Research Article
BibTex RIS Cite

İÇMİMARLIK PROJE STÜDYOSUNDA YARATICILIK ODAKLI TASARIM ÇALIŞMALARI

Year 2018, Volume: 8 Issue: 1, 123 - 132, 01.01.2018
https://doi.org/10.7456/10801100/012

Abstract














Günümüzde yaratıcılığın öğrenilebilen bir olgu olduğu ve eğitimle
geliştirilebileceği düşüncesi yaygındır. Buradan hareketle özellikle tasarım
eğitiminde öğrencilerin çeşitli koşullanmışlıklardan sıyrılarak, yaratıcı
zekalarını ön plana çıkaracak, yeni, özgün fikirler ortaya koyabilecekleri
ortamların ve yaklaşımların oluşturulması önemsenmelidir. Yaratıcı odaklı
olarak tasarım deneyiminin geliştirileceği görüşü, İstanbul Kültür
Üniversitesi,  İç Mimarlık ve Çevre
Tasarımı Bölümü’nde 2016-17 Eğitim-Öğretim Güz Yarıyılında İçmimarlık Proje I
dersinin stüdyo strüktürünün ve sürecinin temel hedefi olmuştur. Stüdyoda
tasarım ve yaratıcılık ilişkisini teşvik eden ayrıca öğrenme heyecanını
oluşmasını sağlayan yaparak/deneyerek öğrenme modeli benimsenmiştir. Bu
doğrultuda içmimarlık tasarım stüdyosu dört ana adım altında farklı temaların
tartışmaya açıldığı, aynı konunun farklı açılardan incelenmesine olanak tanıyan
yaratıcı tasarım deneyimleri şeklinde kurgulanmıştır. İlk iki adım,
öğrencilerin ana konuyu derinlemesine anlamalarını sağlayacak ve
yaratıcılıklarını tetikleyecek farklı kısa süreli problemler ile yapılandırılan
bir süreçtir. İlk iki adımda temel amaç, öğrencilerin görsel algılarının
geliştirilmesi, soyut düşünme becerisi kazandırılması ve bunun nasıl temsil
edileceğinin sorgulanmasıdır. Üçüncü ve dördüncü adımda tek tema, kısa süreli
artan düzeyde küçük parçalara ayrılarak çözüme ulaşılmaktadır. Üçüncü adımda
mekan ve beden ilişkisi, oyun kavramı üzerinden öğrencilere aktarılmıştır.
Dördüncü adımda birim-modül-örüntü ilişkisi biyomimikri tasarım yaklaşımı
aracılığıyla kurulmuştur. Öğrencilerin, bu adımlarda tek tasarım problemine
farklı açılardan bakabilmesi, farklı şekillerde analiz etmesi ve çok yönlü
sorgulaması beklenmiştir. Sonuçta, stüdyo strüktüründeki tasarım yaklaşımı
çeşitliliği ve farklılığı, yaratıcılığı besleyen bir sürecin deneyimlenmesini
sağlamıştır. Ayrıca yaratıcı odaklı kurgulanan stüdyo sürecinin her öğrencinin
farklı öğrenme biçimine cevap verebilme potansiyeli taşıdığı görülmüştür.
Tasarımla tanışma ve tasarlama işini sevme yılı olan ilk yarıyıl eğitiminin;
çeşitlilik içerecek, eleştirel düşünmeyi sağlayacak, öğrencinin kendi sınırlarını
keşfederek aşmasına imkan verecek şekilde yaratıcı odaklı kurgulanmasının önemi
anlaşılmaktadır.








References

  • Akarsu, H.T. ve Erdoğan, N.(ed.) (2016). Edebiyatta Mimarlık, İstanbul: Yem Yayınları
  • Aydınlı, S. ve Kürtüncü, B. (2014). Paralaks Oda 3407. İstanbul: Yem Yayınları
  • Bielefeld, B. ve El Khouli, S. (2010). Tasarım Fikirleri, (çev. Atmaca, V.), İstanbul: Yem Yayınları
  • Cross, N. (1999). “Natural Intelligence in Design”, Design Studies, cilt 20, sayı 1, s. 25-39.
  • Çellek, T. (2002). Yaratıcılık ve Eğitim Sistemimizdeki Boyutu, Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, cilt 2, sayı 1, s.2-4
  • Denel, B. (1981). Temel Tasarım Ve Yaratıcılık. Ankara: ODTÜ Yayın
  • Dewey, J. (1997). Experience & Education, The Kappa Delta Pi Lecture Series, New York: A Touchstone Book.
  • Doğan, F. (2000). Mimarlık ve Mekan Algısı, Ankara: TMMOB Odası.
  • Ertürk, Z., Usta, G., Usta, A. (1999). Tasarım Eğitimine Başlamada Farklı Model Arayışları, Arkitekt, vol.466, pp.40-48.
  • Eryilmaz, H. (2015). Biyomimikri ve Ergonomi: Tasarimda Doğadan Yenilikçi İlham, Süleyman Demirel Üniversitesi, Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi 3(3), s.469-474.
  • Feigenberg, A. (1991). “Learning to Teach An Teaching To Learn”, Voices in Architectural Education, Ed.Dutton, Bergib-Garvey, New York
  • Goldschmidt, G. (1991). “The Dialectics of Sketching” Creative Research Jourmal
  • Hadid, Z. (2000). Zaha Hadid: Hadid ile Konuşma, Ahmet Özgüner, Çağdaş Dünya Mimarlığı Dizisi, 9, İstanbul: Boyut Yayınları
  • Hasançebi, Ö. (2004). Mimarlık Eğitiminde Temel Tasarım - Mimari Tasarım İlişkisi Üzerine Bir İnceleme, Y. Lisans Tezi, K:T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • İnceoğlu, N. Vd. (1997) Mimarlık Öğrencileri İçin Tasarımda Eskizler, İstanbul: YTÜ Yayınevi.
  • Kahvecioğlu, N.P. (2001) Mimari Tasarım Eğitiminde Bilgi ve Yaratıcılık Etkileşimi, Doktora Tezi, İ.T.Ü, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karabetça, A.R. (2015). Doğadan Esinlenmiş Tasarımlar: Tasarım Stratejisi Olarak Biyomimikri, 4. Ulusal İç Mimarlık Sempozyumu, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul Türkiye, s. 101-113
  • Schön, D. A. (1984). The Design Studio As An Exemplar Of Education For Reflection İn Action, Joural Of Architectural Education, 38, 2-9.
  • Shoshi, B., Oxman, R. (2000). The Architectural Design Studio: Current Trands And Future Directions, Design Studio: The Meeting Pot Of Architectural Education Conference.
  • Teymur, N. (1998) Tasarlanacak Bir Dünya İçin Temel Tasarım Eğitimi: Temel Tasarım-Temel Eğitim, Der. Teymur, N., Aytaç-Dural,T., Ankara: ODTÜ Yayınları
Year 2018, Volume: 8 Issue: 1, 123 - 132, 01.01.2018
https://doi.org/10.7456/10801100/012

