Otomobili de kapsayan moda endüstrisi, dünya pazarında hızla büyüyen ve gelişen sektörlerin başında gelmektedir. Gerek otomobil gerekse giyim ürünleri, kişisel zevk, bireysel imaj yaratma ve bu imajı ortaya koyma konusunda önemli bir rol oynamaktadır. Bu çalışmanın amacı, moda tasarımcısı ile otomobil markalarının iş birliklerini Gucci örneğinde incelemektedir. Betimsel vaka incelemesine dayalı olarak kurgulanan araştırmada veriler literatür taraması ile toplanmıştır. Çalışmanın örneklemi, Guccio Gucci’nin iş birliği yaptığı farklı markalara ait “Amerikan Hornet, Amerikan Cadillac-Sevile ve İtalyan Fiat 500 C olarak piyasaya sürülen” üç binek otomobile getirdiği tasarım değerleridir. İncelemelerden elde edilen sonuçlara göre; Gucci, iş birliği yaptığı otomobil markalarının imajını üst düzeye taşımış; kullanıcılara yönelik giyim ürünleri ve aksesuarlardan oluşan bir dizi ürünü otomobillere koleksiyon olarak eklemiştir. Gucci’nin otomobillere kattığı detaylar, kullanıcılar tarafından otomobilleri görmeden sipariş vermelerini sağlamış bu sayede markalara olan sadakati ve güveni güçlendirmiştir. İlerde yapılacak moda tasarımcısı ile otomotiv ya da farklı sektör markalarının iş birlikleri ile yenilikçi ve özgün ürünlerin ortaya çıkması sağlanabilir.
The fashion industry, which includes automobiles, is one of the fastest growing sectors in the world market. Both automobile and clothing products play an important role in creating and displaying personal taste and individual image. The purpose of this study is to examine the collaborations between fashion programs and automobile brands in the case of Gucci. The research data, based on a descriptive case study, was collected through literature review. The variants of the work are the design values produced by three passenger cars "sold on the market as the American Hornet, the American Cadillac-Sevile and the Italian Fiat 500 C" belonging to different brands with which Guccio Gucci collaborates. According to what was obtained from the investigations; Gucci has elevated the image of the automobile brands it collaborates with; A series of products, including clothing items and accessories, have been added to the automobiles as a collection. The details Gucci added to the cars enabled users to order the cars without seeing them, thus strengthening loyalty and trust in the brands. Preventing traditional and original unbreakable emergence through future collaborations between fashion designers and automotive or different industry brands.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Textile and Fashion Design |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | October 7, 2024 |
Acceptance Date | December 14, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 1 |