Küreselleşmenin ve teknolojik gelişmelerin de etkisi ile rekabet baskısı işletmeler tarafından daha fazla hissedilir hale gelmiştir. Neredeyse her faaliyetin başına getirildiği gibi “e” ön ekini alarak dijital platforma taşınan ticari faaliyetler şirketleri hem tehdit etmekte, hem de onlara sonsuz fırsatlar sunmaktadır. İşletmeler bir yandan yeni pazarlara ulaşma imkanı yakalarken, bir yandan da stok ve haberleşme gibi giderlerini azaltma şansı yakalamaktadırlar. Diğer taraftan internete erişebilen her işletmenin eşit imkanlara sahip olmasından dolayı da rakip sayısı artmaktadır. Müşteri perspektifinden bakılacak olursa bol çeşit ve ucuz fiyatlı ürünlere zaman ve mekandan bağımsız olarak ulaşabilme imkanları karşımıza çıkmaktadır. Bunların da ötesinde söz konusu faaliyetlerin ülkelerin ekonomilerini canlandırması da söz konusudur. Çeşitli istatistikler incelendiğinde farklı etkenlerden dolayı dünya nüfusunun giderek yaşlandığı, yaşlı bireylerin bilişim teknolojilerini ve interneti kullanım oranlarının arttığı ve yaşlı bireylerin interneti sadece haber okumak için değil aynı zaman da alışveriş için de yoğun olarak kullandıkları görülmektedir. Elde edilen bu bilgiler, internet ortamında faaliyet yürüten başta ticari kuruluş olmak üzere tüm aktörlerin tasarımlarında yaşlı bireyleri de gözetmeleri gerektiği konusunda uyarıcı niteliğindedir. Gelecek öngörüsüne sahip işletmeler web sitelerini yaşlıların kullanımına uygun hale getirip, bu kitleyi kendilerine çekerek avantaj elde edebilir ve rakiplerine üstünlük sağlayabilirler. Dolayısı ile internet sitelerinin yaşlı dostu olup olmadıklarının araştırılması bir çalışma alanı olarak belirmektedir. İnternette faaliyet gösteren pek çok farklı sektör için uygulanabilecek araştırma konusu bu çalışmada elektronik ticaret siteleri özelinde mercek altına alınmaktadır. Alexa şirketinin sunmuş olduğu Türkiye’deki ilk 50 web sitesi arasında bulunan ve Hürriyet Gazetesinin yayınlamış olduğu “Türkiye’deki en başarılı 10 e-ticaret sitesi” başlıklı haber kapsamındaki elektronik ticaret siteleri ile örtüşen 10 e-ticaret sitesi çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Söz konusu 10 e-ticaret sitesi Ulusal Yaşlanma Enstitüsü tarafından yayınlanan “Making Your Website Senior Friendly” belgesindeki yaşlı dostu web sitesi kriterleri esas alınarak incelenmiştir.
Afra, S. (2012), Elektronik Ticaret Yabancıları da Cezbediyor, https://bkm.com.tr/wp-content/uploads/
2015/06/kart_monitor_2012.pdf (20.01.2018).
Akyazı E., & Kara T. (2017), Bilişim Çağının Haber Kaynağı Olarak İnternet Gazetelerinin Yaşlı
Dostu Web Sitesi Kriterleri Açısından Karşılaştırmalı Analizi. International Journal of Social Sciences
and Education Research, 3(4), 1352-1363
Ateş, V., & Karacan, H. (2009). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Web Sitesi Kullanılabilirlik Analizi.
Bilişim Teknolojileri Dergisi, 2(2), 33-37.
Baran, G.A., Kurt, K.Ş., Tekeli, S.E. (2017). "Yaşlıların Dijital Teknolojileri Kullanım Düzeyleri
Üzerine Bir Araştırma", İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi(45), 1-24.
Brown, J. R. (2002). An evaluation of Missouri High School Library web pages., Central Missouri
State University, Missouri.
Değirmenci, C. (2012). BKM Express E-Ticareti Geliştirecek, https://bkm.com.tr/wp-content/uploads/
2015/06/kart_monitor_2012.pdf. (28.12.2017)
Deutsche Welle. (2015). http://www.dw.com/tr/t%C3%BCrkiyede-ya%C5%9Fl%C4%B1lar-da-sosyalmedyac%
C4%B1/a-18749668. (17.01.2018)
İleri, Y.Y., İleri, H. (2011). İnternet Bankacılığı ve E-Ticaretin Türkiye Ekonomsi Üzerindeki Etkileri.
Selçuk Üniversitesi MYO Sosyal Bilimler Dergisi(1(2)), 109-125.
Karadağ, G. H. (2017). Reporting and Interviewing Styles of Professional and Citizen Reporters on
Periscope. Communication and Technology Congress (CTC 2017), 88-104., Doi: 10.7456/
ctc_2017_07
Marangoz, M., Yeşildağ, B., Saltık, A.I. (2012). E-Ticaret İşletmeleri Web ve Sosyal Ağ Sitelerinin
İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi. IUYD, 3(2), 53-78.
