Research Article
BibTex RIS Cite

YAPAY ZEKA VE AMBALAJ TASARIMI

Year 2025, Volume: 15 Issue: 1, 29 - 41
https://doi.org/10.7456/tojdac.1562124

Abstract

Bilgisayar teknolojilerinde meydana gelen gelişmelerle ortaya çıkan yapay zeka, yaşamın her alanında kullanılmaktadır. Matematik, psikoloji, bilgisayar bilimi, sanat, tıp, dil bilim ve tasarım gibi farklı alanlarda yaygınlaşan yapay zeka, aynı zamanda disiplinler için ortak bir çalışma alanıdır. Grafik tasarım alanında kullanılan yapay zeka araçları, tasarımcılara verimlilik, zaman tasarrufu ve işlevsellik açısından fayda sağlamasının yanı sıra çalışmalarında yaratıcı ve etkili sonuçlar alma imkanı da sunmaktadır. Grafik tasarımın logo tasarımı, tipografi, sayfa tasarımı ve ambalaj tasarımı gibi farklı alanlarında yapay zeka tercih edilmektedir. Yapay zeka ambalaj tasarımında, tasarımcılara kullanıcının tercihlerine göre uyarlanabilen tasarım düzlemleri oluşturabilme fırsatı ve hedef kitlenin tercihlerine yönelik dikkat çekici ve sürdürülebilir tasarımlar oluşturmayı mümkün kılmaktadır. Bu sistemler ürünün tercih edilebilme eğilimi konusunda tasarımcılarına rehberlik ederken aynı zamanda çevreye duyarlı ambalaj üretimi konusunda malzeme seçimi fırsatı oluşturabilmektedir. Araştırmada öncelikle yapay zeka kavramının tanımına yer verilmekte ve yapay zeka, sanat iş birliğinde ortaya çıkan örnekler üzerinde durulmaktadır. Devamında grafik tasarımda yapay zeka kullanımı açıklanarak, ambalaj tasarımında yapay zeka uygulamaları ve örnekleri ile ele alınmaktadır. Araştırmada bilimsel araştırma yöntemlerine uyularak nitel araştırma yönteminde literatür taranarak veriler elde edilmiştir. Çalışmanın sonucunda yapay zekanın çevreye dost, dönemin ihtiyaçlarına cevap veren, hedef kitlenin dikkatini çeken ambalaj oluşturma fırsatı sağlayabileceği belirtilmekte ve çalışmanın bu alanda literatüre katkı sunması amaçlanmaktadır.

