Günümüzde yaratıcılığın öğrenilebilen bir olgu olduğu ve eğitimle
geliştirilebileceği düşüncesi yaygındır. Buradan hareketle özellikle tasarım
eğitiminde öğrencilerin çeşitli koşullanmışlıklardan sıyrılarak, yaratıcı
zekalarını ön plana çıkaracak, yeni, özgün fikirler ortaya koyabilecekleri
ortamların ve yaklaşımların oluşturulması önemsenmelidir. Yaratıcı odaklı
olarak tasarım deneyiminin geliştirileceği görüşü, İstanbul Kültür
Üniversitesi, İç Mimarlık ve Çevre
Tasarımı Bölümü’nde 2016-17 Eğitim-Öğretim Güz Yarıyılında İçmimarlık Proje I
dersinin stüdyo strüktürünün ve sürecinin temel hedefi olmuştur. Stüdyoda
tasarım ve yaratıcılık ilişkisini teşvik eden ayrıca öğrenme heyecanını
oluşmasını sağlayan yaparak/deneyerek öğrenme modeli benimsenmiştir. Bu
doğrultuda içmimarlık tasarım stüdyosu dört ana adım altında farklı temaların
tartışmaya açıldığı, aynı konunun farklı açılardan incelenmesine olanak tanıyan
yaratıcı tasarım deneyimleri şeklinde kurgulanmıştır. İlk iki adım,
öğrencilerin ana konuyu derinlemesine anlamalarını sağlayacak ve
yaratıcılıklarını tetikleyecek farklı kısa süreli problemler ile yapılandırılan
bir süreçtir. İlk iki adımda temel amaç, öğrencilerin görsel algılarının
geliştirilmesi, soyut düşünme becerisi kazandırılması ve bunun nasıl temsil
edileceğinin sorgulanmasıdır. Üçüncü ve dördüncü adımda tek tema, kısa süreli
artan düzeyde küçük parçalara ayrılarak çözüme ulaşılmaktadır. Üçüncü adımda
mekan ve beden ilişkisi, oyun kavramı üzerinden öğrencilere aktarılmıştır.
Dördüncü adımda birim-modül-örüntü ilişkisi biyomimikri tasarım yaklaşımı
aracılığıyla kurulmuştur. Öğrencilerin, bu adımlarda tek tasarım problemine
farklı açılardan bakabilmesi, farklı şekillerde analiz etmesi ve çok yönlü
sorgulaması beklenmiştir. Sonuçta, stüdyo strüktüründeki tasarım yaklaşımı
çeşitliliği ve farklılığı, yaratıcılığı besleyen bir sürecin deneyimlenmesini
sağlamıştır. Ayrıca yaratıcı odaklı kurgulanan stüdyo sürecinin her öğrencinin
farklı öğrenme biçimine cevap verebilme potansiyeli taşıdığı görülmüştür.
Tasarımla tanışma ve tasarlama işini sevme yılı olan ilk yarıyıl eğitiminin;
çeşitlilik içerecek, eleştirel düşünmeyi sağlayacak, öğrencinin kendi sınırlarını
keşfederek aşmasına imkan verecek şekilde yaratıcı odaklı kurgulanmasının önemi
anlaşılmaktadır.
: İçmimarlık Eğitimi İçmimarlık Proje Stüdyosu Yaratıcı Tasarım Yaratıcılık Yaparak Öğrenme
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Submission Date | October 15, 2017 |
Acceptance Date | December 12, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 1 |