Çocukların zamanlarının büyük bir çoğunluğunu geçirdiği okul bahçeleri
birçok çocuk için doğal, açık alanda kendi akranları ile iletişim
kurabilecekleri en önemli mekânlardan biri olarak kabul edilmektedir. Okul
bahçelerinin özellikle doğal elamanlarla düzenlenmiş okul bahçelerinin çocuğun
gelişimi üzerinde onarıcı/pozitif etkileri olduğu da yapılan çalışmalarla
belirlenmiştir. Bu çalışmanın amacı doğal çevrede oyun oynamanın ve doğal
elemanlarla düzenlenmiş okul bahçelerinin çocuğun gelişimi açısından öneminin,
okul bahçelerinin çocuk için daha yaşanılır kılınması için okul bahçelerinin
tasarlanmasında farkına varılması gereken unsur ve niteliklerin çocuk gözünden
ortaya konmasıdır. Cocukluk çağında okul dış cevrelerinin tecrube
edilmesinden,okul bahceleri,okul yolu ve çocuğun favori mekanlarının nasıl
anlamlandırıldığı üzerinde durulmuş olup, geniş kapsamlı literatür
araştırmasına dayanan bir derleme çalışmasıdır. Okul ve çevresinin tasarımında
sadece mekansal büyüklük ve niteliklerle ilgili standartları gözönünde
bulundurmanın yeterli olmayıp, bu mekanlar tasarlanırken doğala yakın tasarlanmış
çocuk oyun mekanlarının restoratif/onarıcı etkisini de gözönünde bulundurarak,
çocukların daha katılımcı anlayışla, çocuğun hafızasında ve sonrasında
gelişimsel hayatında iz bırakacak şekilde düzenlenmesi gerekliliğidir.
Disiplinlerarası bir yaklaşımla mimarlar, iç mimarlar, pedagoglar, yöneticiler,
öğretmenler ve öğrencilerin ortak sorumlulukla ve bir arada çalıştığı
tasarımsal bir süreç modellemesi gelecekte yapılacak çalışmalara
önerilmektedir.
çocuk mekanları biyofilik tasarım restoratif çevreler (onarıcı çevreler) okul ve çevresi çocuğun favori mekanları
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Submission Date | September 15, 2017 |
Acceptance Date | December 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 1 |