Research Article
BibTex RIS Cite

THE DIGITALIZATION PROCESS OF GRAPHIC DESIGN IN ELECTION CAMPAIGN PRODUCTS

Year 2025, Volume: 15 Issue: 1, 173 - 197
https://doi.org/10.7456/tojdac.1562879

Abstract

The study examines the digitization processes of graphic design products used in election campaigns in Turkey. The digital revolution, which emerged after the 2000s, has introduced new communication systems and digital products. In this period, digital content developed with distinctive characteristics, rather than being mere continuations of traditional products. In new media environments, posters have transformed into shareable visuals, brochures into infographics, and television advertisements into thematic video content, evolving into interactive graphic design products. The development of these new products is analyzed through printed and digitally produced materials from election campaigns between 1990 and 2020. Using the survey method, products designed in election campaigns over the past 30 years are examined in three stages. In the first stage (1990-2000), works produced using traditional printing and design techniques are studied; in the second stage (2000-2010), both traditional and digital products are considered; and in the third stage (2010-2020), digital products are the focus. The findings reveal that traditional products still constitute a significant part of campaigns. Digital products have been used effectively only in the last three elections. Consequently, graphic designs in digital media have become more simplified in terms of visual and textual usage, increasing their visual impact.

Ethical Statement

There is no element in the study that requires ethics committee approval.

