Research Article
BibTex RIS Cite

HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA ETİK KURALLARININ KURUMSAL İTİBARA ETKİSİ: İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÖRNEĞİ

Year 2022, Volume: 12 Issue: 4, 1108 - 1124, 07.09.2022

Abstract

Belediyelerin kurumsal itibarlarını güçlendirmek için dikkate alınması gereken konular arasında etik kuralları ön plana çıkmaktadır. Kurumsal itibara etkisi açısından halkla ilişkilerin faaliyetleri başta olmak üzere diğer kurumsal çalışmalarda da etik anlayışının yansıtılması önemli faktörler arasındadır. Belediyelerin gerçekleştirdiği çalışmalar hakkında halkı bilgilendirmek, kurum ile toplum arasında etkin iletişim sağlamak ve kurumsal imajı güçlendirmek amacıyla belirlenen kurumsal stratejileri uygulamak ise, halkla ilişkilerin faaliyet alanında bulunmaktadır. Bu bakımdan, halkla ilişkiler faaliyetleri, belediyelerin kurumsal itibarlarını destekler nitelikte olma ve gelişimine katkı sağlama özelliklerine sahiptir. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) halkla ilişkiler uygulamalarının kurumsal itibara etkisi ve bu etkide etik kurallarının rolü, çalışmanın temel konusunu oluşturmaktadır. Bu çerçevede İBB halkla ilişkiler biriminin yürüttüğü faaliyetler ele alınarak bu faaliyetlerin kurumsal itibar üzerine etkisi ve bu etkinin etik kuralları ile ilişkisi incelenmiştir. Çalışmada, on katılımcı ile yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Nitel verilerin analizine dayanan bulgulara göre, katılımcı görüşleri etik kurallarına uygunluğun İBB kurumsal itibarı üzerinde olumlu etki sağladığı yönünde yoğunlaşmaktadır. Bunun yanı sıra toplumsal değerler ve genel ahlaki ilkelere uygunluğun da kurumsal itibara etkisinin bulunduğu belirtilmektedir. Ayrıca, sonuçlar etik dışılığın kurumsal itibarı olumsuz yönde etkileme durumunu da işaret etmektedir. Çalışmada ulaşılan bulgulara dayanarak kurumsal itibarın gelişimi ve sürekliliğini sağlamaya ilişkin bir dizi uygulama önerisi sunulmaktadır.

Thanks

Doktora Tez çalışmamdan türetilen bu makalede emeği geçen tüm hocalarıma ve siz değerli editör hocalarıma en içten saygı şükranlarımı sunuyorum.

