Research Article
BibTex RIS Cite

INDIANA JONES FİLMLERİNİN JENERİK TASARIMLARININ İNCELEMESİ

Year 2025, Volume: 15 Issue: 2, 347 - 361
https://doi.org/10.7456/tojdac.1614805

Abstract

Sinema endüstrisinin başlangıcında film jenerikleri, yazar, yönetmen, oyuncu gibi önemli bilgileri sunan grafik kartlar, zamanla teknolojinin gelişmesiyle beraber hem içerik hem de görsel açıdan zenginleşerek hareketli animasyonlara dönüşmüştür. Dolayısıyla tasarımda yaşanan dönüşümü uzun soluklu bir film serisi üzerinde incelemek anlamlı olacaktır. Bu amaçla sinemanın klasikleri arasına giren hem oyunculuk hem de sinema dili açısından haklı bir üne sahip olan macera içerikli Indiana Jones filmi seçilmiştir. Indiana Jones, 1981'den 2023'e kadar vizyona giren ve yaklaşık yarım yüzyıllık bir zamana yayılan beş filmlik serinin jenerikleri incelenerek geçirdiği uzun süreç boyunca tasarım evrimi ortaya konulmuştur. Araştırma metodu olarak, Indiana Jones serisinin filmleri renk, kompozisyon, animasyon ve tipografi gibi grafik tasarım ilkeleri bağlamında incelenerek jeneriklerin, estetik ve iletişimsel yönlerine de ışık tutarak, çalışmanın film sektörü ve jenerik tasarımcılarına katkı sağlaması hedeflenmiştir.

References

  • Acar, A. (2015). Bir Görsel İletişim Alanı Olarak Film Jenerigi. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 14, 11-21. AeonVideo. (2023). Anémic Cinéma (1926) | Marcel Duchamp's classic restored, https://www.youtube.com/watch?v=mi-4P5bOlNs
  • Albayrak, M. E., & Sunal, G. (2024). Sinematik Anlatıda Tipografinin Gücü: Irreversible Film Jeneriği Analizi. Türkiye Film Araştırmaları Dergisi, 1, 91-103.
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2012). Tipografinin Temelleri. Literatür Yayınları.
  • Asan, H., & Asan, T. (2022). Çevresel Grafik Ve (Environmental Graphic Design) Yaratıcı Estetik Çözümlemeler. MEKON-Bir İletişim Aracı Olarak Mekan Kongresi (s. 29-46). İstanbul Topkapı Üniversitesi. https://www.topkapi.edu.tr/resources/files/kutuphane/kongrekitap01022023.pdf
  • Asan, T. (2021). Kitap Kapağının İki Yüzü. Akdeniz Sanat, 28, 227-253.
  • Braha, Y., & Byrne, B. (2011). Creative Motion Graphic titling for film, video, and the Web. Elsevier Inc.
  • Çetinkaya, S., & Dursun, N. (2023). Protest İllüstrasyonların İletişim Dili ve Kitleler Üzerindeki Yansımaları. Disiplinlerarası Yenilik Araştırmaları Dergisi, 2, 172-184.
  • Dijital Arcane. (2024, Ocak 15). How was graphic design used in film and television: history and future?. Grafic Design: https://digitalarcane.com/use-of-graphic-design-in-film-and-television/ adresinden alındı
  • Dursun, N. (2021). Gerçeküstü İllüstrasyonlar Ve Hipergerçek Dünyalar: Saul Steınberg. International Smart Journal, 49, 2219-2237.
