Research Article
BibTex RIS Cite

FİLM FESTİVALİ TASARIMLARINDA GÖRSEL KİMLİK YARATMA

Year 2025, Volume: 15 Issue: 1, 240 - 255
https://doi.org/10.7456/tojdac.1559749

Abstract

Tarihten günümüze insanlar, bir araya gelerek çeşitli kutlamalar ve festivaller düzenlemiştir. Festivaller, ortak duyguların paylaşıldığı, bütünleştirici gücüyle evrensel bir nitelik taşıyan etkinliklerdir. Özellikle günümüzde önemi giderek artan film festivalleri, kültürel değerlerin, toplumun yaşam biçimlerinin, duyguların ve fikirlerin bir yansıması olarak anlam kazanmaktadır. Sanatsal ifadenin ön plana çıktığı, zengin içerik ve çeşitliliğe sahip bu etkinlikler, ilgili alanda yapılan çalışmaların önemini ortaya koymaktadır. Bu bağlamda festivalin kimliğinin oluşturulmasında, güçlü ve etkili bir görsel kimliğe ihtiyaç duyulmaktadır. Festivalin karakterinin inşasında kültürel kodlar, semboller, görseller, renk, tipografi, biçim ve şekiller önemli bir rol oynamaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı bu çalışmada, 74. Berlin Uluslararası Film Festivali ve 43. İstanbul Film Festivali’nin kurumsal kimlik tasarımları irdelenerek, film festivallerinde görsel kimlik yaratmanın önemi vurgulanmaktadır. Bu irdelemeler, göstergebilimsel yaklaşımlar doğrultusunda ele alınmaktadır. Konuya ilişkin literatür taraması yapılarak, seçilen film festivali tasarımları; renk, tipografi, görsel etki, bütünlük, biçim-içerik uyumu gibi tasarım ögeleri üzerinden betimsel olarak değerlendirilmektedir. Bu çalışmada, görsel kimlik oluşturma sürecinde karşılaşılan betimsel sorunların belirlenmesi ve bu sorunlara yönelik çözüm önerilerinin sunulması amaçlanmaktadır. Alanda yapılan akademik çalışmaların sınırlı olması nedeniyle, bu çalışmanın literatüre katkı sunacağı düşünülmektedir.

