Research Article
BibTex RIS Cite

AHŞAP YÜZEYLERDE KULLANILAN ÇENTİK OYMA TEKNİĞİNİN SERAMİK FORM YÜZEYİNDE UYGULANMASI

Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 413 - 425, 01.04.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1414594

Abstract

Her sanat dalı, kendine has teknik, teknoloji, tasarım ve düşünceyi içinde barındırmaktadır. Zanaat çıkışlı geleneksel uygulamaların bazıları ise yüzyıllardır kendi özel teknikleriyle üretilebilmekte bunun yanı sıra çağımızın getirdiği teknolojik olanakların getirdiği yeniliklerle üretim biçimlerinde değişiklikler olmaktadır. Günümüzde sanatsal ifade biçimleri disiplinlerarası birliktelikle yansıtılabilmekte ve birden fazla disiplinin kullanılmasıyla geleneksel teknik ve yorumlara alternatif, yeni, özgün, farklı teknik ve yorumlarla ortaya konulabilmektedir. Bu araştırmanın konusu olan geleneksel ve çağdaş sanat dallarından ikisi; seramik ve ahşap sanatlarının teknik, şekillendirme ve biçim-içerik açısından nasıl birlikte etkileşim içinde olabileceği ayrıca tasarım boyutuyla ortaya nasıl bir yorum çıkarılabileceği üzerine bir uygulama süreci gerçekleştirilmiştir. Ahşap oyma sanatlarında kullanılan çok sayıda tekniklerden biri olan çentik oyma tekniği, tamamen el işçiliği olması ve ortaya koyduğu görsel ve dekoratif açıdan zengin sunumlarla öne çıkan tekniklerden birisidir. Bu çalışmada temel bir ahşap oyma tekniği olan çentik oyma tekniğinin, seramik form yüzeyinde uygulanması konu edinilmiş, ilgili teknik uygulamalı olarak tatbik edilerek, uygulama süreci aşamalarla aktarılmış ve sonuçlar değerlendirilmiştir.

References

  • Avşar, L. & Avşar, E. M. (2019). Yüzeysel Seramik Süslemelerin Sanatsal Değerlendirmesine Yönelik Yeni Kriterler. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Sayı 5. s.22-36.
  • Barton, W. (2007). The Complete Guide to Chip Carving. Starling Publishing. p.02- 07- 33.
  • Coastlinesurfsystem. (2023, 27 Nisan). URL-5, www.coastlinesurfsystem.com.
  • Cooper, E. (1978). Seramik ve Çömlekçilik. Remzi Kitabevi Yayınları (Çeviren: Dr. Ömür Bakırer). s.4.
  • Elyapimlari. (2023, 21 Nisan). URL-3, www.elyapimlari.com.
  • Karatay Kılıç, S. (2018). Aksaray Ahşap İşçiliği ve Oyma Sanatı. Journal of Awareness. Cilt. 3, Sayı: Özel, s.02.
  • Moore, W. H. (1922). Chip Carving. The Manual Art Press. Peoria-Illinois. p.08.
  • Myshared. (2023, 16 Nisan). URL-2, www.myshared.ru.
  • Nnlova, N. V. (2003). Gum on wood. Ornaments Album. Issue 7. Moscow Folk Art. p.3.
  • Özalp, M, Sevim Korkut, D. (2008). Kahramanmaraş Çeyiz Sandığı Oyma Motiflerinin İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Ormancılık Dergisi (4) s.17-25.
  • Özen, T. A. (2002). Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nde Seramik Temel Sanat Eğitimi II. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi yayınları. No.29. TP816.Ö93. s.9.
  • Seud. (2023, 16 Nisan). URL-1, www.seud.ru.
  • Tumanyan, K. A. (2004). Gum On Wood. Ornaments Album. Issue 9. Moscow Folk Art. p.4.
  • Usta, İ. (2019). Ahşap Tasvirleri: Ahşap Herkesindir. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD). Cilt 6, Sayı 2, s.2.
  • Zet. (2023, 21 Nisan). URL-4, www.zet.com.