  • Family Plot (1976). Family Plot, https://www.filmmodu17.com/family-plot-altyazili-fhd-film-izle
  • Galaksinin Koruyucuları. (2014). Galaksinin Koruyucuları - Guardians of the Galaxy, https://www.fullhdfilmizlesene.de/film/galaksinin-koruyuculari/
  • Göymen, K. (2020). Jenerı̇k Tasarım Analı̇zı̇. İksad.
  • Güç, H. M., & Boyraz, B. (2023). Neo-Bergsoncu Bir Yaklaşım: Jeffrey Shaw’un “Place-Hampi” İşi. International Social Sciences Studies Journal, 9, 8071-8077.
  • Gültekin, E. (2015). İletişim ve Tipografi (1. Baskı b.). Hayalperest Yayınevi.
  • Helfand, J. (2016). Design: The Invention of Desire. Yale University Press.
  • Horak, J. C. (2014). Saul Bass: Anatomy of Film Design. Kentucky, United States of America. The University Press of Kentucky.
  • Indiana Jones. (1981). Indiana Jones: Kutsal Hazine Avcıları, https://www.filmmodu.io/raiders-of-the-lost-ark-turkce-dublaj-full-izle
  • Indiana Jones. (1984). Indiana Jones:Kamçılı Adam, https://wfilmizle.cc/indiana-jones-kamcili-adam-izle/
  • Indiana Jones. (1989). Son Macera film jeneriği, https://www.fullhdfilmizlesene.de/film/indiana-jones-3-son-macera/
  • Indiana Jones. (2008). Indiana Jones 4 Kristal Kafatası Krallığı, https://www.fullhdfilmizlesene.de/film/indiana-jones-4-kristal-kafatasi-kralligi/
  • Indiana Jones. (2023). Indiana Jones ve Kader Kadranı, https://filmmakinesi.film/film/indiana-jones-ve-kader-kadrani-izle-2023-fm7/
  • Kaya, G. Ş. (2024, Şubat 20). gizemsimsekkaya.org. gizemsimsekkaya.org: https://gizemsimsekkaya.org/indiana-jones-and-the-dial-of-destiny-2023/ adresinden alındı
  • Kırık, A. M. (2013). Sinemada Renk Öğesinin Kullanımı: Renk ve Anlatım İlişkisi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 6, 71-83.
  • Krasner, J. (2008). Motion Graphic Design Applied History and Aesthetics. Elsevier Inc.
  • Lupton, E. (2014). Type on Screen A Critical Guide for Designers, Writers, Developers, and Students (Design Briefs). (N. Brower, Dü.) Princeton Architectural Press.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. The MIT Press Cambridge.
  • MovieTitles (2018). Saul Bass: North by Northwest (1959) title sequence, https://www.youtube.com/watch?v=1ON67uYwGaw
  • Noyan, N. E., & Ödekan, A. (2009). Yazının krallığı: Başlangıç yıllarında Türk inemasında film jenerikleri. itü dergisi/b sosyal bilimler, 2, 3-14.
  • Se7en (1995). Kyle Cooper tarafından tasarlanan açılış jenerikler, https://www.hdfilmizle.site/film/yedi-1995-izle
  • TDK. (2024, Nisan 10). sozluk. sozluk.gov.tr: https://sozluk.gov.tr adresinden alındı
  • The Economist. (2024). Ekonominin Trendleri. Ekonominin Trendleri 2024. The Economist Newspaper, New York.
  • Uçar, T. F. (2017). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım (9 Baskı b.). İnkılap Kitabevi.