References

  • Abusdecine. (2024). 74th Berlin International Film Festival poster design, https://www.abusdecine.com/article_festival/berlin-2024-selection-films-du-forum/
  • Admindagency. (2022). FilmON 2022: new visual identity for a film festival, https://admindagency.com/projects/filmon-2022-new-visual-identity-for-a-film-festival/
  • Admindagency. (2022). Filmon Film Festival social media and website visual designs, https://admindagency.com/projects/filmon-2022-new-visual-identity-for-a-film-festival/
  • Admindagency. (2024). Bear-ing the tradition: Berlinale’s brand identity, https://admindagency.com/blog/bear-ing-the-tradition-berlinales-brand-identity/
  • Admindagency. (2024). The Berlin International Film Festival logo design, https://asianfilmfestivals.com/2023/09/13/berlin-international-film-festival-call-for-entry-2024/
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2012). Grafik Tasarımın Temelleri. Literatür: İstanbul.
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2013). Grafik Tasarımda Tasarım Fikri. Literatür: İstanbul.
  • Ayan, K. (2024). 43. İstanbul Film Festivali, E-Katalog.
  • Barnard, M. (2010). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür. Ütopya: Ankara.
  • Berlinale. (2024). Berlinale Shop Merchandising, https://www.berlinale.de/en/service/merchandise.html
  • Berlinale. (2024). Home, https://www.berlinale.de/en/home.html
  • Berlinale. (2024). Yearbook, https://www.berlinale.de/en/archive/yearbooks/yearbook-2024.html
  • BKFF. (2023). Bingöl Uluslararası Kısa Film Festivali. Retrieved from https://www.bingolfilmfestivali.org.tr/festival-hakkinda/
  • Doğan, Y. (2022). Film Festivalleri E-Kitabı, Hakan Erkılıç (Ed.), Film Festivallerinin Kent Hakkı Bağlamında Değerlendirilmesi. (p. 249-276). De Ki Basım: Ankara.
  • Eagleman, D., & Brandt, A. (2020). Yaratıcı Tür. Fikirler Dünyayı Nasıl Yeniden Yaratıyor, Zeynep Arık Tozar (Çvr.), Domingo: İstanbul.
  • Eng-Archive.JeonJusFest. (2023). 24th JEONJU International Film Festival (2023), https://eng-archive.jeonjufest.kr/db/festivalList.asp?EP_NUM=24
  • Erduğan, M. (2024). 43. İstanbul Film Festivali Başladı, https://www.turkishnews.com/tr/content/2024/04/17/43-istanbul-film-festivali-basladi/
  • FilmON. (2022). FilmON 2022: New Visual Identity for a Film Festival. Retrieved from https://admindagency.com/projects/filmon-2022-new-visual-identity-for-a-film-festival/
  • Gavin, A., & Billson, N. A. (2013). Grafik Tasarımda Dil ve Yaklaşım. Literatür: İstanbul.
  • Goldstein, K. (2023). Visual Identity: What it is and Why it Matters for Your Brand. Retrieved from https://www.wix.com/blog/visual-identity
  • Gül, A., & Cesur, B., & Bostan, Ç. (2019). Kültürel Turizm Kapsamında Yerel Kimlik Oluşturma Yöntem Yaklaşımı. Eurasian Education & Literature Journal (Avrasya Bilimler Akademisi Avrasya Eğitim ve Literatür Dergisi, no.3 (p. 461-476).
  • Güney, S.K. (2022). Kurumsal Kimlik Nedir ve Nasıl Olmalıdır? Luna Publications: Ankara.
  • Instagram. (2024). Berlinale, https://www.instagram.com/berlinale/
  • Instagram. (2024). İstanbul Film Festivali, https://www.instagram.com/istanbulfilmfestivali_/related_profiles/
  • İKSV (2024). İstanbul Kültür Sanat Vakfı. Retrieved from https://www.iksv.org/tr/hakkimizda/iksv
  • İKSV. (2024). 43. İstanbul Film Festivali, http://catalogues.iksv.org/film_katalog_2024_high_res.pdf
  • İKSV. (2024). Anasayfa, https://film.iksv.org/tr
  • Keskin, B. (2024). Istanbul Film Festival celebrates 43 years of cinema magic, https://www.dailysabah.com/arts/cinema/istanbul-film-festival-celebrates-43-years-of-cinema-magic
  • Ketenci, H.F., & Bilgili, C. (2006). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. Beta: İstanbul.
  • Küçükcan, U. (2022). Film Festivalleri E-Kitabı. Editör: Hakan Erkılıç. Film Festivalleri Üzerine Yapılan Akademik Araştırmaların ve Yazılı Medya Çalışmalarının Bibliyometrik Analizi: İstanbul Film Festivali ve Antalya Film Festivali’nin Diğer Film Festivalleriyle Karşılaştırılması. (p. 277-302). De Ki Basım: Ankara.
  • Lany, O. (2024). Bear-ing the Tradition: Berlinale’s Brand Identity. Retrieved from
  • Medium. (2023). Jeonju Film Festival (JFF): A Cinematic Celebration of Diversity and Innovation, https://azizahrh.medium.com/jeonju-film-festival-jff-a-cinematic-celebration-of-diversity-and-innovation-6004b50cbe10
  • Oppelt, J. (2023). What Is a Visual Identity and Why Does It Play a Crucial Role in Branding? Retrieved from https://www.thebrandingjournal.com/2023/05/visual-identity/
  • Polat, E. (2019). Festival Turizmi. Retrieved from https://turkiyeturizmansiklopedisi.com/festival-turizmi Retrieved from https://catalogues.iksv.org/film_katalog_2024_high_res.pdf
  • Rose, G. (2023). Görsel Metodoloji, Gizem Akgülgil (Çvr.), İnkılap Publishing: İstanbul.
  • Russell, C. (2024). Berlin 2024: The history of the Berlin Film Festival. Retrieved from
  • Sayın, Z. (2019). Grafik Tasarımda Etki. Pegem Akademi: Ankara.
  • Sinha, N. (2024). Festivals & City Growth: A Filmic Impact. Retrieved from
  • SKFF. (2022). Siirt Uluslararası Kısa Film Festivali. Retrieved from https://www.siirtfilmfestivali.org.tr/festival-hakkinda-2/
  • TFWSA. (2023). TOKYO INTERNATIONAL FILM FESTIVAL 2023: Behind the Scenes from Opening to Closing, https://www.tfwsa.or.jp/post/tiff2023_eng
  • Tiff-Jp. (2021). Acclaimed Designer Junko KOSHINO Creates 34th TIFF Visuals, https://2021.tiff-jp.net/news/en/?p=16402
  • Verep, G.Y. (2020). Dijital İmgeler Evreni. Bir Anlatı Aracı Olarak Veri Görselleştirme, Alev Fatoş Parsa & Elçin Akçora, (Ed.), (p. 91-103). Doruk Publishing: İstanbul.
  • Yetkiner, B. (2019). Türkiye’de Film Festivalleri. Nobel Bilimsel Eserler: Ankara.
  • Zheleznyak, O.Y., & Korelina, M.V. (2021). City and Festival: Spaces of ‘Site’ Identity, Territorial Development and Branding. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. S. (751). https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/751/1/012038/pdf