References

  • Akgün, C. (2024). packworldTÜRKİYE. Ağustos 2024 tarihinde https://packworldturkiye.com/haber/yapay-zekanin-ambalaj-tasarimina-etkisi.html adresinden alındı
  • Akhtar, H., & Ramkumar, J. (2024). AI in Visual Communication. H. Akhtar, & J. Ramkumar içinde, AI For Design (s. 85-102). Singapore: Springer Nature.
  • Anantrasrichai, N., & Bull, D. (2022). Artificial Intelligence in the creative industries: a review. Artificial Intelligence Review - Springer, 589 - 656.
  • Aouf, R. (2017). Dezeen. Eylül 2024 tarihinde https://www.dezeen.com/2017/06/01/algorithm-seven-million-different-jars-nutella-packaging-design/ adresinden alındı
  • Armstrong, H. (2021). Big Data Big Design: Why Designers Should Care About Artificial Intelligence. USA: Princeton Architectural Press.
  • Becer, E. (2017). Ambalaj Tasarımı. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Chathurika, H. (2019). Future Artificial Intelligence in Design. UX Planet: https://uxplanet.org/future-of-artificial-intelligence-in-design-ce8f4e7a2adc adresinden alındı
  • Chopra, R. (2012). Artificial Intelligence A Practical Approach . New Delhi: S.Chord & Company.
  • Cohen, P. (2017). Harold Cohen and AARON. AI Magazine, 63-66.
  • Figoli, F., Mattioli, F., & Rampino, L. (2022). Artificial Intelligence in the Design Process. Milano: Franco Angeli.
  • Flaragen, C. (2024). Ağustos 2024 tarihinde PackWorld: https://www.packworld.com/trends/digital-transformation/article/22919218/the-top-three-impacts-of-ai-on-packaging-operations adresinden alındı
  • Küsbeci, P. (2021). İşletmelerde Yapay Zeka. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kaplan, A., & Haenlein, M. (2019). Siri, Siri, in my hand: Who is the fairest in the land? On the interpretetations, illustrations, and implications of artificial intelligence. Business Horizons, 62, 15-25.
  • Karaata, E. (2018). Usage of Artificial Intelligence in Today's Graphic Design . Online Journal of Art and Design, 183-198.
  • Liu, G. (2022). Cosmopolitan. Eylül 2024 tarihinde https://www.cosmopolitan.com/lifestyle/a40314356/dall-e-2-artificial-intelligence-cover/ adresinden alındı
  • Luger, G. (2009). Artificial Intelligence: Structure and Strategies for Complex Problem Solving . Boston: Pearson .
  • MediaCat. (2023). Eylül 2024 tarihinde https://mediacat.com/albeninin-yeni-ambalajlari-yapay-zekadan/ adresinden alındı
  • Meron, Y. (2022). Graphic design and artificial intelligence interdisciplinary challenges for designers in the search for research colloboration. DRS Conference Series (s. 1-16). Bilbao: Design Research Society.
  • Mitchell, K. (2022). V&A Museum. Eylül 2024 tarihinde https://www.vam.ac.uk/blog/digital/the-algorithmic-gesture-sougwen-chungs-memory adresinden alındı
  • Mustafa, B. (2023). The Impact of Artificial Intelligence on the Graphic Design Industry. Arts and Design Studies, 1-9.
  • Nabiyev, V. (2021). Yapay Zeka:İnsan Bilgisayar Etkileşimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Pazarlamasyon. (2023). Eylül 2024 tarihinde https://www.pazarlamasyon.com/obsesso-dan-yapay-zek-tarafindan-hazirlanan-ambalaj-tasarimi adresinden alındı
  • Ramsey, G. (2012). The Guardian. Eylül 2024 tarihinde https://www.theguardian.com/technology/2012/apr/01/robot-painter-software-painting-fool adresinden alındı
  • Rezk, S. M. (2023). The Role of Artificial Intelligence in Graphic Design. Journal of Art, Design and Music, 2(1), 1-12.
  • Tasarist. (2022). https://www.tasarist.net/portfolio-item/endemic-verse/ adresinden alındı
  • Victorian Premier's Design Award. (2022). https://premiersdesignawards.vic.gov.au/entries/2023/digital-design/nike-50th-anniversary-never-done-evolving adresinden alındı
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Zhang, S. (2022). Research on energy-saving packaging design based on artificial intelligence. Enery Reports, 480-489.

ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND PACKAGING DESIGN

Year 2025, Volume: 15 Issue: 1, 29 - 41
https://doi.org/10.7456/tojdac.1562124

Abstract

Artificial intelligence, which emerged with the developments in computer technologies, is used in all areas of life. Artificial intelligence, whose use has become widespread such as mathematics, psychology, computer science, art, medicine and linguistics and design are also a common field of study for disciplines. Artificial intelligence used in graphic design not only benefit designers in terms of efficiency, time saving and functionality, but also offer them the opportunity to obtain creative and effective results in their work. Artificial intelligence is preferred in different areas of graphic design such as logo design, typography, page design and packaging design. In packaging design, artificial intelligence provides designers with the opportunity to create design levels that can be adapted to the user's preferences and create remarkable and sustainable designs with the preferences of the target audience. While these systems guide designers regarding the product's tendency to be preferred, they can also create an opportunity for material selection in environmentally friendly packaging production. In the research, first of all, the definition of the artificial intelligence is included and the examples emerging from the collaboration between artificial intelligence and art are emphasized. Subsequently, the use of artificial intelligence in graphic design is explained. In the research, data was obtained by scanning the literature using the qualitative research method. As a result of the study, it is emphasized that artificial intelligence can provide the opportunity to create packaging that are environmentally friendly, respond to the needs of the period, and attract the target audience, and the study aims to contribute to the literature in this field.

