The study examines the digitization processes of graphic design products used in election campaigns in Turkey. The digital revolution, which emerged after the 2000s, has introduced new communication systems and digital products. In this period, digital content developed with distinctive characteristics, rather than being mere continuations of traditional products. In new media environments, posters have transformed into shareable visuals, brochures into infographics, and television advertisements into thematic video content, evolving into interactive graphic design products. The development of these new products is analyzed through printed and digitally produced materials from election campaigns between 1990 and 2020. Using the survey method, products designed in election campaigns over the past 30 years are examined in three stages. In the first stage (1990-2000), works produced using traditional printing and design techniques are studied; in the second stage (2000-2010), both traditional and digital products are considered; and in the third stage (2010-2020), digital products are the focus. The findings reveal that traditional products still constitute a significant part of campaigns. Digital products have been used effectively only in the last three elections. Consequently, graphic designs in digital media have become more simplified in terms of visual and textual usage, increasing their visual impact.
There is no element in the study that requires ethics committee approval.
-
-
Araştırmada, Türkiye’de gerçekleşen seçim kampanyalarındaki grafik tasarım ürünlerinin dijitalleşme süreçleri irdelenmektedir. 2000'li yıllardan sonra gerçekleşen dijital devrim, beraberinde yeni iletişim sistemlerini ve dijital ürünleri ortaya çıkarmaktadır. Bu süreçte gelişen dijital içerikler, geleneksel ürünlerin devamı olmaktan ziyade, kendine özgü özellikleriyle donatılmaktadır. Yeni medya ortamlarında afişlerin paylaşım görsellerine, broşürlerin bilgi grafiklerine, televizyon reklamlarının tematik video içeriklerine dönüşmesiyle ürünler, etkileşimli bir grafik tasarım ürününe evrilmektedir. Yeni ürünlerin gelişimi, 1990 ve 2020 yılları arasında gerçekleşen seçim kampanyalarındaki basılı ve dijital olarak üretilmiş ürünler üzerinden analiz edilmektedir. Tarama yöntemi seçilerek, son 30 yıl içerisinde gerçekleşen seçim kampanyalarında tasarlanan ürünler üç aşamada incelenmektedir. Birinci aşamada (1990-2000) geleneksel baskı ve tasarım teknikleriyle üretilmiş çalışmalar, ikinci aşamada (2000-2010) geleneksel ve dijital ürünler, üçüncü aşamada (2010-2020) ise dijital ürünler ele alınmaktadır. Elde edilen bulgulara göre, geleneksel ürünler kampanyaların halen önemli bir parçasını oluşturmaktadır. Dijital ürünler, yalnızca son üç seçimde etkili bir şekilde kullanılmaktadır. Buna bağlı olarak grafik tasarımlar da dijital mecralarda görsel ve metin kullanımı açısından sadeleşmekte ve görsel gücü artmaktadır.
Çalışmada etik kurul onayı gerektiren bir unsur bulunmamaktadır.
-
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Graphic Design |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | October 7, 2024 |
Acceptance Date | December 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 1 |