E-Government Gateway is a web application that aims to increase efficiency in public services by enabling citizens to access all services electronically from a single point. This application has started to take a critical place in our lives, especially during the Covid-19 pandemic period. However, we yet know very little about how citizens perceive and use it. This study aims to shed light on users' experience with the application, and to address potential issues they face in terms of usability and trust. To this end, we conducted a task-based user study with 10 volunteer participants, followed by a post- study survey and interview. Our findings, based on both quantitative and qualitative data, show that our participants found the application very useful and easy to use in overall. However, the results also indicate a few design problems. In particular, the difficulty of accessing information about data privacy has led to a decrease in user trust. Building on our findings, we present a number of design suggestions to improve user experience and trust.
E-Devlet Kapısı, vatandaşların tüm kamu hizmetlerine elektronik olarak tek noktadan erişmesini sağlayarak verimliliği artırmayı hedefleyen bir web uygulamasıdır. Bu uygulama hayatımızda kritik bir yer almaya başladı, özellikle Covid-19 pandemi döneminde. Ancak, vatandaşların onu nasıl algıladığı ve kullandığı konusunda henüz çok az şey biliyoruz. Bu çalışma, kullanıcıların uygulamayla ilgili deneyimlerine ışık tutmayı ve kullanılabilirlik ve güven açısından karşılaştıkları olası sorunları ele almayı amaçlamaktadır. Bu amaçla, 10 gönüllü katılımcının yer aldığı bir görev bazlı kullanıcı çalışması ve takiben çalışma sonrası anket ve görüşme gerçekleştirdik. Hem nicel hem de nitel verilere dayanan bulgularımız, katılımcıların uygulamayı genel olarak çok yararlı ve kullanımı kolay bulduklarını göstermektedir. Bununla birlikte, sonuçlar aynı zamanda birkaç tasarım sorununa da işaret etmektedir. Özellikle, veri gizliliği hakkındaki bilgilere erişimin zorluğu, kullanıcı güveninin azalmasına neden olmuştur. Bulgularımıza dayanarak, kullanıcı deneyimini ve güvenini geliştirmek için bir dizi tasarım önerisi sunuyoruz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2021 |
Submission Date | January 15, 2021 |
Acceptance Date | March 15, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 2 |