Research Article
BibTex RIS Cite

TEMEL TASARIM KAVRAMLARININ ÖRME TASARIMINDA KULLANIMI

Year 2024, Volume: 14 Issue: 1, 262 - 280, 28.12.2023
https://doi.org/10.7456/tojdac.1386571

Abstract

Tasarım odaklı yapılan çalışmalar, keşfetmek, üretmek, farklılık ve yenilik arayışını içeren yaratıcı bir süreçtir. Kendine özgü prensip ve sisteme sahip, görsel ifade biçimlerinden biri olan tekstil ve moda tasarımı, temel tasarım kavramları aracılığıyla gereken donanım ve anlatım dilinin oluşmasına önemli katkılar sağlamaktadır. Örme tasarımı, yaratılmak istenen estetik ve işlevsel değere sahip yüzey ve giysi tasarımlarının oluşturulmasında birçok değişken dinamiği içerisinde barındırmaktadır. Tasarım geliştirme çalışmalarında iplik, örgü ve makine özellikleri ile doku, renk, form gibi unsurların seçimi, düzenlenmesi sürecinde tasarım yaklaşımları büyük önem taşımaktadır. Günümüzde örme teknolojisi, desenlendirme, örgü tasarımı ve gelişmiş kalıp uygulama tekniklerinin sunduğu olanaklar ile birçok tasarımın üretilmesine alternatif imkanlar sağlamaktadır. Çalışmada örme tasarımında temel tasarım kavramları ile örme yüzey oluşumu ve örme giysi tasarımı ilişkisinde görsel, fiziksel, ergonomik özelliklerin kazandırılması ile kullanımına ilişkin örnekler incelenerek açıklanmaya çalışılmıştır. Bu bağlamda örme tasarımını geliştiren, destekleyen yönü ile ele alınan temel tasarım kavramları, alternatif tasarım imkanları tartışılmıştır. Bu çalışmada, tekstil ve moda tasarımı alanında eğitim alan öğrencilere, bu alanda kendini geliştirmek isteyen tasarımcılara katkı sağlamak, yeni bakış açıları kazandırmak amaçlanmaktadır.

