 2017, Volume: 7 Issue: 4, 678 - 685, 01.10.2017
https://doi.org/10.7456/10704100/013

Abstract

References

  • Aydın Eryılmaz, G. Demiryürek ve K. Emir, M. (2015). Avrupa Birliği ve Türkiye’de Organik Tarım ve Gıda Ürünlerine Karşı Tüketici Davranışları, Anadolu Tarım Bilimleri Dergisi, 30:199-206. Başanbaş, Ş. (2012). AlgılananKalite, Tatmin ve Bağlılık İlişkisi Üzerine Otomotiv Yan Sanayiinde Bir Araştırma, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 10:15-39. Birinci, A. ve Er, K. (2006). Bursa İli Karacabey İlçesinde Organik ve Konvansiyonel Şeftali Üretiminin Ekonomik Açıdan Mukayesesi ve Pazarlaması Üzerine Bir Araştırma, Tarım Ekonomisi Dergisi, 12(1):19-30. Calvo-Porral, C. ve Levy-Mangin, J.P. (2017). Speciality Food Retailing: Examining the Role of Products’ Perceived Quality, British Food Journal, 119(7): 1511-1524. Çetiner, S. (2011). Organik Tarım Dünyayı Besleyebilir mi. Tarlasera, Kasım:64-67. Demiryürek, K. (2011). Organik Tarım Kavramı ve Organik Tarımın Dünya ve Türkiye’deki Durumu, GOÜ Ziraat Fakültesi Dergisi, 28(1): 27-36. Elliott, G.R. ve Cameron, R.C. (1994). Consumer Perception of Product Quality and Country of Origin Effect, Journal of International Marketing, 2(2):49-62. Emir, M. ve Demiryürek, K. (2014). Avrupa Birliği ve Türkiye’deki Organik Tarım Mevzuatındaki Gelişmeler ve Son Yönetmeliklerin Analizi, Adnan Menderes Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 11(2):21-28. Hidalgo-Baz, M., Martos-Partal, M. ve Gonzalez-Benito,O. (2017). Assessments of the Quality of Organic versus Conventional Products, by Category andCcognitive Style, Food Quality and Preference, 62: 31-37. Jo, M.S. (2007). Should a Quality Sub-Brand be Located before or after the Parent Brand? An Application of Composite Concept Theory, Journal of the Academy of Marketing Science, 35 (2):184-196. Juran, J.M. ve Godfrey, A.B. (1998). Juran’s Quality Handbook, New York: McGraw-Hill. Karaer, F. ve Gürlük, S. (2003). Gelişmekte Olan Ülkelerde Tarım-Çevre-Ekonomi Etkileşimi, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 4(2):197-206. Kenyon, G.N. ve Sen, K.C. (2015). The Perception of Quality: Mapping Product and Service Quality to Consumer Perceptions, London: Springer. Kızılaslan, H. ve Olgun, A. (2012). Türkiye’de Organik Tarım ve Organik Tarıma Verilen Desteklemeler, GOÜ Ziraat Fakültesi Dergisi, 29(1):1-12. Kodaş, R. ve Er, C. (2012). Tahıllarda Organik Yetiştiricilik, Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 26(1):103-116. Kotler, P. ve Keller, K.L. (2012). Marketing Management, New Jersey: Prentice Hall. Kurtar, E.S. ve Ayan, A.K. (2004). Organik Tarım ve Türkiye’deki Durumu, OMÜ Ziraat Fakültesi Dergisi, 19(1):56-64. Leblebici Kacur, L. (2009). Erciyes Üniversitesi İİBF Akademik ve İdari Personeli ile İİBF İşletme Gündüz ve İkinci Öğretim Öğrencilerinin Organik Ürünleri Algılamaları, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 33:249-277. Magnier, L., ve Schoormans, M. R. (2016). Judging a Product by its Cover: Packaging Sustainability and Perceptions of Quality in Food Products, Food Quality and Preference, 53: 132-142. Martinez-Carrasso, l., Brugarolas, M., Martinez-Poveda, A., Ruiz, J.J. ve Garcia-Martinez, S. (2012). Modelling Perceived Quality of Tomato by Structural Equation Analysis, British Food Journal, 114(10): 1414-1431. McDaniel, C. ve Baker, R.C. (1977). Convenience Food Packaging and the Perception of Product Quality, Journal of Marketing, 41(4):57-58. Merdan, K. ve Kaya, V. (2013). Türkiye’deki Organik Tarımın Ekonomik Analizi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(3):239-252. Lanz, B. ve Provins, A. (2017). Using AvertingEexpenditures to Estimate the Demand for Public Goods: Combining Objective and Perceived Quality, Resurce and Energy Economics, 47: 20-35. Nardalı, S. Organik Ürünlerin Pazarlanması ve Etik Sorunlar, İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları. Önen, V. (2016). Deneyimsel Pazarlama ve Özel Okul Hizmetlerinde BirUygulaması, International Journal of Academic Value Studies, 2(6):1-10. Özbilge, Z. (2007). An Analysis of Organic Agriculture in Turkey: The Current Situation and Basic Constraints, Journal of Central European Agriculture, 28(2): 213-222. Rao, A.R. ve Monroe, K.B. (1989). The Effect of Price, Brand Name and Store Name on Buyer’s Perceptions of Product Quality: An Integrative Review, Journal of Marketing Research, 26(3):351-357. Sarıkaya, N. (2007). Organik kÜrün Tüketimini Etkileyen Faktörler ve Tutumlar Üzerine Bir Saha Çalışması, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2): 110-125. T.C. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı-Faal Ticari Firmalar Raporu Ustaahmetoğlu, E. ve Toklu, İ.T. (2015). Organik Gıda Satın Alma Niyetinde Tutum, Sağlık Bilinci ve Gıda Güvenliğinin Etkisi Üzerine Bir Araştırma, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(11):197-211. Ünlü, H. ve Padem, H. (2009). Organik Domates Yetiştiriciliğinde Çiftlik Gübresi, Mikrobiyal Gübre ve Bitki Aktivatörü Kullanımının Verim ve Kalite Özellikleri Üzerine Etkileri, Ekoloji, 19(73):1-9. Vezir, O.G. ve Gürdal, S. (2017). Perakende Sektöründe Mağaza Atmosferinin Satış Personeli Performansı Üzerine Etkileri: Hazır Giyim Sektöründe Bir Araştırma, International Journal of Academic Value Studies, 3, 8, 41-54. Vranesevic, T. ve Stancec, R. (2003). The Effect of the Brand on Perceived Quality of Food Products, British Food Journal, 105(11): 811-825. Wang, E.S.T. (2013). The Influence of Visual Packaging Design on Perceived Food Product Quality, Value and Brand Preference, International Journal of Retail&Distribution Management, 41(10): 805-816. Yılmaz, V. ve Doğan, M. (2016). Planlanmış Davranış Teorisi Kullanılarak Önerilen Bir Yapısal Eşitlik Modeli ile Geri Dönüşüm Davranışlarının Araştırılması, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Kasım Özel Sayısı:191-205.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

İlknur Bilgen

Publication Date October 1, 2017
Submission Date April 11, 2017
Acceptance Date July 10, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 7 Issue: 4

Cite

APA Bilgen, İ. (2017). ORGANİK TARIM ÜRÜNLERİNDE ALGILANAN KALİTE: İSTANBUL İLİNDEKİ TÜKETİCİLER ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 7(4), 678-685. https://doi.org/10.7456/10704100/013


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png