Research Article
BibTex RIS Cite

SOCIAL MEDIA CARNIVAL IN THE DIGITAL ERA

Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 673 - 688, 01.07.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1464348

Abstract

This research aims to examine the carnivalesque content generated by social media today. The rapid spread of social media has radically changed the communication paradigm and profoundly influenced the forms of social interaction. This study focuses on the functioning of social media in a carnivalesque atmosphere and the effects of these platforms on users. Carnivalesque posts on Twitter (X), Facebook, Instagram, YouTube and TikTok, selected from the most widely used social media platforms worldwide, were subjected to content analysis. Carnivalesque content includes posts with elements of humor, irony and social criticism and is widely spread in the social media environment. This study aims to gain an in-depth understanding of the social and cultural significance of carnivalesque content through the analysis of randomly selected carnivalesque posts. The findings emphasize that social media is not only a communication tool but also plays an important role in cultural expression and social interaction.

References

  • Bakhtin, M. M. (1981). The Dialogic Imagination: Four Essays. University of Texas Press.
  • Bakhtin, M. M. (1984). Rabelais and His World. Indiana University Press.
  • Boyd, D., & Ellison, N. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Briggs, A., & Burke, P. (2004). Medyanın Toplumsal Tarihi: Gutenberg’den İnternet’e. (İ. Şener, Çev.) İstanbul: İzdüşüm Yayınevi.
  • Danet, B. (2001). CyberPl@y: Communicating Online . Oxford International Publishers.
  • Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook “friends:” Social capital and college students’ use of online social network sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 12 (4), 1143-1168.
  • Furry, K. (2009). New Media: Culture and Image. Palgrave Macmillan.
  • Habermas, J. (1991). The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society. MIT Press.
  • Kent , M., & Taylor, M. (1998). Building Dialogic Relationships Through The World Wide Web. Public Relations Review, 24(3), 324-334.
  • Lavenir, C. B., & Barbier, F. (2001). Diderot’dan İnternete Medya Tarihi. (K. Eksen, Çev.) İstanbul: Okyanus Yayınları.
  • Lusted, M. A. (2011). Social Networking: Myspace, Facebook & Twitter. ABDO Publishing Company.
  • Papacharissi, Z. (2015). Affective Publics: Sentiment, Technology, and Politics. Oxford University Press.
  • Seargeant, P., & Tagg, C. (2014). The Language of Social Media: Identity and Community on The Internet. Palgrave MacMillan.
  • Thompson, J. B. (2008). Medya ve Modernite. (S. Öztürk, Çev.) İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Törenli, N. (2005). Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamı. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Turkle, S. (2011). Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other. Basic Books.
  • We Are Social. (2023, Aralık 25). Digital 2023. We Are Social: https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/digital-2023 adresinden alındı

DİJİTAL DÖNEMDE SOSYAL MEDYA KARNAVALI

Year 2024, Volume: 14 Issue: 3, 673 - 688, 01.07.2024
https://doi.org/10.7456/tojdac.1464348

Abstract

Bu araştırma, günümüzde sosyal medyanın ortaya çıkardığı karnavalesk içeriklerin incelenmesini hedeflemektedir. Sosyal medyanın hızlı yayılması, iletişim paradigmasını köklü bir şekilde değiştirmiş ve toplumsal etkileşim biçimlerini derinden etkilemiştir. Bu çalışma, sosyal medyanın karnavalesk atmosferindeki işleyişi ve bu platformların kullanıcılar üzerindeki etkileri üzerine odaklanmaktadır. Dünya çapında en yaygın kullanılan sosyal medya platformlarından Twitter (X), Facebook, Instagram, YouTube ve TikTok üzerinden seçilen karnavalesk paylaşımlar içerik analizine tabi tutulmuştur. Karnavalesk içerikler, mizah, ironi ve sosyal eleştiri unsurlarını içeren paylaşımları kapsamaktadır ve sosyal medya ortamında geniş bir yelpazede yayılmaktadır. Bu çalışma, rastgele seçilen karnavalesk paylaşımların analizi yoluyla içeriklerin toplumsal ve kültürel önemini derinlemesine anlamayı amaçlamaktadır. Elde edilen bulgular, sosyal medyanın yalnızca bir iletişim aracı olmaktan öte kültürel ifade ve toplumsal etkileşimde önemli bir rol oynadığını vurgulamaktadır.

References

  • Bakhtin, M. M. (1981). The Dialogic Imagination: Four Essays. University of Texas Press.
  • Bakhtin, M. M. (1984). Rabelais and His World. Indiana University Press.
  • Boyd, D., & Ellison, N. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Briggs, A., & Burke, P. (2004). Medyanın Toplumsal Tarihi: Gutenberg’den İnternet’e. (İ. Şener, Çev.) İstanbul: İzdüşüm Yayınevi.
  • Danet, B. (2001). CyberPl@y: Communicating Online . Oxford International Publishers.
  • Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook “friends:” Social capital and college students’ use of online social network sites. Journal of Computer-Mediated Communication, 12 (4), 1143-1168.
  • Furry, K. (2009). New Media: Culture and Image. Palgrave Macmillan.
  • Habermas, J. (1991). The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society. MIT Press.
  • Kent , M., & Taylor, M. (1998). Building Dialogic Relationships Through The World Wide Web. Public Relations Review, 24(3), 324-334.
  • Lavenir, C. B., & Barbier, F. (2001). Diderot’dan İnternete Medya Tarihi. (K. Eksen, Çev.) İstanbul: Okyanus Yayınları.
  • Lusted, M. A. (2011). Social Networking: Myspace, Facebook & Twitter. ABDO Publishing Company.
  • Papacharissi, Z. (2015). Affective Publics: Sentiment, Technology, and Politics. Oxford University Press.
  • Seargeant, P., & Tagg, C. (2014). The Language of Social Media: Identity and Community on The Internet. Palgrave MacMillan.
  • Thompson, J. B. (2008). Medya ve Modernite. (S. Öztürk, Çev.) İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Törenli, N. (2005). Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamı. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Turkle, S. (2011). Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other. Basic Books.
  • We Are Social. (2023, Aralık 25). Digital 2023. We Are Social: https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/digital-2023 adresinden alındı
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies, Social Media Studies, Social Media Applications and Analysis, New Media
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Mustafa Böyük 0000-0002-1010-9048

Güven Necati Büyükbaykal 0000-0002-1494-2176

Early Pub Date June 24, 2024
Publication Date July 1, 2024
Submission Date April 3, 2024
Acceptance Date May 23, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 14 Issue: 3

Cite

APA Böyük, M., & Büyükbaykal, G. N. (2024). DİJİTAL DÖNEMDE SOSYAL MEDYA KARNAVALI. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 14(3), 673-688. https://doi.org/10.7456/tojdac.1464348


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png