References

  • Antmen, A. (2013). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla. Sel Yayıncılık.
  • Baugh, G. (2011). The Fashion Designer’s Textile Directory. North America Published.
  • Black, S. (2012). Knitting: Fashion, Industry, Craft. V&A Publishing.
  • Brown, C. (2013). Knitwear Design. Laurence King Publishing.
  • Cohn, A. S. (2023, 11 Şubat). Rodarte’s Cobweb Knits Reminded Me Why I Love Fashion, https://www.harpersbazaar.com.
  • Elliot, S. (2015). Knit; Innovations in Fashion Art, Design. King Publishers.
  • Fashionela. (2023, 21 Eylül). Etro Spring 2024 Women’s Collection, https://www.fashionela.net/fashion/etro-spring-2024-womens-collection/.
  • Fassetts, K. (2003). Pattern Library. Ebury Press.
  • Gabriela, G. (1999). ‘Design’, Encyclopedia of Creativity. Volume 1, A-H, Academia Pub.
  • Gaughan N., Winter M. & the Berroco Design Team (2010). Comfort knitting & crochet: afghans. Published by Stewart, Tabori & Chang.
  • Motta, M. (2019). Designing Knit Designers, Design International-Open Access. Franco Angeli Publisher.
  • Mozota, B. B. (2005). Tasarım Yönetimi. Kapital Medya Hizmetleri.
  • Ocvirk, O. G., Stinson, R. E., Wigg, P. R., Bone, R. O. & Cayton, D. L. (2012). Art and Fundamentals Theory and Practice. School of Art Bowling Green State University. Dallas.
  • Özol, A. (2012). Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler. Pastel Yayıncılık.
  • Pektaş, H. (2022). Temel Tasarıma Giriş, İstinye Üniversitesi, İletişim Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü. http://www.hasippektas.com/Ders%20Notu/Temel%20Tasarima%20Giris.pdf Erişim: 20.09.2023.
  • Pinterest. (t.y.). Örme Giyimde Neon Tasarım Örneği, https://tr.pinterest.com/pin/495958977721378757/.
  • Prada. (2023). Superfine Wool Turtleneck Sweater With Intarsia Logo, https://www.prada.com/us/en/p/superfine-wool-turtleneck-sweater-with-intarsia-.
  • Renfrew, C. & Renfrew, E. (2014). Moda Tasarımında Koleksiyon Geliştirme. Literatür Yayıncılık.
  • Sissons, J. (2018). Basics Fashion Design Knitwear. Bloomsbury Publishing Plc.
  • Stoll. (t.y.) a. 1510119 / S0279C10S, https://patternshop.stoll.com/shop/pattern/3619/1510119/s0279c10s?c=.
  • Stoll. (t.y.) b. Color In Knitting, https://patternshop.stoll.com/shop/pattern/1113/0910630.
  • Stoll. (t.y.) c. 0310042 / F008I12, https://patternshop.stoll.com/shop/pattern/359/0310042/f008i12.
  • Stoll. (t.y.) d. 0710164 / A160C00, https://patternshop.stoll.com/shop/pattern/2629/0710164/a160c00?c=5
  • Tiffanyhill. (t.y.)a. Örme Tasarımında Hacim ve Doku Tasarımı, https://www.tiffanyhill.co.uk/product-page/aw23-24-key-fashion-knitwear-trend.
  • Tiffanyhill. (t.y.)b. Tiffanyhill 2024-2025 Sonbahar Kış, https://www.tiffanyhill.co.uk/product-page/aw24-25-knitwear-and-jersey-trends.
  • Tumblr. (2013, 30 Nisan). Timazing, https://textilesystematisms.tumblr.com/post/49251238088/timazing-this-spider.
  • Udale, J. (2008). Basic Fashion Design 02, Textile and Fashion. Published by AVA Publishing.
  • Volpintesta, L. (2014). The Language of Fashion Design. 26 Principles Every Fashion Designer Should Know, Rockport Publishers.
  • Yanmaz, K. (2013). Temel Tasarım Eğitimi ile Moda Tasarımı İlişkisi, 1. Ulusal Sanat Tasarım Sempozyumu ve Sergisi Bildiri Kitabı, 9-11 Ekim, Konya.

THE USE OF BASIC DESIGN CONCEPTS IN KNITTING DESIGN

Year 2024, Volume: 14 Issue: 1, 262 - 280, 28.12.2023
https://doi.org/10.7456/tojdac.1386571

Abstract

Design study is an innovative process, which includes discovery, production, distinction and creative research. Textile and fashion design is one of the forms of visual expression with unique principles and system that makes significant contributions to the formation of the necessary equipment and expression language via basic design concepts. Knitted design includes many variable dynamics in the creation of surface and clothing designs, it provides the desired aesthetic and functional value. In design development studies, design approaches with yarn, knitting and machine features play an important role in selecting and arranging elements such as texture, color, and form. Today, knitting technology provides alternative opportunities for the production of many designs in terms of patterning, knitting design and advanced pattern application techniques. In this contex, basic design concepts and alternative design possibilities that develop and support knitting design are discussed. In this study, the relationship between basic design concepts and knitted surface formation and knitted garment design is examined considering visual, physical and ergonomic features. The main target of this research is to contribute the students and designers that are thrilled in studying and improving in fields including textile design, fashion and knitting.