Supporting Institution

-

Thanks

-

References

  • Akıncı Vural, Z. B., & Erkan, M. (2014). Kurumsal İmajın Güçlendirmesinde Kurumsal Kimliğin Rölü. Sdü İfade, 1(1), 9-41.
  • Akman, M., & Taşçıoğlu Vaughan, M. (2023, 12). Grafik Tasarımda Yıpranma. Süleyman Demirel Üniversitesi ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, s. 880-900.
  • akparti.org. (2007, 07 07). Ana Sayfa Tasarımı. akparti.org: http://web.archive.org/web/20070718181652/http://www.Ak Partiarti.org.tr/ adresinden alındı
  • Arter. (2024, 08 27). 1999 DYP Genel Seçim Kampanyası. www.arter.com.tr: http://arter.com.tr/#1999-dyp-genel-secimleri adresinden alındı
  • Asemah, E. S., & Edegoh, L. O. (2012). New Media and Political Advertising in Nigeria: Prospects and Challenges. African Research Review(6), 248-265.
  • Barnes, S. H., & Kaase, M. (1979). Political Action: Mass Participation in Five Western Democracies. Beverly Hills: Sage.
  • Beresford, T. (2010, Mayıs 13). General Election 2010: Did social media have an impact? Kasım 17, 2022 tarihinde MarketingWeek: https://www.marketingweek.com/general-election-2010-did-social-media-have-an-impact/ adresinden alındı
  • Borins, S. (2011). Online Adaydan Online Başkana. Y. Evran içinde, Seçim Kampanyalarında Geleneksel Medya, İnternet ve Sosyal Medyanın Kullanımı (N. Çetin, Çev., s. 85). İstanbul: Başlık Yayın Grubu.
  • Boztunalı, Z. S. (2016). Resim Sanatında Kırmızı Rengin Önemi. Anadolu Üniversitesi Sanat & Tasarım Dergisi, 90-115.
  • chp-2014.org. (2024, 08 28). 2014 Yerel Seçimleri İcraat Afişleri. www.chp-2014.org: https://web.archive.org/web/20140622184217/http://www.chp-2014.org/#/sozVer adresinden alındı
  • Cotteret, J.‐M., & Emeri, C. (1975). Seçim Sistemleri. (T. Gökçöl, Çev.) İstanbul: Gelişim Yayınları.
  • Dailymotion. (2024, 08 28). AKP Gençlik Örgütü'nden Binali Yıldırım için Super Mario oyunu: SuperAli. dailymotion.com: https://www.dailymotion.com/video/x7b1abz adresinden alındı
  • Devran, Y. (2011). Seçim Kampanyalarında Geleneksel Medya, İnternet ve Sosyal Medyanın Kullanımı. İstanbul: Başlık Yayın Grubu.
  • Duman, D., & Sun İpekşen, S. (2013). Türkiye'de Genel Seçim Kampanyaları (1950 - 2002). Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 117-135.
  • Hürriyet. (2004, 03 20). 2004 Yerel Seçimleri CHP, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Adayı Basın İlan Tasarımları. Hürriyet Gazetesi.
  • Hürriyet. (2004, 03 22). 2004 Yerel Seçimleri Doğru Yol Partisi İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan Adayı İlanı.
  • Kalafat, Y. (2012). Türk Halk İnançlarında Renkler. Berikan Yayınevi. kararmilletin.com. (2024, 08 28). kararmilletin.com. kararmilletin.com. adresinden alındı
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, Ö., & Özok, A. F. (2017). Ergonomi ve Tasarım İlişkisi. II. Uluslararası Akdenizde'de Güzel Sanatlar Sempozyumu ve Kültür Çalıştayı, (s. 357-361).
  • Manovich, L. (2001). The Language Of New Media. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology.
  • mhp.org.tr. (2007, 07 05). Milliyetçi Hareket Partisi 2007 Seçim Kampanya Materyalleri. mhp.org.tr: http://web.archive.org/web/20070715024023/http://www.mhp.org.tr/ adresinden alındı
  • Miş, N. (2018, Aralık 18). Dijital Seçim Kampanyası, Ama Nasıl? www.setav.org: https://www.setav.org/dijital-secim-kampanyasi-ama-nasil/ adresinden alındı
  • Milliyet. (2002, 10 21). 2002 Erken Genel Seçimleri CHP Gazete İlanları.
  • Milliyet. (2004, 03 20). 2004 Yerel Seçimleri CHP İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Basın İlanı. Milliyet Gazetesi.
  • Özkan, N. (2002). Seçim Kazandıran Kampanyalar. İstanbul: MediaCat.
  • Özkan, N. (2024, 08 28). 2019 Yerel Seçimleri . https://necatiozkan.com.tr: https://necatiozkan.com.tr/kitaplar/23-haziran-2019-secimleri adresinden alındı
  • Perry-Zucker, A. (2024, 08 16). Design For Obama. www.aaronperryzucker.com: https://www.aaronperryzucker.com/design-for-obama-2 adresinden alındı
  • Pottier, J.-M. (2024, 08 26). L'envers de la «force tranquille» de François Mitterrand. slate.fr: https://www.slate.fr/story/36675/mitterrand-force-tranquille-sermages adresinden alındı
  • Serim, B. (2023, 09 07). sozcu.com.tr. Sözcü : https://www.sozcu.com.tr/2020/gundem/her-sey-cok-guzel-olacak-sloganini-bulan-gencten-selviye-sert-yanit-5936372/ adresinden alındı
  • Türk, H. S. (2019). Seçim Hukukunun Temel Sorunları ve Çözüm Önerileri. Ankara: Yetkin Yayınları. technopat. (2024, 11 1). Geleceğini Seç Sitesi. technopat.net: https://www.technopat.net/sosyal/konu/gelecegini-sec-sitesi.675681/ adresinden alındı
  • Tokgöz, O. (2008). Siyasal İletişimi Anlamak. Ankara: İmge.
  • Westen, D. (2007). The Political Brain: The Role of Emotion in Deciding the fate of The Nation. New York: Public Affairs.
  • Yücel, G. (2020, Kasım). Dijital Seçim Kampanyaları Bağlamında Amerikan Seçimlerini Kim, Nasıl Kazanacak? Kasım 2022 tarihinde Kriter: https://kriterdergi.com/dosya-abd-baskanlik-secimleri/dijital-secim-kampanyalari-baglaminda-amerikan-secimlerini-kim-nasil-kazanacak adresinden alındı
  • Youtube. (2024, 08 29). 2018 Genel Seçimleri Kemal Kılıçdaroğlu Gençlere Yönelik İcraat Animasyon Filmi. @chpgnenelmerkezi: www.youtube.com/@chpgenelmerkezi adresinden alındı