USING NOTCH CARVING TECHNIQUE ON CERAMIC FORM SURFACE WHICH USED ON WOOD WARES

Year 2024, Volume: 14 Issue: 2, 413 - 425, 01.04.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1414594

Abstract

Each branch of art contains its own unique technique, technology, design and thought. Some of the traditional applications originating from crafts have been produced with their own special techniques for centuries, and there are changes in production methods with the innovations brought by the technological opportunities of our age. Nowadays, forms of artistic expression can be reflected with interdisciplinary unity, and by using more than one discipline, alternatives to traditional techniques and interpretations can be presented with new, original and different techniques and interpretations. Two of the branches of traditional and contemporary art that are the subject of this research are; An application process was carried out on how ceramic and wood arts can interact together in terms of technique, shaping and form-content, and what kind of interpretation can be created through the design dimension. Notch carving technique, which is one of the many techniques used in wood carving arts, is one of the techniques that stands out with its completely handcrafted nature and rich visual and decorative presentations. In this study, the application of the notch carving technique, which is a basic wood carving technique, on the ceramic form surface is discussed, the relevant technique is applied practically, the process is explained step by step and the results are evaluated.

References

  • Avşar, L. & Avşar, E. M. (2019). Yüzeysel Seramik Süslemelerin Sanatsal Değerlendirmesine Yönelik Yeni Kriterler. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Sayı 5. s.22-36.
  • Barton, W. (2007). The Complete Guide to Chip Carving. Starling Publishing. p.02- 07- 33.
  • Coastlinesurfsystem. (2023, 27 Nisan). URL-5, www.coastlinesurfsystem.com.
  • Cooper, E. (1978). Seramik ve Çömlekçilik. Remzi Kitabevi Yayınları (Çeviren: Dr. Ömür Bakırer). s.4.
  • Elyapimlari. (2023, 21 Nisan). URL-3, www.elyapimlari.com.
  • Karatay Kılıç, S. (2018). Aksaray Ahşap İşçiliği ve Oyma Sanatı. Journal of Awareness. Cilt. 3, Sayı: Özel, s.02.
  • Moore, W. H. (1922). Chip Carving. The Manual Art Press. Peoria-Illinois. p.08.
  • Myshared. (2023, 16 Nisan). URL-2, www.myshared.ru.
  • Nnlova, N. V. (2003). Gum on wood. Ornaments Album. Issue 7. Moscow Folk Art. p.3.
  • Özalp, M, Sevim Korkut, D. (2008). Kahramanmaraş Çeyiz Sandığı Oyma Motiflerinin İncelenmesi. Düzce Üniversitesi Ormancılık Dergisi (4) s.17-25.
  • Özen, T. A. (2002). Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'nde Seramik Temel Sanat Eğitimi II. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi yayınları. No.29. TP816.Ö93. s.9.
  • Seud. (2023, 16 Nisan). URL-1, www.seud.ru.
  • Tumanyan, K. A. (2004). Gum On Wood. Ornaments Album. Issue 9. Moscow Folk Art. p.4.
  • Usta, İ. (2019). Ahşap Tasvirleri: Ahşap Herkesindir. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD). Cilt 6, Sayı 2, s.2.
  • Zet. (2023, 21 Nisan). URL-4, www.zet.com.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Mutlu Köpüklü 0000-0001-6184-677X

Early Pub Date March 13, 2024
Publication Date April 1, 2024
Submission Date January 4, 2024
Acceptance Date March 6, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 2

Cite

APA Köpüklü, M. (2024). AHŞAP YÜZEYLERDE KULLANILAN ÇENTİK OYMA TEKNİĞİNİN SERAMİK FORM YÜZEYİNDE UYGULANMASI. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 14(2), 413-425. https://doi.org/10.7456/tojdac.1414594


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png