OECD, (2011). OECD Guide To Measuring The Information Society, OECD Publishing
Özcan, U., Hamzaoğlu, O. (2006). Türkiye Sağlık İstatistikleri, http://www.ttb.org.tr/kutuphane/
istatistik2006.pdf. (18.01.2018)
Özkan, Y., Eda, P. (2010). Yaşlılıkta Teknolojik Yeniliklerin Kabulünü Etkileyen Sosyalizasyon Süreci.
Aile ve Toplum Eğitim Kültür Araştırma Dergisi, 6(23), 37-46.
Tekedere, H., Arpacı, F. (2016). Orta Yaş ve Yaşlı Bireylerin Sosyal Medyaya Yönelik Görüşleri.
Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi(2), 377-392.
Terkeş, N., Bektaş, H. (2016). Yaşlı Sağlığı ve Teknoloji Kullanımı. Dokuz Eylül Üniversitesi
Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi(9(4)), 153-159.
TUİK. (2017). http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028. (20.01.2018)
Tuthill, L. (2016). E-Commerce and the WTO. https://www.wto.org/english/forums_e/business_e/
1_1_TUTHILL.pdf, (20.01.2018)
https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/tr/pdf/2017/07/the-truth-about-online-consumers.pdf
(22.01.2018)
https://www.slideshare.net/webrazzi/trkiye-eticaret-raporu-2017-turkish-ecommerce-report
(17.01.2018)
Year 2018,
Volume: 8 Issue: 4, 602 - 614, 01.10.2018
Afra, S. (2012), Elektronik Ticaret Yabancıları da Cezbediyor, https://bkm.com.tr/wp-content/uploads/
2015/06/kart_monitor_2012.pdf (20.01.2018).
Akyazı E., & Kara T. (2017), Bilişim Çağının Haber Kaynağı Olarak İnternet Gazetelerinin Yaşlı
Dostu Web Sitesi Kriterleri Açısından Karşılaştırmalı Analizi. International Journal of Social Sciences
and Education Research, 3(4), 1352-1363
Ateş, V., & Karacan, H. (2009). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Web Sitesi Kullanılabilirlik Analizi.
Bilişim Teknolojileri Dergisi, 2(2), 33-37.
Baran, G.A., Kurt, K.Ş., Tekeli, S.E. (2017). "Yaşlıların Dijital Teknolojileri Kullanım Düzeyleri
Üzerine Bir Araştırma", İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi(45), 1-24.
Brown, J. R. (2002). An evaluation of Missouri High School Library web pages., Central Missouri
State University, Missouri.
Değirmenci, C. (2012). BKM Express E-Ticareti Geliştirecek, https://bkm.com.tr/wp-content/uploads/
2015/06/kart_monitor_2012.pdf. (28.12.2017)
Deutsche Welle. (2015). http://www.dw.com/tr/t%C3%BCrkiyede-ya%C5%9Fl%C4%B1lar-da-sosyalmedyac%
C4%B1/a-18749668. (17.01.2018)
İleri, Y.Y., İleri, H. (2011). İnternet Bankacılığı ve E-Ticaretin Türkiye Ekonomsi Üzerindeki Etkileri.
Selçuk Üniversitesi MYO Sosyal Bilimler Dergisi(1(2)), 109-125.
Karadağ, G. H. (2017). Reporting and Interviewing Styles of Professional and Citizen Reporters on
Periscope. Communication and Technology Congress (CTC 2017), 88-104., Doi: 10.7456/
ctc_2017_07
Marangoz, M., Yeşildağ, B., Saltık, A.I. (2012). E-Ticaret İşletmeleri Web ve Sosyal Ağ Sitelerinin
İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi. IUYD, 3(2), 53-78.
OECD, (2011). OECD Guide To Measuring The Information Society, OECD Publishing
Özcan, U., Hamzaoğlu, O. (2006). Türkiye Sağlık İstatistikleri, http://www.ttb.org.tr/kutuphane/
istatistik2006.pdf. (18.01.2018)
Özkan, Y., Eda, P. (2010). Yaşlılıkta Teknolojik Yeniliklerin Kabulünü Etkileyen Sosyalizasyon Süreci.
Aile ve Toplum Eğitim Kültür Araştırma Dergisi, 6(23), 37-46.
Tekedere, H., Arpacı, F. (2016). Orta Yaş ve Yaşlı Bireylerin Sosyal Medyaya Yönelik Görüşleri.
Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi(2), 377-392.
Terkeş, N., Bektaş, H. (2016). Yaşlı Sağlığı ve Teknoloji Kullanımı. Dokuz Eylül Üniversitesi
Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi(9(4)), 153-159.
TUİK. (2017). http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028. (20.01.2018)
Tuthill, L. (2016). E-Commerce and the WTO. https://www.wto.org/english/forums_e/business_e/
1_1_TUTHILL.pdf, (20.01.2018)
https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/tr/pdf/2017/07/the-truth-about-online-consumers.pdf
(22.01.2018)
https://www.slideshare.net/webrazzi/trkiye-eticaret-raporu-2017-turkish-ecommerce-report
(17.01.2018)
Akyazı, A. (2018). DİJİTALLEŞEN TİCARET: YAŞLI DOSTU E-TİCARET SİTELERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 8(4), 602-614.