SEÇİM KAMPANYA ÜRÜNLERİNDE GRAFİK TASARIMIN DİJİTALLEŞME SÜRECİ

Year 2025, Volume: 15 Issue: 1, 173 - 197
https://doi.org/10.7456/tojdac.1562879

Abstract

Araştırmada, Türkiye’de gerçekleşen seçim kampanyalarındaki grafik tasarım ürünlerinin dijitalleşme süreçleri irdelenmektedir. 2000'li yıllardan sonra gerçekleşen dijital devrim, beraberinde yeni iletişim sistemlerini ve dijital ürünleri ortaya çıkarmaktadır. Bu süreçte gelişen dijital içerikler, geleneksel ürünlerin devamı olmaktan ziyade, kendine özgü özellikleriyle donatılmaktadır. Yeni medya ortamlarında afişlerin paylaşım görsellerine, broşürlerin bilgi grafiklerine, televizyon reklamlarının tematik video içeriklerine dönüşmesiyle ürünler, etkileşimli bir grafik tasarım ürününe evrilmektedir. Yeni ürünlerin gelişimi, 1990 ve 2020 yılları arasında gerçekleşen seçim kampanyalarındaki basılı ve dijital olarak üretilmiş ürünler üzerinden analiz edilmektedir. Tarama yöntemi seçilerek, son 30 yıl içerisinde gerçekleşen seçim kampanyalarında tasarlanan ürünler üç aşamada incelenmektedir. Birinci aşamada (1990-2000) geleneksel baskı ve tasarım teknikleriyle üretilmiş çalışmalar, ikinci aşamada (2000-2010) geleneksel ve dijital ürünler, üçüncü aşamada (2010-2020) ise dijital ürünler ele alınmaktadır. Elde edilen bulgulara göre, geleneksel ürünler kampanyaların halen önemli bir parçasını oluşturmaktadır. Dijital ürünler, yalnızca son üç seçimde etkili bir şekilde kullanılmaktadır. Buna bağlı olarak grafik tasarımlar da dijital mecralarda görsel ve metin kullanımı açısından sadeleşmekte ve görsel gücü artmaktadır.

Ethical Statement

Çalışmada etik kurul onayı gerektiren bir unsur bulunmamaktadır.