CREATING VISUAL IDENTITY IN FILM FESTIVAL DESIGNS

Year 2025, Volume: 15 Issue: 1, 240 - 255
https://doi.org/10.7456/tojdac.1559749

Abstract

Throughout history, people have come together to organize various celebrations and festivals. Festivals are events that carry a universal significance, fostering a sense of unity and shared emotions. In particular, film festivals, whose importance has grown significantly in recent times, serve as a reflection of cultural values, societal lifestyles, emotions, and ideas. These events, characterized by rich content and diversity, and with artistic expression at the forefront, highlight the significance of the work done in the field. In this context, a strong and effective visual identity is essential in the creation of the festival’s identity. Cultural codes, symbols, visuals, color, typography, form, and shape play a critical role in constructing the festival’s character. This study, employing qualitative research methods, examines the corporate identity designs of the 74th Berlin International Film Festival and the 43rd Istanbul Film Festival, emphasizing the importance of creating a visual identity for film festivals. These analyses are conducted through a semiotic approach. A literature review was also conducted, and the selected film festival designs were descriptively analyzed in terms of design elements such as color, typography, visual impact, coherence, and form-content harmony. The aim of this study is to identify the descriptive challenges faced in the visual identity creation process and propose solutions to address these issues. Given the limited number of academic studies in the field, this research is expected to contribute to the existing literature.