Abstract

References

  • Akarsu, H.T. ve Erdoğan, N.(ed.) (2016). Edebiyatta Mimarlık, İstanbul: Yem Yayınları
  • Aydınlı, S. ve Kürtüncü, B. (2014). Paralaks Oda 3407. İstanbul: Yem Yayınları
  • Bielefeld, B. ve El Khouli, S. (2010). Tasarım Fikirleri, (çev. Atmaca, V.), İstanbul: Yem Yayınları
  • Cross, N. (1999). “Natural Intelligence in Design”, Design Studies, cilt 20, sayı 1, s. 25-39.
  • Çellek, T. (2002). Yaratıcılık ve Eğitim Sistemimizdeki Boyutu, Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, cilt 2, sayı 1, s.2-4
  • Denel, B. (1981). Temel Tasarım Ve Yaratıcılık. Ankara: ODTÜ Yayın
  • Dewey, J. (1997). Experience & Education, The Kappa Delta Pi Lecture Series, New York: A Touchstone Book.
  • Doğan, F. (2000). Mimarlık ve Mekan Algısı, Ankara: TMMOB Odası.
  • Ertürk, Z., Usta, G., Usta, A. (1999). Tasarım Eğitimine Başlamada Farklı Model Arayışları, Arkitekt, vol.466, pp.40-48.
  • Eryilmaz, H. (2015). Biyomimikri ve Ergonomi: Tasarimda Doğadan Yenilikçi İlham, Süleyman Demirel Üniversitesi, Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi 3(3), s.469-474.
  • Feigenberg, A. (1991). “Learning to Teach An Teaching To Learn”, Voices in Architectural Education, Ed.Dutton, Bergib-Garvey, New York
  • Goldschmidt, G. (1991). “The Dialectics of Sketching” Creative Research Jourmal
  • Hadid, Z. (2000). Zaha Hadid: Hadid ile Konuşma, Ahmet Özgüner, Çağdaş Dünya Mimarlığı Dizisi, 9, İstanbul: Boyut Yayınları
  • Hasançebi, Ö. (2004). Mimarlık Eğitiminde Temel Tasarım - Mimari Tasarım İlişkisi Üzerine Bir İnceleme, Y. Lisans Tezi, K:T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • İnceoğlu, N. Vd. (1997) Mimarlık Öğrencileri İçin Tasarımda Eskizler, İstanbul: YTÜ Yayınevi.
  • Kahvecioğlu, N.P. (2001) Mimari Tasarım Eğitiminde Bilgi ve Yaratıcılık Etkileşimi, Doktora Tezi, İ.T.Ü, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karabetça, A.R. (2015). Doğadan Esinlenmiş Tasarımlar: Tasarım Stratejisi Olarak Biyomimikri, 4. Ulusal İç Mimarlık Sempozyumu, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul Türkiye, s. 101-113
  • Schön, D. A. (1984). The Design Studio As An Exemplar Of Education For Reflection İn Action, Joural Of Architectural Education, 38, 2-9.
  • Shoshi, B., Oxman, R. (2000). The Architectural Design Studio: Current Trands And Future Directions, Design Studio: The Meeting Pot Of Architectural Education Conference.
  • Teymur, N. (1998) Tasarlanacak Bir Dünya İçin Temel Tasarım Eğitimi: Temel Tasarım-Temel Eğitim, Der. Teymur, N., Aytaç-Dural,T., Ankara: ODTÜ Yayınları
There are 20 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Derya Adıgüzel Özbek This is me 0000-0002-6607-0103

Gülay Usta 0000-0002-5262-6078

Publication Date January 1, 2018
Submission Date October 15, 2017
Acceptance Date December 12, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Adıgüzel Özbek, D., & Usta, G. (2018). İÇMİMARLIK PROJE STÜDYOSUNDA YARATICILIK ODAKLI TASARIM ÇALIŞMALARI. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 8(1), 123-132. https://doi.org/10.7456/10801100/012


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png