This research has been carried out to examine the relations of immigrant families who living in Turkey with their children and their adaptation process to Turkey. The research is designed according to the basic qualitative research model. The study group of the research consisted of 22 immigrant families with children between the ages of 6-9 in Ankara province, Mamak, Polatlı, Çubuk and Keçiören. Semi-structured interview form prepared by the researchers was used as a data collection tool in the study. The data obtained from the research which analyzed by thematic analysis method. The results of the research were examined under three themes: the relations of immigrant families with their children, the similarities and differences of immigrant families and Turkish families, and their adaptation process to Turkey. In the theme of the relations of immigrant families with their children; immigrant families generally spend time with their children while doing homework and studying; It was determined that immigrant families set rules against their children on various issues, generally took the opinions of their children on matters that concern only the child, rewarded their children's positive behavior, and reacted to negative behaviors with by angry and verbal warnings. In the theme of similarities and differences of immigrant families and Turkish families; immigrant families generally found Turkish family structure to be similar to their family structure, but this situation differed in terms of intra-family relations and discipline and they were of the opinion that they were more prescriptive and authoritarian than Turkish parents. Finally, in the theme of adaptation processes to Turkey, immigrant families; It was concluded that they generally adapted to Turkey due to reasons such as the good living conditions in Turkey and their learning Turkish. It was observed that immigrant children adapted to a greater extent and easier than their families, because they went to school, loved their friends and teachers, and learned Turkish. On the other hand, it has been concluded that the problems experienced by immigrant families and their children during the integration process are generally due to social exclusion and not speaking Turkish.
Bu araştırma Türkiye’ de yaşayan göçmen ailelerin çocuklarıyla ilişkileri ve Türkiye’ ye uyum süreçlerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma temel nitel araştırma modeline göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ili Mamak, Polatlı, Çubuk ve Keçiören ilçelerinde 6-9 yaş arasında çocuğu olan 22 göçmen aile oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler tematik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları göçmen ailelerin çocuklarıyla ilişkileri, göçmen aileler ve Türk ailelerin benzerlik ve farklılıkları ve Türkiye’ ye uyum süreçleri olmak üzere 3 tema altında incelenmiştir. Göçmen ailelerin çocuklarıyla ilişkileri temasında göçmen ailelerin çocuklarıyla genellikle ödev yaparak, ders çalışarak vakit geçirdikleri; göçmen ailelerin çocuklarına karşı çeşitli konularda kural koydukları, genel olarak yalnızca çocuğu ilgilendiren konularda çocuklarının fikrini aldıkları, çocuklarının olumlu davranışlarında onları ödüllendirdikleri, olumsuz davranışlarına ise kızarak ve sözlü uyarıda bulunarak tepki verdikleri belirlenmiştir. Göçmen aileler ve Türk ailelerin benzerlik ve farklılıkları temasında göçmen ailelerin Türk aile yapısıyla kendi aile yapılarını genel olarak benzer buldukları ancak aile içi ilişkiler ve disiplin noktasında bu durumun farklılaştığı ve kendilerinin Türk ebeveynlere göre daha kuralcı ve otoriter oldukları görüşünde oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak Türkiye’ ye uyum süreçleri temasında göçmen ailelerin; Türkiye’ deki yaşam koşullarının iyiliği, Türkçe öğrenmeleri gibi nedenlerden dolayı genel olarak Türkiye’ ye uyum sağladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Göçmen çocukların ise ailelerine oranla büyük ölçüde ve daha kolay uyum sağladıkları, bunun nedeninin ise okula gitmeleri, arkadaşlarını ve öğretmenlerini sevmeleri ve Türkçe öğrenmeleri olduğu görülmüştür. Öte yandan uyum sürecinde göçmen ailelerin ve çocuklarının yaşadıkları sorunların genel olarak sosyal dışlanma ve Türkçe bilmeme gibi nedenlerden kaynaklandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2021 |
Submission Date | May 3, 2021 |
Acceptance Date | May 11, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 3 |