Nazi Almanya’sında kültür ve sanatın her alanını kontrol ederek Nazi ideolojisini meşrulaştırmanın en önemli araçlarından olan sinema, Leni Riefenstahl’in filmlerinde hem anlatıyı hem de görselliği amaçları doğrultusunda ustaca kullanmıştır. Dünya Savaşı’nı kaybedilmesine rağmen Nazi propaganda sineması Hollywood sinemasında etkilerini göstermeye devam etmiştir. 1970’lerden sonra punk rock kültürünün yükselişe geçmesiyle müzik kliplerinde giderek görünürlüğü artan Nazi propaganda sineması estetiği gerek eleştirel amaçla gerekse bağlamından koparıp sadece estetik bir öge olarak kullanılmıştır. Popüler kültürün kült yapımlarından Yıldız Savaşları (Star Wars) film serisinin görsel tasarım aşamasında sıklıkla başvurulan kaynaklardandır. Bu çalışmada, George Lucas’ın yarattığı Yıldız Savaşları serisinde Leni Riefenstahl’in İrade’nin Zaferi filminden ilham alınarak üretilen görsel kompozisyonlar, görsel tasarım ögelerinden denge, tekrar, vurgu, oran-orantı ve zıtlık açısından incelenmiştir. Sonuç olarak Nazi propaganda sinemasında karşılaşılan görsel tasarım biçimlerinin Yıldız Savaşları’nın kronolojik olarak ilk filmlerinde daha çok görsel unsur olarak, serinin ilerleyen filmlerinde ise içerikle görselliği Nazi dönemiyle bağdaştırarak kullanıldığı belirlenmiştir.
Bu çalışma için etik kurul izni gerekmemektedir.
Cinema, which was one of the most essential means of legitimizing Nazi ideology by controlling all areas of culture and art in Nazi Germany, skilfully used both narrative and visuality in Leni Riefenstahl's films for its purposes. Despite the loss of World War II, Nazi propaganda cinema continued to exert its influence on Hollywood cinema. The aesthetics of Nazi propaganda cinema, which became increasingly visible in music videos with the rise of punk rock culture after the 1970s, was used both for critical purposes and as an aesthetic element, detached from its context. Nazi propaganda cinema is one of the sources frequently used in the visual design phase of the Star Wars movie series, one of the cult productions of popular culture. As a result, it has been determined that the visual design styles encountered in Nazi propaganda cinema were primarily used as visual elements in the chronologically first films of Star Wars, however in the later films of the series, they were used by associating the content and visuality with the Nazi period.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Fine Arts, Filmmaking and Directing, Cinema and Aesthetics |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | September 21, 2024 |
Publication Date | October 1, 2024 |
Submission Date | July 16, 2024 |
Acceptance Date | September 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 4 |