Araştırma, Metaverse'in mimarlık için bir sosyal medya platformu olarak sunduğu önemli imkânları incelemektedir. Mimari web sitelerinden türetilen metaverse evreni için tasarlanmış projeler, sosyal medya olanakları kapsamında değerlendirilmektedir. Bu çerçevede mimari belleğin geleceğe aktarılması, fiziksel mekân deneyimi ve etkileşimi, marka imajı ve portfolyo oluşturma, mesleki gelişim ve eğitim kriterleri altında değerlendirmeler yapılmaktadır. Bu değerlendirmeler ışığında sorular hazırlanmış ve metaverse deneyimi olan 10 mimarlık profesyoneli ile derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Metaverse'deki mimari etkileşimler, profesyonellerin projelerini görselleştirmelerine ve paylaşmalarına olanak sağlamaktadır. Özellikle Metaverse'de üretilen 3D tasarımlar, mimarların sanal projeler üzerinde daha etkili bir şekilde işbirliği yapmalarına yardımcı olur. Ayrıca bu ortamda düzenlenen sanal mimari sergiler ve etkinlikler de geniş bir kitleye ulaşarak sektörde önemli fırsatlar yaratır. Mimarlar Metaverse'te tasarladıkları binaları interaktif bir şekilde keşfederken, müşterilerle etkileşime geçme ve geri bildirim alma fırsatı da bulurlar. Metaverse, mimarları yenilikçi ve yaratıcı olmaya teşvik eder ve sınırları zorlayan projeler üzerinde çalışmaya yönlendirir. Sonuç olarak Metaverse'in sunduğu yeni dijital çağ, küresel bir mimariye doğru öncülük eder.
The research examines the considerable possibilities of Metaverse as a social media platform for architecture. From this point of view, projects designed for the metaverse universe, derived from architectural websites, are being assessed within the scope of social media opportunities. Within this framework, evaluations are made under the criteria of transferring the architectural memory to the Future, the experience and interaction of physical space, brand image and portfolio creation, professional development, and education. In the light of these evaluations, questions were prepared and in-depth interviews were conducted with 10 architectural professionals who have experience in the metaverse. Architectural interactions in the Metaverse allow professionals to visualize and share their projects. In particular, 3D designs produced in the Metaverse help architects collaborate more effectively on virtual projects. In addition, virtual architectural exhibitions and events held within this environment create significant opportunities within the industry by reaching a broad audience. While architects interactively explore the buildings they design in the Metaverse, they also have the opportunity to interact with clients and receive feedback. Metaverse encourages architects to be innovative and creative and guides them to work on projects that push the boundaries. As a result, the new digital age offered by the Metaverse is leading architecture to evolve towards a more open, interactive, and global architecture by combining architecture with social media and virtual reality.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Visual Design, Visual Communication Design (Other), Information Technology in Design |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | September 21, 2024 |
Publication Date | October 1, 2024 |
Submission Date | July 9, 2024 |
Acceptance Date | September 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 4 |