Supporting Institution

-

Thanks

-

References

  • Akıncı Vural, Z. B., & Erkan, M. (2014). Kurumsal İmajın Güçlendirmesinde Kurumsal Kimliğin Rölü. Sdü İfade, 1(1), 9-41.
  • Akman, M., & Taşçıoğlu Vaughan, M. (2023, 12). Grafik Tasarımda Yıpranma. Süleyman Demirel Üniversitesi ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, s. 880-900.
  • akparti.org. (2007, 07 07). Ana Sayfa Tasarımı. akparti.org: http://web.archive.org/web/20070718181652/http://www.Ak Partiarti.org.tr/ adresinden alındı
  • Arter. (2024, 08 27). 1999 DYP Genel Seçim Kampanyası. www.arter.com.tr: http://arter.com.tr/#1999-dyp-genel-secimleri adresinden alındı
  • Asemah, E. S., & Edegoh, L. O. (2012). New Media and Political Advertising in Nigeria: Prospects and Challenges. African Research Review(6), 248-265.
  • Barnes, S. H., & Kaase, M. (1979). Political Action: Mass Participation in Five Western Democracies. Beverly Hills: Sage.
  • Beresford, T. (2010, Mayıs 13). General Election 2010: Did social media have an impact? Kasım 17, 2022 tarihinde MarketingWeek: https://www.marketingweek.com/general-election-2010-did-social-media-have-an-impact/ adresinden alındı
  • Borins, S. (2011). Online Adaydan Online Başkana. Y. Evran içinde, Seçim Kampanyalarında Geleneksel Medya, İnternet ve Sosyal Medyanın Kullanımı (N. Çetin, Çev., s. 85). İstanbul: Başlık Yayın Grubu.
  • Boztunalı, Z. S. (2016). Resim Sanatında Kırmızı Rengin Önemi. Anadolu Üniversitesi Sanat & Tasarım Dergisi, 90-115.
  • chp-2014.org. (2024, 08 28). 2014 Yerel Seçimleri İcraat Afişleri. www.chp-2014.org: https://web.archive.org/web/20140622184217/http://www.chp-2014.org/#/sozVer adresinden alındı
  • Cotteret, J.‐M., & Emeri, C. (1975). Seçim Sistemleri. (T. Gökçöl, Çev.) İstanbul: Gelişim Yayınları.
  • Dailymotion. (2024, 08 28). AKP Gençlik Örgütü'nden Binali Yıldırım için Super Mario oyunu: SuperAli. dailymotion.com: https://www.dailymotion.com/video/x7b1abz adresinden alındı
  • Devran, Y. (2011). Seçim Kampanyalarında Geleneksel Medya, İnternet ve Sosyal Medyanın Kullanımı. İstanbul: Başlık Yayın Grubu.
  • Duman, D., & Sun İpekşen, S. (2013). Türkiye'de Genel Seçim Kampanyaları (1950 - 2002). Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 117-135.
  • Hürriyet. (2004, 03 20). 2004 Yerel Seçimleri CHP, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Adayı Basın İlan Tasarımları. Hürriyet Gazetesi.
  • Hürriyet. (2004, 03 22). 2004 Yerel Seçimleri Doğru Yol Partisi İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan Adayı İlanı.
  • Kalafat, Y. (2012). Türk Halk İnançlarında Renkler. Berikan Yayınevi. kararmilletin.com. (2024, 08 28). kararmilletin.com. kararmilletin.com. adresinden alındı
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, Ö., & Özok, A. F. (2017). Ergonomi ve Tasarım İlişkisi. II. Uluslararası Akdenizde'de Güzel Sanatlar Sempozyumu ve Kültür Çalıştayı, (s. 357-361).
  • Manovich, L. (2001). The Language Of New Media. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology.
  • mhp.org.tr. (2007, 07 05). Milliyetçi Hareket Partisi 2007 Seçim Kampanya Materyalleri. mhp.org.tr: http://web.archive.org/web/20070715024023/http://www.mhp.org.tr/ adresinden alındı
  • Miş, N. (2018, Aralık 18). Dijital Seçim Kampanyası, Ama Nasıl? www.setav.org: https://www.setav.org/dijital-secim-kampanyasi-ama-nasil/ adresinden alındı
  • Milliyet. (2002, 10 21). 2002 Erken Genel Seçimleri CHP Gazete İlanları.
  • Milliyet. (2004, 03 20). 2004 Yerel Seçimleri CHP İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Basın İlanı. Milliyet Gazetesi.
  • Özkan, N. (2002). Seçim Kazandıran Kampanyalar. İstanbul: MediaCat.
  • Özkan, N. (2024, 08 28). 2019 Yerel Seçimleri . https://necatiozkan.com.tr: https://necatiozkan.com.tr/kitaplar/23-haziran-2019-secimleri adresinden alındı
  • Perry-Zucker, A. (2024, 08 16). Design For Obama. www.aaronperryzucker.com: https://www.aaronperryzucker.com/design-for-obama-2 adresinden alındı
  • Pottier, J.-M. (2024, 08 26). L'envers de la «force tranquille» de François Mitterrand. slate.fr: https://www.slate.fr/story/36675/mitterrand-force-tranquille-sermages adresinden alındı
  • Serim, B. (2023, 09 07). sozcu.com.tr. Sözcü : https://www.sozcu.com.tr/2020/gundem/her-sey-cok-guzel-olacak-sloganini-bulan-gencten-selviye-sert-yanit-5936372/ adresinden alındı
  • Türk, H. S. (2019). Seçim Hukukunun Temel Sorunları ve Çözüm Önerileri. Ankara: Yetkin Yayınları. technopat. (2024, 11 1). Geleceğini Seç Sitesi. technopat.net: https://www.technopat.net/sosyal/konu/gelecegini-sec-sitesi.675681/ adresinden alındı
  • Tokgöz, O. (2008). Siyasal İletişimi Anlamak. Ankara: İmge.
  • Westen, D. (2007). The Political Brain: The Role of Emotion in Deciding the fate of The Nation. New York: Public Affairs.
  • Yücel, G. (2020, Kasım). Dijital Seçim Kampanyaları Bağlamında Amerikan Seçimlerini Kim, Nasıl Kazanacak? Kasım 2022 tarihinde Kriter: https://kriterdergi.com/dosya-abd-baskanlik-secimleri/dijital-secim-kampanyalari-baglaminda-amerikan-secimlerini-kim-nasil-kazanacak adresinden alındı
  • Youtube. (2024, 08 29). 2018 Genel Seçimleri Kemal Kılıçdaroğlu Gençlere Yönelik İcraat Animasyon Filmi. @chpgnenelmerkezi: www.youtube.com/@chpgenelmerkezi adresinden alındı
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Graphic Design
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Yasin Avcı 0000-0002-0589-6921

Mehmet Reşat Başar 0000-0002-7949-2380

Early Pub Date December 23, 2024
Publication Date
Submission Date October 7, 2024
Acceptance Date December 14, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Avcı, Y., & Başar, M. R. (2024). SEÇİM KAMPANYA ÜRÜNLERİNDE GRAFİK TASARIMIN DİJİTALLEŞME SÜRECİ. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 15(1), 173-197. https://doi.org/10.7456/tojdac.1562879


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png