References

  • Abusdecine. (2024). 74th Berlin International Film Festival poster design, https://www.abusdecine.com/article_festival/berlin-2024-selection-films-du-forum/
  • Admindagency. (2022). FilmON 2022: new visual identity for a film festival, https://admindagency.com/projects/filmon-2022-new-visual-identity-for-a-film-festival/
  • Admindagency. (2022). Filmon Film Festival social media and website visual designs, https://admindagency.com/projects/filmon-2022-new-visual-identity-for-a-film-festival/
  • Admindagency. (2024). Bear-ing the tradition: Berlinale’s brand identity, https://admindagency.com/blog/bear-ing-the-tradition-berlinales-brand-identity/
  • Admindagency. (2024). The Berlin International Film Festival logo design, https://asianfilmfestivals.com/2023/09/13/berlin-international-film-festival-call-for-entry-2024/
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2012). Grafik Tasarımın Temelleri. Literatür: İstanbul.
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2013). Grafik Tasarımda Tasarım Fikri. Literatür: İstanbul.
  • Ayan, K. (2024). 43. İstanbul Film Festivali, E-Katalog.
  • Barnard, M. (2010). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür. Ütopya: Ankara.
  • Berlinale. (2024). Berlinale Shop Merchandising, https://www.berlinale.de/en/service/merchandise.html
  • Berlinale. (2024). Home, https://www.berlinale.de/en/home.html
  • Berlinale. (2024). Yearbook, https://www.berlinale.de/en/archive/yearbooks/yearbook-2024.html
  • BKFF. (2023). Bingöl Uluslararası Kısa Film Festivali. Retrieved from https://www.bingolfilmfestivali.org.tr/festival-hakkinda/
  • Doğan, Y. (2022). Film Festivalleri E-Kitabı, Hakan Erkılıç (Ed.), Film Festivallerinin Kent Hakkı Bağlamında Değerlendirilmesi. (p. 249-276). De Ki Basım: Ankara.
  • Eagleman, D., & Brandt, A. (2020). Yaratıcı Tür. Fikirler Dünyayı Nasıl Yeniden Yaratıyor, Zeynep Arık Tozar (Çvr.), Domingo: İstanbul.
  • Eng-Archive.JeonJusFest. (2023). 24th JEONJU International Film Festival (2023), https://eng-archive.jeonjufest.kr/db/festivalList.asp?EP_NUM=24
  • Erduğan, M. (2024). 43. İstanbul Film Festivali Başladı, https://www.turkishnews.com/tr/content/2024/04/17/43-istanbul-film-festivali-basladi/
  • FilmON. (2022). FilmON 2022: New Visual Identity for a Film Festival. Retrieved from https://admindagency.com/projects/filmon-2022-new-visual-identity-for-a-film-festival/
  • Gavin, A., & Billson, N. A. (2013). Grafik Tasarımda Dil ve Yaklaşım. Literatür: İstanbul.
  • Goldstein, K. (2023). Visual Identity: What it is and Why it Matters for Your Brand. Retrieved from https://www.wix.com/blog/visual-identity
  • Gül, A., & Cesur, B., & Bostan, Ç. (2019). Kültürel Turizm Kapsamında Yerel Kimlik Oluşturma Yöntem Yaklaşımı. Eurasian Education & Literature Journal (Avrasya Bilimler Akademisi Avrasya Eğitim ve Literatür Dergisi, no.3 (p. 461-476).
  • Güney, S.K. (2022). Kurumsal Kimlik Nedir ve Nasıl Olmalıdır? Luna Publications: Ankara.
  • Instagram. (2024). Berlinale, https://www.instagram.com/berlinale/
  • Instagram. (2024). İstanbul Film Festivali, https://www.instagram.com/istanbulfilmfestivali_/related_profiles/
  • İKSV (2024). İstanbul Kültür Sanat Vakfı. Retrieved from https://www.iksv.org/tr/hakkimizda/iksv
  • İKSV. (2024). 43. İstanbul Film Festivali, http://catalogues.iksv.org/film_katalog_2024_high_res.pdf
  • İKSV. (2024). Anasayfa, https://film.iksv.org/tr
  • Keskin, B. (2024). Istanbul Film Festival celebrates 43 years of cinema magic, https://www.dailysabah.com/arts/cinema/istanbul-film-festival-celebrates-43-years-of-cinema-magic
  • Ketenci, H.F., & Bilgili, C. (2006). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. Beta: İstanbul.
  • Küçükcan, U. (2022). Film Festivalleri E-Kitabı. Editör: Hakan Erkılıç. Film Festivalleri Üzerine Yapılan Akademik Araştırmaların ve Yazılı Medya Çalışmalarının Bibliyometrik Analizi: İstanbul Film Festivali ve Antalya Film Festivali’nin Diğer Film Festivalleriyle Karşılaştırılması. (p. 277-302). De Ki Basım: Ankara.
  • Lany, O. (2024). Bear-ing the Tradition: Berlinale’s Brand Identity. Retrieved from
  • Medium. (2023). Jeonju Film Festival (JFF): A Cinematic Celebration of Diversity and Innovation, https://azizahrh.medium.com/jeonju-film-festival-jff-a-cinematic-celebration-of-diversity-and-innovation-6004b50cbe10
  • Oppelt, J. (2023). What Is a Visual Identity and Why Does It Play a Crucial Role in Branding? Retrieved from https://www.thebrandingjournal.com/2023/05/visual-identity/
  • Polat, E. (2019). Festival Turizmi. Retrieved from https://turkiyeturizmansiklopedisi.com/festival-turizmi Retrieved from https://catalogues.iksv.org/film_katalog_2024_high_res.pdf
  • Rose, G. (2023). Görsel Metodoloji, Gizem Akgülgil (Çvr.), İnkılap Publishing: İstanbul.
  • Russell, C. (2024). Berlin 2024: The history of the Berlin Film Festival. Retrieved from
  • Sayın, Z. (2019). Grafik Tasarımda Etki. Pegem Akademi: Ankara.
  • Sinha, N. (2024). Festivals & City Growth: A Filmic Impact. Retrieved from
  • SKFF. (2022). Siirt Uluslararası Kısa Film Festivali. Retrieved from https://www.siirtfilmfestivali.org.tr/festival-hakkinda-2/
  • TFWSA. (2023). TOKYO INTERNATIONAL FILM FESTIVAL 2023: Behind the Scenes from Opening to Closing, https://www.tfwsa.or.jp/post/tiff2023_eng
  • Tiff-Jp. (2021). Acclaimed Designer Junko KOSHINO Creates 34th TIFF Visuals, https://2021.tiff-jp.net/news/en/?p=16402
  • Verep, G.Y. (2020). Dijital İmgeler Evreni. Bir Anlatı Aracı Olarak Veri Görselleştirme, Alev Fatoş Parsa & Elçin Akçora, (Ed.), (p. 91-103). Doruk Publishing: İstanbul.
  • Yetkiner, B. (2019). Türkiye’de Film Festivalleri. Nobel Bilimsel Eserler: Ankara.
  • Zheleznyak, O.Y., & Korelina, M.V. (2021). City and Festival: Spaces of ‘Site’ Identity, Territorial Development and Branding. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science. S. (751). https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/751/1/012038/pdf
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Graphic Design
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Sevim Karaalioglu 0000-0003-1678-9168

Early Pub Date December 23, 2024
Publication Date
Submission Date October 2, 2024
Acceptance Date November 13, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Karaalioglu, S. (2024). CREATING VISUAL IDENTITY IN FILM FESTIVAL DESIGNS. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 15(1), 240-255. https://doi.org/10.7456/tojdac.1559749


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png