Research Article
BibTex RIS Cite

FORMATION OF THE COLLECTION OF THE FOREIGN ARTISTS DURING THE ESTABLISHMENT OF ISTANBUL PAINTING AND SCULPTURE COLLECTION

Year 2019, Volume: 9 Issue: 2, 292 - 302, 01.04.2019

Abstract

Following the establishment of the Istanbul Painting and Sculpture Museum in 1937, a group of
important figures of the Paris School were taken to the museum collection. Selahattin Refik Sırmalı
Bey, who is the owner of the leading decoration store of the period, took an active role in the
formation of a foreign collection in the museum. It is also known that Léopold-Lévy, who served as
the head of painting department at the Istanbul State Academy of Fine Arts, was a contact for the
introduction of these paintings brought from Paris by Selahattin Refik. This initiative of Lévy, who
was assigned to the organization of the museum after his arrival in Istanbul, made a significant
contribution to the formation of foreign collections, and there is no indication that these works were
purchased from Selahattin Refik Sırmalı Bey in the museum records. The collection involves the
leading names of modern painting like Pierre Bonnard, Maurice Utrillo, Pablo Picasso, Henri Matisse,
Raoul Dufy, Andre Derain, as well as Charles Despiau (sculptor), Eduard Kayser, A.Dunayer de
Segonzac with their prints. Foreign artists in the collection are the representatives of modern painting
of early 20th century. Their works in the collection were in the agendum of Turkish press of that period
and during the Second World War they provided a link to follow modernism in art for Turkish painters
who were not able to visit western art centres.

References

  • Adil, F. (1944). “Bonnard ve d Grubu”, Cumhuriyet, 5 Mayıs 1944, s.3 Anonymusa. (1938). “Ressam Leopold Levi Dün Zengin Bir Sergi Açtı”, Cumhuriyet, 17 Nisan 1938, s.9 Anonymusb. (1934). Yıldız sarayı tefrişi projesi, Arkitekt, 1934/1, s.8) Anonymusc. (1934). “Yıldız Sarayı yeniden tefriş ediliyor”, Cumhuriyet, 23 Şubat 1934, s. 2 Anonymusd.(1937). “Dekorasyon Sanatının Tamimi”, Cumhuriyet, 15 May 1937, s.2 Anonymuse. (1939). “Münzevi Sanatkar, Utrillo şimdi herkesi kendisi ile meşgul ediyor”, Cumhuriyet, 9 Mart 1939, s.6 Anonymusf. (1939). “Resim Heykel Müzesi Tekrar Açıldı”, Cumhuriyet, 16 Temmuz 1939, s.2 Anonymusg. (1940). “Dün Akademide açılan talebe resim sergisi”, Cumhuriyet, 17 Ocak 1940, s. 6 Archivea. (1937) Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, 24 July 1937 tarihli belge. Archiveb. MSGSÜ, İstanbul Resim Heykel Müzesi Arşivi Berkel, S. “Gravür Hakkında”, Güzel Sanatlar, S.1, s.68 Demir, A. (2009). Güzel Sanatlar Akademisi’nde Yabancı Hocalar, MSGSÜ Yayını, İstanbul Ethem, H. (1970). Elvah-ı Nakşiye Koleksiyonu, Milliyet Yayınları, İstanbul Germaner, S. (Ed.) (2009). İstanbul Resim Heykel Müzesi, 1937 Açılış Koleksiyonu:Serginin sergisi:İstanbul Painting and Sculpture Museum, 1937 opening collection, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Yayını, İstanbul Katipoğlu, H. (ed.) (1996). İstanbul Resim Heykel Müzesi Kataloğu, YKY, İstanbul Lévy, L.(1941). “İKİ SERGİ, Üç nesil- bir ibret dersi”, Cumhuriyet, 14 Şubat 1941, s.3 Safa, P. (1938). “Modernizmin resmi kıymeti”, Cumhuriyet, 28 Nisan 1938, s. 3 Tollu, C. (1967). “Resim Heykel Müzesi ve Atatürk”, Akademi Mimarlık ve Sanat, 7, 1Kasım 1967,s. 38 Tosun, Ç., Özsu, C. (2014) “Cumhuriyet Dönemi’nin Art Deco Mobilya Tasarımları; Selahattin Refik Sırmalı ve Atatürk’ün Çalışma Odası”, Ankara Araştırmaları Dergisi, Aralık 2014, s.216-235, http://www.journalagent.com/jas/pdfs/JAS_2_2_216_235.pdf Toprak, B. (1941). “Bugünün Sanatı”, Cumhuriyet, 1 Birinciteşrin (Ekim) 1941, s.2 Üstünipek, Ş. (2009). “1936-1950 Yılları Arası Güzel Sanatlar Akademisi: Léopold-Lévy ve Atölyesi”, MSGSÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üstünipek, M. (2011). “Documents on Turkish Painting Exhibition in the International Exhibition of UNESCO in 1946: Turkish Painting’s Reconnection with Paris and Its Results”, 14th International Congress of Turkish Art, 19-21 September 2011, Paris, Collége de France, Collége de France, Paris, 2013, s. 819- 824 Yaman, Z.Y.; Bauhaus ve Söylemleştirilen İç Mekan Anlayışı: Yeni Yaşam, Yeni Dekorasyon, Yeni Mobilya, Ev ve Dekorasyon ve Mobilyacılık, https://www.academia.edu/4190404/Bauhaus_ve_S%C3%B6ylemle%C5%9Ftirilen_%C4%B0% C3%A7_Mekan_Anlay%C4%B1%C5%9F%C4%B1_Yeni_Ya%C5%9Fam_Yeni_Dekorasyon_Ye ni_Mobilya
Year 2019, Volume: 9 Issue: 2, 292 - 302, 01.04.2019

