According to Walter Lippmann, the newspaper is the only book that everyone reads every day. With digitalization, a new media provides access to instant, not daily, information, where everyone, regardless of their field of expertise, is in the position of both producing and consuming; In Lippmann's words, it is possible to say that new reading habits are gained. Digital media, which transform the personality of technology into a collective form, have made it necessary to define traditional mass communication with digital expressions in terms of their history and terms of use. In this context, it is necessary to examine the similarities and differences between digital media and traditional media.
The aim of the study is to analyze current technological developments in the light of historical background and to include research in this direction in the discussion with new topics. In this regard, in the first part of the study, the developments leading to Web 7.0 are explained under the title of history of technology and web chronology. In the second part of the relevant study, under the title of collective mind and digital manufacturing, the political economy reading of digital media, which is also the product of a collective demand and thus facilitates the production of digital products and services, was evaluated. The last part of the study explains the technological differences in the focus of demassification. In this section, technological developments that demassify the masses with a postmodern understanding are mentioned.
Walter Lippmann’a göre gazete herkesin her gün okuduğu tek kitaptır. Dijitalleşme ile birlikte herkesin ve uzmanlık alanı olması fark etmeksizin her kesimin hem üreten hem de tüketen pozisyonda olduğu, günlük değil anlık bilgiye erişimi sağlayan yeni bir medya; Lippmann ‘ın ifadesiyle yeni okuma alışkanlıkları kazanıldığını söylemek mümkündür. Teknolojinin şahsiliğini adeta kolektif bir biçime dönüştüren dijital mecralar tarihçesi ve kullanım şartları bakımından da geleneksel kitle iletişimini sayısal ifadelerle tanımlamayı zorunlu kılmıştır. Bu bağlamda dijital medya ve geleneksel medya arasındaki benzerlik ve farklılıkları incelemek gerekmektedir.
Çalışmanın amacı güncel teknolojik gelişmeleri tarihsel arka planın ışığında analiz etmek ve bu yönde yapılan araştırmaları yeni konu başlıklarıyla tartışmaya dahil etmektir. Bu minvalde çalışmanın ilk bölümünde teknolojinin tarihçesi ve web kronolojisi başlığında Web 7.0’a uzanan gelişmeler aktarılmıştır. İlgili çalışmanın ikinci bölümünde kolektif akıl ve dijital imalat başlığında dijital medyanın aynı zamanda kolektif bir talebin ürünü olması ve dolayısıyla dijital ürün ve hizmetlerin imal edilmesini kolaylaştıran ekonomi politik okuması değerlendirilmiştir. Çalışmanın son bölümü kitlesizleştirme odağında teknolojik farklılıkları anlatmaktadır. Bu bölümde kitleleri postmodern bir anlayışla kitlesizleştiren teknolojik gelişmelere değinilmiştir.
Bu çalışma, Prof. Dr. Ceyda Ilgaz Büyükbaykal danışmanlığında tamamlanan “Dijitalleşme Bağlamında Sosyal Medyanın Yargısal Denetimine Yönelik Uluslararası Eğilimler” başlıklı Zuhal Sönmezer’in İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans tezi esas alınarak hazırlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | REVIEW ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | June 24, 2024 |
Publication Date | July 1, 2024 |
Submission Date | April 3, 2024 |
Acceptance Date | May 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 3 |