References

  • Akgöz, E. ve Solmaz, B. (2010). Turizm İşletmelerinde İtibar Yönetimi, Selçuk Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13 (19), 24-25.
  • Arslan, M. ve Berkman, Ü. (2009). Dünyada ve Türkiye’de İş Etiği ve Etik Yönetimi, İstanbul: Tüsiad Yayınları.
  • Aydede, C. (2004). Profesyonel Bir İlişki: Medya ve Halkla İlişkiler, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme, Bitlis Eren Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 7, (1), 231 – 274.
  • Başkale H. (2016). Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9, (1), 23 – 28.
  • Brickly, J., Smith, J. ve Zimmerman, J. (2002). Business Ethics and Organizational Architecture, Journal of Banking & Finance, 26 (9), 1821.
  • Canpolat, N. (2012). Bir Meslek Olarak Halkla İlişkiler ve Etik: Halkla İlişkiler Şirketlerinin web Sitelerine Yönelik Bir Çalışma, Journal of Yaşar University, 7 (25), 4233.
  • Chen, N. (2009). Institutionalizing Public Relations: A Case Study of Chinese Government Crisis Communication on the 2008 Sichuan Earthquake, Public Relations Review, (35), 187-198.
  • Christensen, L. T., Morsing, M. ve Cheney, G. (2008). Corporate Communications: Convention, Complexity and Critique, London: SAGE Publications.
  • Churchill, G. ve Peter J. (1995). Marketing Crating Value for Customers, Vurr Ridge: Austen Press.
  • Çiftçioğlu, B. A. (2009). Kurumsal İtibar Yönetimi, Bursa: Dora Yayın Dağıtım.
  • Demirtaş, M. (2012). Yerel Yönetimlerde Bir Halkla İlişkiler Çalışması Olarak Sosyal Paylaşım Ağlarının Kullanımı: Üsküdar Belediyesi Örneği, Humanities Sciences, 7 (4), 293-294.
  • Er, G. (2008). Sanal Ortamda İtibar Yönetimi, İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Fombrun, C. J. (1995). Reputation: Realizing Value from the Corporate Image, Boston: Harvard Business School Press.
  • Freeman, R. M. (1999). Correctional Organization and Management: Public Policy Challenges, Behavior and Structure, The Netherlands, Amsterdam: Elsevier Publishing.
  • Gümüş, M. ve Öksüz, B. (2009). İtibar Sürecinde Kilit Rol: Kurumsal Sosyal Sorumluluk İletişimi, Yaşar Üniversitesi Dergisi, 4 (14), 2131-2134.
  • İnal, K. (1996). Sosyalist Etik, Gelecek Dergisi, 1 (3), 43.
  • Kadıbeşegil, S. (2007). İtibar Yönetimi, İstanbul: Media Cat Kitapları.
  • Kaplan, Ç. (2009). Kamu Yönetiminde Etik ve Kamu Çalışanlarının Etik Kavramını Algılayışları, Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14 (3), 344.
  • Koçak A. ve Arun Ö. (2013.) İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu, Selçuk İletişim Dergisi, 4, (3), 21 – 28.
  • Molleda, J. C. ve Suarez, A. M. (2005). Challenges in Colombia for Public Relations Professionals: A Qualitative Assessment of the Economic and Political Environments, Public Relations Review, (31), 21-29.
  • Özlem, D. (1997). Günümüzde Felsefe Disiplinleri, İstanbul: İnkilap Kitapevi Yayınları, 2. Baskı.
  • Rayner, J. (2005). Managing Reputational Risk: Curbing Threats, (Leveraging Opportunities), West Sussex: Wilwy & Sons Publishing.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2001). İşletmelerde Halkla İlişkiler, Bursa: Ezgi Kitabevi, 5.Baskı.
  • Sharpe, M. L. (2000). Developing a Behavioral Paradigm for the Performance of Public Relations, Public Relations Review, 26 (3), 345.
  • Şakar, N. (2011). Kurumsal İtibar ve Paradigmalar, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Ural, E. G. (2002). İtibar Yönetimi Değer Yaratan Bir Halkla İlişkiler Çalışması Olarak İtibar Yönetimi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Fen Bilimleri Dergisi, 1,(2), 83-93.
  • Valand, T. ve Heide, M. (2005). Corporate Social Responsiveness: Exploring the Dynamic of Bad Espisodes, European Management Journal, 25 (5), 495-496.
  • Yağar, F. ve Dökme, S. (2018). Niteliksel Araştırmaların Planlanması: Araştırma Soruları, Örneklem Seçimi, Geçerlik ve Güvenirlik, Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3, (3), 1 – 9.
  • Yatkın, A. (2007). Yerel Yönetimlerde Hizmet Verimliliğinin Arttırılmasında Halkla İlişkilerin Rolü ve Önemi: Elazığ Belediyesi Örneği, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 16 (2), 46-49.
  • URL-1Güllüoğlu, Ö. (2006). II. Uluslararası Halkla İlişkiler Sempozyumu, 147. http://İf.Kocaeli.Edu.Tr/Hitsempozyum2006/Kitap/14-Ozlem Güllüoğlu.Pdf. (Erişim Tarihi: 23.01.2022).
  • URL-2 http://www.etik.gov.tr/istatistiki-veriler/(Erişim Tarihi: 01.02.2022).
  • URL-3 https://halklailiskiler.ibb.istanbul/hizmet-birimleri//(Erişim Tarihi: 09.01.2022).
  • URL-4http://ibb.istanbul/BBImages/Slider/Image/istanbul-buyuksehir-belediyesi-kamu-gorevlileri-etik-davranis-ilkeleri-ile-basvuru-usul-ve-esaslari-hakkinda-yonetmelik.PDF (Erişim Tarihi: 13.02.2022).

