Otonom Duyusal Meridyen Tepki’ler (ASMR) içeren videolar, izleyenlerini tetikleyerek onların vücutlarında karıncalanma, sıcaklık, gıdıklanma gibi duyusal fenomenler yaratmaktadır. Bu tetiklemeler için kullanılan yöntemler; fısıldayarak konuşma alüminyum folyo vb. malzemelerden çıkartılan sesler, tırnakların sert bir yüzeyde tıklatılması, yavaş hareket edilmesi, kahkahalar, elektrik süpürgesi ya da uçak sesi gibi seslerin kullanılması olarak sıralanabilir. Türkiye’de ve Dünya’da Otonom Duyusal Meridyen Tepki’lerinin yer aldığı farklı reklam filmleri bulunmaktadır. Bu çalışmada ASMR reklamlarının izleyicilerine hangi duyguları hissettirdiği saptanmaya çalışılmış bu amaç doğrultusunda ölçümleme için ASMR içerikli reklamlardan yararlanılmıştır. Çalışmada veri toplamak için çevrimiçi anket yöntemi kullanılmış veri toplama aşaması sonucunda, toplamda 257 anket elde edilmiştir. Çalışmanın sonucunda ise; ASMR reklamlarının izleyicilerinde mutluluk, şaşırma ve tiksinme duygularını hissettirmede anlamlı bir etkiye sahip iken, üzüntü, korku ve öfke duygularını hissettirmede anlamlı bir etkiye sahip olmadığı belirlenmiştir. Çalışmada, 6 temel duygu içinde yer almayan ve doğrudan ölçümlenmeye çalışılmamasına rağmen, katılımcılar tarafından belirtilen 3 duygu da yer almaktadır. Bu duygular cinsellik, sakinlik ve de strestir. Bunların yanı sıra sonuçlar göstermektedir ki; kadın katılımcılar ölçümlenen tüm duygularda erkek katılımcılardan fazla bir yüzdeye sahip iken bu durumun yalnızca cinsellik duygusunda farklıdır. Diğer bir sonuç ise, korku, öfke, sakinlik ve stres duygularını erkek katılımcıların hiçbirinin hissetmemesidir. Yaş değişkeni ile duygulara karşılaştırılarak bakıldığında; mutluluk duygusunun 18 yaş ve altı katılımcılarda daha fazla hissedildiği 18-34 yaş arasındaki katılımcıların bu içerikteki reklamlara yönelik korku ve stres duygusu hissettikleri ortaya çıkmıştır. Hedef kitlesi üzerinde bu tarz içeriklere sahip reklamların hangi duygular yarattığını bilmek markalar açısından hedef kitlesinin duygularını yönlendirmek için ASMR reklamlarını önemli birer enstrüman haline getirmektedir.
Videos containing Autonomous Sensory Meridian Responses (ASMR) trigger the audience and create sensory phenomena such as tingling, warmth, and tickling in their bodies. The methods used for these triggers; whispering speech aluminum foil etc. The sounds produced by the materials can be listed as clicking the nails on a hard surface, moving slowly, laughter, using sounds such as vacuum cleaner or airplane noise. In this study, it was tried to determine which emotions ASMR advertisements make their audience feel. In this study, the online questionnaire method was used to collect data, and as a result of the data collection phase, a total of 257 surveys were obtained. As a result of the study; While ASMR advertisements had a significant effect in making the audience feel feelings of happiness, surprise, and disgust, it was determined that they did not have a significant effect on making the audience feel the feelings of sadness, fear, and anger. In the study, 3 emotions are not included in the 6 basic emotions and although they are not directly measured. These feelings are sexuality, calmness, and stress. Besides these, the results show that; female respondents had a higher percentage than male respondents in all emotions measured, this was only different in sense of sexuality. Another result is show ys. that none of the male participants felt the feelings of fear, anger, calmness, and stress. The important thing that knowing consumers feeling to give something which they really want.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2021 |
Submission Date | April 5, 2021 |
Acceptance Date | May 8, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 3 |