Disasters and epidemics have an impact on how societies live. The educational system also exhibits these negative traits. With the emergence of Covid-19, the distance education system, which has been discussed for years to be integrated into the educational system, has become inevitable. Face-to-face instruction resumed when the pandemic's effects were lessened, but the earthquake with its epicenter in Kahramanmaraş, which occurred on February 6, 2023, and was dubbed the disaster of the century, had an impact on every aspect of our nation's education system. Due to the earthquake, students who were enrolled in universities during the spring semester of 2022–2023 began their first stage of distance education. Despite the decision to use a hybrid education system, many students continued their education via distance learning. Similar to the theoretical courses, many students have received applied knowledge from the departments offering design education through the distance education system. Based on the opportunities provided by technology, distance education has entered our educational system to play a redeeming role against such undesirable negatives. The purpose of this study is to examine the effectiveness of face-to-face, online, and hybrid educational systems using students who enroll in applied design courses. Survey and analysis techniques were used as methods in the research. The survey applied in line with the determined method covers a total of 920 students receiving design education in the interior architecture discipline. As a result of the analysis, it was found that it is more efficient to conduct applied courses with a face-to-face education system.
Salgın ve afetler, toplumların yaşam biçimini etkilemektedir. Bu tür olumsuzluklar eğitim sistemine de yansımaktadır. Uzun yılar eğitim sistemine entegre edilmesi tartışılan uzaktan eğitim sistemi, Covid-19’un ortaya çıkmasıyla kaçınılmaz hale gelmiştir. Pandeminin etkisini azaltmasıyla yüz yüze eğitime tekrar başlanmışken; yüzyılın felaketi olarak nitelendirilen, 6 Şubat 2023’te yaşanılan Kahramanmaraş merkezli deprem, her alanda olduğu gibi ülkemizin eğitim sistemini de etkilemiştir. Deprem dolayısıyla 2022-2023 bahar döneminde üniversitelerde eğitim alan öğrenciler, ilk aşamada uzaktan eğitim sistemi ile eğitim almaya başlamıştır. Sonrasında hibrit eğitim sisteminin yürütülmesi kararı alınsa da birçok öğrenci uzaktan eğitim sistemi ile eğitimine devam etmiştir. Teorik dersler de olduğu gibi tasarım eğitimi veren bölümlerin uygulamalı derslerinden edinilen bilgiler de birçok öğrenciye uzaktan eğitim sistemi ile transfer edilmiştir. Teknolojinin bizlere sunduğu imkanlara dayanarak yaşanılması istenmeyen bu tür olumsuzluklara karşı uzaktan eğitim, kurtarıcı bir rolle eğitim sistemimize girmiştir. Bu çalışmada; yüz yüze, uzaktan ve hibrit eğitimin, tasarım eğitiminde uygulamalı ders alan öğrenciler üzerinden verimliliğinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada yöntem olarak anket ve analiz tekniği kullanılmıştır. Belirlenen yöntem doğrultusunda uygulanan anket, iç mimarlık disiplininde tasarım eğitimi alan toplam 920 öğrenciyi kapsamaktadır. Yapılan analizler sonucunda, uygulamalı derslerde yüz yüze eğitim sisteminin daha verimli olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Interior Architecture |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | March 13, 2024 |
Publication Date | April 1, 2024 |
Submission Date | January 12, 2024 |
Acceptance Date | March 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 2 |