THE EFFECT OF ETHICS ON CORPORATE REPUTATION IN THE CONTEXT OF PUBLIC RELATIONS: THE CASE OF ISTANBUL METROPOLITAN MUNICIPALITY

Year 2022, Volume: 12 Issue: 4, 1108 - 1124, 07.09.2022

Abstract

Ethical rules come to the fore among the issues that need to be taken into account in order to strengthen the corporate reputation of municipalities. In terms of its effect on corporate reputation, the reflection of ethical understanding in other corporate studies, especially in public relations activities, is among the important factors. Implementing the corporate strategies determined in order to inform the public about the works carried out by the municipalities, ensure effective communication between the institution and the society, and strengthen the corporate image in the field of activity of public relations. In this respect, public relations activities have the characteristics of supporting the corporate reputation of municipalities and contributing to their development. The effect of public relations practices of Istanbul Metropolitan Municipality (IMM) on corporate reputation and the role of ethical rules on this effect constitute the main subject of the study. In this context, the activities carried out by the IMM public relations unit were discussed and the effect of these activities on corporate reputation and the relationship of this effect with ethical rules were examined. In the study, semi-structured in-depth interviews were conducted with ten participants. According to the findings based on the analysis of qualitative data, participant opinions focus on the positive impact of compliance with ethical rules on IMM's corporate reputation. In addition, it is stated that compliance with social values and general moral principles has an impact on corporate reputation. In addition, the results also point to the negative impact of unethical behavior on corporate reputation. Based on the findings, a series of application suggestions are presented to ensure the development and continuity of corporate reputation.

