This study aims to elucidate the effects of Instagram usage on the design processes, client relations, project management, and corporate identity of Interior Design and Architecture offices. It seeks to provide a comprehensive perspective on how social media platforms induce transformations within design offices and the extent to which these changes are reflected in sectoral dynamics. In this context, the "cross-sectional research model," one of the general survey models, was chosen to test the hypotheses regarding the "operations" and "developments" of Interior Design and Architecture firms through Instagram usage. The study's population consists of Interior Architecture and Architecture offices operating in Istanbul, with the sample including 21 offices that actively use Instagram and have at least 30,000 followers. To efficiently gather data from the larger population, the "convenience sampling method," a type of random sampling, was employed. A 23-question survey form, developed by the researchers, was used in the study. The findings indicate that Instagram positively impacts the operations and development of design offices, supporting the study's hypotheses. However, the limited scope of the sample weakens the generalizability of the findings and negatively affects the external validity of the research. To address the issue of low external validity and ensure that the data obtained represents a broader audience, it is recommended that future research includes other popular social media platforms such as Facebook, Twitter, and Pinterest.
Bu araştırma, Instagram kullanımının İç Mimarlık ve Mimarlık ofislerinin tasarım süreçleri, müşteri ilişkileri, proje yönetimi ve kurumsal kimliği üzerindeki etkilerini ortaya koymayı, sosyal medya platformlarının tasarım ofislerinde nasıl bir dönüşüm yarattığına ve bu dönüşümün sektörel dinamiklere ne ölçüde yansıdığına dair kapsamlı bir bakış açısı sunmayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda; Instagram kullanımının, İç Mimarlık ve Mimarlık ofislerinin “işleyişleri” ve “gelişimleri” üzerinden kurulan hipotezler için genel tarama modellemelerinden biri olan “kesitsel tarama modeli” tercih edilmiştir. Araştırmanın evrenini, İstanbul'da faaliyet gösteren İç Mimarlık ve Mimarlık ofisleri; örneklemini ise Instagram'ı aktif olarak kullanan ve en az 30.000 takipçisi olan 21 ofis oluşturmaktadır. Ana kütleden hızlı ve verimli bir şekilde veri toplamak için rastlantısal örnekleme türlerinden “kolayda örnekleme yöntemi” tercih edilmiştir. Çalışmada, araştırmacılar tarafından geliştirilen 23 soruluk anket formu kullanılmıştır. Elde edilen bulgular; Instagram’ın tasarım ofislerinin işeyişlerini ve gelişimlerini olumlu yönde etkilediğini göstermektedir. Bu sonuçlar; araştırmanın hipotezlerini de desteklemiştir. Bununla birlikte, çalışma grubunun sınırlı bir alandan seçilmesi, bulguların genellenebilirliğini zayıflatmakta ve araştırmanın dış geçerliliğini olumsuz etkilemektedir. Bu bağlamda, düşük dış geçerlilik sorununu gidermek ve araştırmadan elde edilen verilerin daha geniş bir kitleyi temsil edebilmesini sağlamak için, Facebook, Twitter ve Pinterest gibi diğer popüler sosyal medya platformlarının da dahil edildiği yeni araştırmaların planlanması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Media Studies, Social Media Applications and Analysis, Interior Architecture |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | October 6, 2024 |
Acceptance Date | December 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 1 |