References

  • Akgün, C. (2024). packworldTÜRKİYE. Ağustos 2024 tarihinde https://packworldturkiye.com/haber/yapay-zekanin-ambalaj-tasarimina-etkisi.html adresinden alındı
  • Akhtar, H., & Ramkumar, J. (2024). AI in Visual Communication. H. Akhtar, & J. Ramkumar içinde, AI For Design (s. 85-102). Singapore: Springer Nature.
  • Anantrasrichai, N., & Bull, D. (2022). Artificial Intelligence in the creative industries: a review. Artificial Intelligence Review - Springer, 589 - 656.
  • Aouf, R. (2017). Dezeen. Eylül 2024 tarihinde https://www.dezeen.com/2017/06/01/algorithm-seven-million-different-jars-nutella-packaging-design/ adresinden alındı
  • Armstrong, H. (2021). Big Data Big Design: Why Designers Should Care About Artificial Intelligence. USA: Princeton Architectural Press.
  • Becer, E. (2017). Ambalaj Tasarımı. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Chathurika, H. (2019). Future Artificial Intelligence in Design. UX Planet: https://uxplanet.org/future-of-artificial-intelligence-in-design-ce8f4e7a2adc adresinden alındı
  • Chopra, R. (2012). Artificial Intelligence A Practical Approach . New Delhi: S.Chord & Company.
  • Cohen, P. (2017). Harold Cohen and AARON. AI Magazine, 63-66.
  • Figoli, F., Mattioli, F., & Rampino, L. (2022). Artificial Intelligence in the Design Process. Milano: Franco Angeli.
  • Flaragen, C. (2024). Ağustos 2024 tarihinde PackWorld: https://www.packworld.com/trends/digital-transformation/article/22919218/the-top-three-impacts-of-ai-on-packaging-operations adresinden alındı
  • Küsbeci, P. (2021). İşletmelerde Yapay Zeka. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kaplan, A., & Haenlein, M. (2019). Siri, Siri, in my hand: Who is the fairest in the land? On the interpretetations, illustrations, and implications of artificial intelligence. Business Horizons, 62, 15-25.
  • Karaata, E. (2018). Usage of Artificial Intelligence in Today's Graphic Design . Online Journal of Art and Design, 183-198.
  • Liu, G. (2022). Cosmopolitan. Eylül 2024 tarihinde https://www.cosmopolitan.com/lifestyle/a40314356/dall-e-2-artificial-intelligence-cover/ adresinden alındı
  • Luger, G. (2009). Artificial Intelligence: Structure and Strategies for Complex Problem Solving . Boston: Pearson .
  • MediaCat. (2023). Eylül 2024 tarihinde https://mediacat.com/albeninin-yeni-ambalajlari-yapay-zekadan/ adresinden alındı
  • Meron, Y. (2022). Graphic design and artificial intelligence interdisciplinary challenges for designers in the search for research colloboration. DRS Conference Series (s. 1-16). Bilbao: Design Research Society.
  • Mitchell, K. (2022). V&A Museum. Eylül 2024 tarihinde https://www.vam.ac.uk/blog/digital/the-algorithmic-gesture-sougwen-chungs-memory adresinden alındı
  • Mustafa, B. (2023). The Impact of Artificial Intelligence on the Graphic Design Industry. Arts and Design Studies, 1-9.
  • Nabiyev, V. (2021). Yapay Zeka:İnsan Bilgisayar Etkileşimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Pazarlamasyon. (2023). Eylül 2024 tarihinde https://www.pazarlamasyon.com/obsesso-dan-yapay-zek-tarafindan-hazirlanan-ambalaj-tasarimi adresinden alındı
  • Ramsey, G. (2012). The Guardian. Eylül 2024 tarihinde https://www.theguardian.com/technology/2012/apr/01/robot-painter-software-painting-fool adresinden alındı
  • Rezk, S. M. (2023). The Role of Artificial Intelligence in Graphic Design. Journal of Art, Design and Music, 2(1), 1-12.
  • Tasarist. (2022). https://www.tasarist.net/portfolio-item/endemic-verse/ adresinden alındı
  • Victorian Premier's Design Award. (2022). https://premiersdesignawards.vic.gov.au/entries/2023/digital-design/nike-50th-anniversary-never-done-evolving adresinden alındı
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Zhang, S. (2022). Research on energy-saving packaging design based on artificial intelligence. Enery Reports, 480-489.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Graphic Design
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Ayşegül Sezer 0000-0002-2117-7820

Early Pub Date December 23, 2024
Publication Date
Submission Date October 6, 2024
Acceptance Date December 14, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Sezer, A. (2024). YAPAY ZEKA VE AMBALAJ TASARIMI. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 15(1), 29-41. https://doi.org/10.7456/tojdac.1562124


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png