Abstract

References

  • Adil, F. (1944). “Bonnard ve d Grubu”, Cumhuriyet, 5 Mayıs 1944, s.3 Anonymusa. (1938). “Ressam Leopold Levi Dün Zengin Bir Sergi Açtı”, Cumhuriyet, 17 Nisan 1938, s.9 Anonymusb. (1934). Yıldız sarayı tefrişi projesi, Arkitekt, 1934/1, s.8) Anonymusc. (1934). “Yıldız Sarayı yeniden tefriş ediliyor”, Cumhuriyet, 23 Şubat 1934, s. 2 Anonymusd.(1937). “Dekorasyon Sanatının Tamimi”, Cumhuriyet, 15 May 1937, s.2 Anonymuse. (1939). “Münzevi Sanatkar, Utrillo şimdi herkesi kendisi ile meşgul ediyor”, Cumhuriyet, 9 Mart 1939, s.6 Anonymusf. (1939). “Resim Heykel Müzesi Tekrar Açıldı”, Cumhuriyet, 16 Temmuz 1939, s.2 Anonymusg. (1940). “Dün Akademide açılan talebe resim sergisi”, Cumhuriyet, 17 Ocak 1940, s. 6 Archivea. (1937) Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi, 24 July 1937 tarihli belge. Archiveb. MSGSÜ, İstanbul Resim Heykel Müzesi Arşivi Berkel, S. “Gravür Hakkında”, Güzel Sanatlar, S.1, s.68 Demir, A. (2009). Güzel Sanatlar Akademisi’nde Yabancı Hocalar, MSGSÜ Yayını, İstanbul Ethem, H. (1970). Elvah-ı Nakşiye Koleksiyonu, Milliyet Yayınları, İstanbul Germaner, S. (Ed.) (2009). İstanbul Resim Heykel Müzesi, 1937 Açılış Koleksiyonu:Serginin sergisi:İstanbul Painting and Sculpture Museum, 1937 opening collection, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Yayını, İstanbul Katipoğlu, H. (ed.) (1996). İstanbul Resim Heykel Müzesi Kataloğu, YKY, İstanbul Lévy, L.(1941). “İKİ SERGİ, Üç nesil- bir ibret dersi”, Cumhuriyet, 14 Şubat 1941, s.3 Safa, P. (1938). “Modernizmin resmi kıymeti”, Cumhuriyet, 28 Nisan 1938, s. 3 Tollu, C. (1967). “Resim Heykel Müzesi ve Atatürk”, Akademi Mimarlık ve Sanat, 7, 1Kasım 1967,s. 38 Tosun, Ç., Özsu, C. (2014) “Cumhuriyet Dönemi’nin Art Deco Mobilya Tasarımları; Selahattin Refik Sırmalı ve Atatürk’ün Çalışma Odası”, Ankara Araştırmaları Dergisi, Aralık 2014, s.216-235, http://www.journalagent.com/jas/pdfs/JAS_2_2_216_235.pdf Toprak, B. (1941). “Bugünün Sanatı”, Cumhuriyet, 1 Birinciteşrin (Ekim) 1941, s.2 Üstünipek, Ş. (2009). “1936-1950 Yılları Arası Güzel Sanatlar Akademisi: Léopold-Lévy ve Atölyesi”, MSGSÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üstünipek, M. (2011). “Documents on Turkish Painting Exhibition in the International Exhibition of UNESCO in 1946: Turkish Painting’s Reconnection with Paris and Its Results”, 14th International Congress of Turkish Art, 19-21 September 2011, Paris, Collége de France, Collége de France, Paris, 2013, s. 819- 824 Yaman, Z.Y.; Bauhaus ve Söylemleştirilen İç Mekan Anlayışı: Yeni Yaşam, Yeni Dekorasyon, Yeni Mobilya, Ev ve Dekorasyon ve Mobilyacılık, https://www.academia.edu/4190404/Bauhaus_ve_S%C3%B6ylemle%C5%9Ftirilen_%C4%B0% C3%A7_Mekan_Anlay%C4%B1%C5%9F%C4%B1_Yeni_Ya%C5%9Fam_Yeni_Dekorasyon_Ye ni_Mobilya
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Makaleler
Authors

Şeyda Üstünipek This is me 0000-0003-2075-294X

Publication Date April 1, 2019
Submission Date January 10, 2019
Acceptance Date March 25, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Üstünipek, Ş. (2019). FORMATION OF THE COLLECTION OF THE FOREIGN ARTISTS DURING THE ESTABLISHMENT OF ISTANBUL PAINTING AND SCULPTURE COLLECTION. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 9(2), 292-302.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png