References

  • Akgöz, E. ve Solmaz, B. (2010). Turizm İşletmelerinde İtibar Yönetimi, Selçuk Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13 (19), 24-25.
  • Arslan, M. ve Berkman, Ü. (2009). Dünyada ve Türkiye’de İş Etiği ve Etik Yönetimi, İstanbul: Tüsiad Yayınları.
  • Aydede, C. (2004). Profesyonel Bir İlişki: Medya ve Halkla İlişkiler, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme, Bitlis Eren Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 7, (1), 231 – 274.
  • Başkale H. (2016). Nitel Araştırmalarda Geçerlik, Güvenirlik ve Örneklem Büyüklüğünün Belirlenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9, (1), 23 – 28.
  • Brickly, J., Smith, J. ve Zimmerman, J. (2002). Business Ethics and Organizational Architecture, Journal of Banking & Finance, 26 (9), 1821.
  • Canpolat, N. (2012). Bir Meslek Olarak Halkla İlişkiler ve Etik: Halkla İlişkiler Şirketlerinin web Sitelerine Yönelik Bir Çalışma, Journal of Yaşar University, 7 (25), 4233.
  • Chen, N. (2009). Institutionalizing Public Relations: A Case Study of Chinese Government Crisis Communication on the 2008 Sichuan Earthquake, Public Relations Review, (35), 187-198.
  • Christensen, L. T., Morsing, M. ve Cheney, G. (2008). Corporate Communications: Convention, Complexity and Critique, London: SAGE Publications.
  • Churchill, G. ve Peter J. (1995). Marketing Crating Value for Customers, Vurr Ridge: Austen Press.
  • Çiftçioğlu, B. A. (2009). Kurumsal İtibar Yönetimi, Bursa: Dora Yayın Dağıtım.
  • Demirtaş, M. (2012). Yerel Yönetimlerde Bir Halkla İlişkiler Çalışması Olarak Sosyal Paylaşım Ağlarının Kullanımı: Üsküdar Belediyesi Örneği, Humanities Sciences, 7 (4), 293-294.
  • Er, G. (2008). Sanal Ortamda İtibar Yönetimi, İstanbul: Cinius Yayınları.
  • Fombrun, C. J. (1995). Reputation: Realizing Value from the Corporate Image, Boston: Harvard Business School Press.
  • Freeman, R. M. (1999). Correctional Organization and Management: Public Policy Challenges, Behavior and Structure, The Netherlands, Amsterdam: Elsevier Publishing.
  • Gümüş, M. ve Öksüz, B. (2009). İtibar Sürecinde Kilit Rol: Kurumsal Sosyal Sorumluluk İletişimi, Yaşar Üniversitesi Dergisi, 4 (14), 2131-2134.
  • İnal, K. (1996). Sosyalist Etik, Gelecek Dergisi, 1 (3), 43.
  • Kadıbeşegil, S. (2007). İtibar Yönetimi, İstanbul: Media Cat Kitapları.
  • Kaplan, Ç. (2009). Kamu Yönetiminde Etik ve Kamu Çalışanlarının Etik Kavramını Algılayışları, Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14 (3), 344.
  • Koçak A. ve Arun Ö. (2013.) İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu, Selçuk İletişim Dergisi, 4, (3), 21 – 28.
  • Molleda, J. C. ve Suarez, A. M. (2005). Challenges in Colombia for Public Relations Professionals: A Qualitative Assessment of the Economic and Political Environments, Public Relations Review, (31), 21-29.
  • Özlem, D. (1997). Günümüzde Felsefe Disiplinleri, İstanbul: İnkilap Kitapevi Yayınları, 2. Baskı.
  • Rayner, J. (2005). Managing Reputational Risk: Curbing Threats, (Leveraging Opportunities), West Sussex: Wilwy & Sons Publishing.
  • Sabuncuoğlu, Z. (2001). İşletmelerde Halkla İlişkiler, Bursa: Ezgi Kitabevi, 5.Baskı.
  • Sharpe, M. L. (2000). Developing a Behavioral Paradigm for the Performance of Public Relations, Public Relations Review, 26 (3), 345.
  • Şakar, N. (2011). Kurumsal İtibar ve Paradigmalar, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Ural, E. G. (2002). İtibar Yönetimi Değer Yaratan Bir Halkla İlişkiler Çalışması Olarak İtibar Yönetimi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Fen Bilimleri Dergisi, 1,(2), 83-93.
  • Valand, T. ve Heide, M. (2005). Corporate Social Responsiveness: Exploring the Dynamic of Bad Espisodes, European Management Journal, 25 (5), 495-496.
  • Yağar, F. ve Dökme, S. (2018). Niteliksel Araştırmaların Planlanması: Araştırma Soruları, Örneklem Seçimi, Geçerlik ve Güvenirlik, Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3, (3), 1 – 9.
  • Yatkın, A. (2007). Yerel Yönetimlerde Hizmet Verimliliğinin Arttırılmasında Halkla İlişkilerin Rolü ve Önemi: Elazığ Belediyesi Örneği, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 16 (2), 46-49.
  • URL-1Güllüoğlu, Ö. (2006). II. Uluslararası Halkla İlişkiler Sempozyumu, 147. http://İf.Kocaeli.Edu.Tr/Hitsempozyum2006/Kitap/14-Ozlem Güllüoğlu.Pdf. (Erişim Tarihi: 23.01.2022).
  • URL-2 http://www.etik.gov.tr/istatistiki-veriler/(Erişim Tarihi: 01.02.2022).
  • URL-3 https://halklailiskiler.ibb.istanbul/hizmet-birimleri//(Erişim Tarihi: 09.01.2022).
  • URL-4http://ibb.istanbul/BBImages/Slider/Image/istanbul-buyuksehir-belediyesi-kamu-gorevlileri-etik-davranis-ilkeleri-ile-basvuru-usul-ve-esaslari-hakkinda-yonetmelik.PDF (Erişim Tarihi: 13.02.2022).
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Sadık Sayılganoğlu 0000-0003-4545-6522

Publication Date September 7, 2022
Submission Date July 5, 2022
Acceptance Date August 10, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 12 Issue: 4

Cite

APA Sayılganoğlu, S. (2022). HALKLA İLİŞKİLER BAĞLAMINDA ETİK KURALLARININ KURUMSAL İTİBARA ETKİSİ: İSTANBUL BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÖRNEĞİ. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12(4), 1108-1124.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png