References

  • Antmen, A. (2013). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla. Sel Yayıncılık.
  • Baugh, G. (2011). The Fashion Designer’s Textile Directory. North America Published.
  • Black, S. (2012). Knitting: Fashion, Industry, Craft. V&A Publishing.
  • Brown, C. (2013). Knitwear Design. Laurence King Publishing.
  • Cohn, A. S. (2023, 11 Şubat). Rodarte’s Cobweb Knits Reminded Me Why I Love Fashion, https://www.harpersbazaar.com.
  • Elliot, S. (2015). Knit; Innovations in Fashion Art, Design. King Publishers.
  • Fashionela. (2023, 21 Eylül). Etro Spring 2024 Women’s Collection, https://www.fashionela.net/fashion/etro-spring-2024-womens-collection/.
  • Fassetts, K. (2003). Pattern Library. Ebury Press.
  • Gabriela, G. (1999). ‘Design’, Encyclopedia of Creativity. Volume 1, A-H, Academia Pub.
  • Gaughan N., Winter M. & the Berroco Design Team (2010). Comfort knitting & crochet: afghans. Published by Stewart, Tabori & Chang.
  • Motta, M. (2019). Designing Knit Designers, Design International-Open Access. Franco Angeli Publisher.
  • Mozota, B. B. (2005). Tasarım Yönetimi. Kapital Medya Hizmetleri.
  • Ocvirk, O. G., Stinson, R. E., Wigg, P. R., Bone, R. O. & Cayton, D. L. (2012). Art and Fundamentals Theory and Practice. School of Art Bowling Green State University. Dallas.
  • Özol, A. (2012). Sanat Eğitimi ve Tasarımda Temel Değerler. Pastel Yayıncılık.
  • Pektaş, H. (2022). Temel Tasarıma Giriş, İstinye Üniversitesi, İletişim Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü. http://www.hasippektas.com/Ders%20Notu/Temel%20Tasarima%20Giris.pdf Erişim: 20.09.2023.
  • Pinterest. (t.y.). Örme Giyimde Neon Tasarım Örneği, https://tr.pinterest.com/pin/495958977721378757/.
  • Prada. (2023). Superfine Wool Turtleneck Sweater With Intarsia Logo, https://www.prada.com/us/en/p/superfine-wool-turtleneck-sweater-with-intarsia-.
  • Renfrew, C. & Renfrew, E. (2014). Moda Tasarımında Koleksiyon Geliştirme. Literatür Yayıncılık.
  • Sissons, J. (2018). Basics Fashion Design Knitwear. Bloomsbury Publishing Plc.
  • Stoll. (t.y.) a. 1510119 / S0279C10S, https://patternshop.stoll.com/shop/pattern/3619/1510119/s0279c10s?c=.
  • Stoll. (t.y.) b. Color In Knitting, https://patternshop.stoll.com/shop/pattern/1113/0910630.
  • Stoll. (t.y.) c. 0310042 / F008I12, https://patternshop.stoll.com/shop/pattern/359/0310042/f008i12.
  • Stoll. (t.y.) d. 0710164 / A160C00, https://patternshop.stoll.com/shop/pattern/2629/0710164/a160c00?c=5
  • Tiffanyhill. (t.y.)a. Örme Tasarımında Hacim ve Doku Tasarımı, https://www.tiffanyhill.co.uk/product-page/aw23-24-key-fashion-knitwear-trend.
  • Tiffanyhill. (t.y.)b. Tiffanyhill 2024-2025 Sonbahar Kış, https://www.tiffanyhill.co.uk/product-page/aw24-25-knitwear-and-jersey-trends.
  • Tumblr. (2013, 30 Nisan). Timazing, https://textilesystematisms.tumblr.com/post/49251238088/timazing-this-spider.
  • Udale, J. (2008). Basic Fashion Design 02, Textile and Fashion. Published by AVA Publishing.
  • Volpintesta, L. (2014). The Language of Fashion Design. 26 Principles Every Fashion Designer Should Know, Rockport Publishers.
  • Yanmaz, K. (2013). Temel Tasarım Eğitimi ile Moda Tasarımı İlişkisi, 1. Ulusal Sanat Tasarım Sempozyumu ve Sergisi Bildiri Kitabı, 9-11 Ekim, Konya.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Textile and Fashion Design
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Suzan Tokgöz 0000-0002-4216-5423

Bahar Yıldız 0000-0002-0266-7154

Early Pub Date December 15, 2023
Publication Date December 28, 2023
Submission Date November 6, 2023
Acceptance Date December 7, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Tokgöz, S., & Yıldız, B. (2023). TEMEL TASARIM KAVRAMLARININ ÖRME TASARIMINDA KULLANIMI. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 14(1), 262-280. https://doi.org/10.7456/tojdac.1386571


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png