AN ANALYSIS OF TITLE DESIGN IN INDIANA JONES FILMS

Year 2025, Volume: 15 Issue: 2, 347 - 361
https://doi.org/10.7456/tojdac.1614805

Abstract

At the inception of the film industry, credits were simple title cards presenting essential information such as writers, directors, and actors. However, with technological advancements, these title cards evolved into dynamic animations, both in terms of content and visual richness. Therefore, it is meaningful to examine this transformation in design through a long-running film series. For this purpose, the Indiana Jones series, which has earned a well-deserved reputation in terms of both acting and cinematic language and is considered a classic in cinema, has been selected. By analyzing the credits of the five films in the Indiana Jones series, which were released between 1981 and 2023 and span nearly half a century, the evolution of design over this extended period is revealed. As the research method, the films of the Indiana Jones series are examined in the context of graphic design principles such as color, composition, animation, and typography. By shedding light on the aesthetic and communicative aspects of the credits, this study aims to contribute to the film industry and title designers.

References

  • Acar, A. (2015). Bir Görsel İletişim Alanı Olarak Film Jenerigi. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 14, 11-21. AeonVideo. (2023). Anémic Cinéma (1926) | Marcel Duchamp's classic restored, https://www.youtube.com/watch?v=mi-4P5bOlNs
  • Albayrak, M. E., & Sunal, G. (2024). Sinematik Anlatıda Tipografinin Gücü: Irreversible Film Jeneriği Analizi. Türkiye Film Araştırmaları Dergisi, 1, 91-103.
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2012). Tipografinin Temelleri. Literatür Yayınları.
  • Asan, H., & Asan, T. (2022). Çevresel Grafik Ve (Environmental Graphic Design) Yaratıcı Estetik Çözümlemeler. MEKON-Bir İletişim Aracı Olarak Mekan Kongresi (s. 29-46). İstanbul Topkapı Üniversitesi. https://www.topkapi.edu.tr/resources/files/kutuphane/kongrekitap01022023.pdf
  • Asan, T. (2021). Kitap Kapağının İki Yüzü. Akdeniz Sanat, 28, 227-253.
  • Braha, Y., & Byrne, B. (2011). Creative Motion Graphic titling for film, video, and the Web. Elsevier Inc.
  • Çetinkaya, S., & Dursun, N. (2023). Protest İllüstrasyonların İletişim Dili ve Kitleler Üzerindeki Yansımaları. Disiplinlerarası Yenilik Araştırmaları Dergisi, 2, 172-184.
  • Dijital Arcane. (2024, Ocak 15). How was graphic design used in film and television: history and future?. Grafic Design: https://digitalarcane.com/use-of-graphic-design-in-film-and-television/ adresinden alındı
  • Dursun, N. (2021). Gerçeküstü İllüstrasyonlar Ve Hipergerçek Dünyalar: Saul Steınberg. International Smart Journal, 49, 2219-2237.
  • Family Plot (1976). Family Plot, https://www.filmmodu17.com/family-plot-altyazili-fhd-film-izle
  • Galaksinin Koruyucuları. (2014). Galaksinin Koruyucuları - Guardians of the Galaxy, https://www.fullhdfilmizlesene.de/film/galaksinin-koruyuculari/
  • Göymen, K. (2020). Jenerı̇k Tasarım Analı̇zı̇. İksad.
  • Güç, H. M., & Boyraz, B. (2023). Neo-Bergsoncu Bir Yaklaşım: Jeffrey Shaw’un “Place-Hampi” İşi. International Social Sciences Studies Journal, 9, 8071-8077.
  • Gültekin, E. (2015). İletişim ve Tipografi (1. Baskı b.). Hayalperest Yayınevi.
  • Helfand, J. (2016). Design: The Invention of Desire. Yale University Press.
  • Horak, J. C. (2014). Saul Bass: Anatomy of Film Design. Kentucky, United States of America. The University Press of Kentucky.
  • Indiana Jones. (1981). Indiana Jones: Kutsal Hazine Avcıları, https://www.filmmodu.io/raiders-of-the-lost-ark-turkce-dublaj-full-izle
  • Indiana Jones. (1984). Indiana Jones:Kamçılı Adam, https://wfilmizle.cc/indiana-jones-kamcili-adam-izle/
  • Indiana Jones. (1989). Son Macera film jeneriği, https://www.fullhdfilmizlesene.de/film/indiana-jones-3-son-macera/
  • Indiana Jones. (2008). Indiana Jones 4 Kristal Kafatası Krallığı, https://www.fullhdfilmizlesene.de/film/indiana-jones-4-kristal-kafatasi-kralligi/
  • Indiana Jones. (2023). Indiana Jones ve Kader Kadranı, https://filmmakinesi.film/film/indiana-jones-ve-kader-kadrani-izle-2023-fm7/
  • Kaya, G. Ş. (2024, Şubat 20). gizemsimsekkaya.org. gizemsimsekkaya.org: https://gizemsimsekkaya.org/indiana-jones-and-the-dial-of-destiny-2023/ adresinden alındı
  • Kırık, A. M. (2013). Sinemada Renk Öğesinin Kullanımı: Renk ve Anlatım İlişkisi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 6, 71-83.
  • Krasner, J. (2008). Motion Graphic Design Applied History and Aesthetics. Elsevier Inc.
  • Lupton, E. (2014). Type on Screen A Critical Guide for Designers, Writers, Developers, and Students (Design Briefs). (N. Brower, Dü.) Princeton Architectural Press.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. The MIT Press Cambridge.
  • MovieTitles (2018). Saul Bass: North by Northwest (1959) title sequence, https://www.youtube.com/watch?v=1ON67uYwGaw
  • Noyan, N. E., & Ödekan, A. (2009). Yazının krallığı: Başlangıç yıllarında Türk inemasında film jenerikleri. itü dergisi/b sosyal bilimler, 2, 3-14.
  • Se7en (1995). Kyle Cooper tarafından tasarlanan açılış jenerikler, https://www.hdfilmizle.site/film/yedi-1995-izle
  • TDK. (2024, Nisan 10). sozluk. sozluk.gov.tr: https://sozluk.gov.tr adresinden alındı
  • The Economist. (2024). Ekonominin Trendleri. Ekonominin Trendleri 2024. The Economist Newspaper, New York.
  • Uçar, T. F. (2017). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım (9 Baskı b.). İnkılap Kitabevi.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Graphic Design
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Hasan Asan 0009-0004-3021-5851

Early Pub Date March 19, 2025
Publication Date
Submission Date January 7, 2025
Acceptance Date March 15, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 2

Cite

APA Asan, H. (2025). INDIANA JONES FİLMLERİNİN JENERİK TASARIMLARININ İNCELEMESİ. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 15(2), 347-361. https://doi.org/10.7456/tojdac.1614805


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png