DETERMINING ONLINE PRIVACY AWARENESS OF UNIVERSITY STUDENTS: A STUDY ON THE SAMPLE OF GÜMÜŞHANE UNIVERSITY FACULTY OF COMMUNICATION
Year 2025,
Volume: 15 Issue: 2, 513 - 525
Tuğçe Aydoğan Kılıç
,
Ersin Diker
,
Fatih Aksoy
Abstract
Today, with the development of information and communication technologies, online platforms have become one of most important means of communication for individuals. The security and privacy of users' personal data in online platforms where users intensively share information is of paramount importance. In view of this, the current study seeks to examine online privacy awareness of university students. In line with this, this study aims to determine the level of awareness of students about this issue and to determine whether there is a significant difference in privacy awareness in terms of some demographic variables. With this aim in mind, the study data were collected from 282 students older than 18 studying at Gümüşhane University Faculty of Communication using the purposeful sampling method. The analysis of the data collected indicated that the online awareness levels of the participants are high.
References
- Çelikoğlu, N. (2008). Mahremiyet’ Kişiye Ait Özel Alanlar Tartışması. İstanbul: İskenderiye Yayınları.
- Çetin, E. (2015). Sosyal Paylaşım Ağlarında Fotoğraf, Yer/Mekân Bildirim Paylaşımları Ve Mahremiyet: Facebook Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 779-789.
- Akgül, A., & Çevik, O. (2005). İstatistiksel Analiz Teknikleri: SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamalar. Ankara: Emek Ofset Ltd. Şti.
- Aslanyürek, M. (2016). İnternet ve Sosyal Medya Kullanıcılarının İnternet Güvenliği ve Çevrimiçi Gizlilik ile İlgili Kanaatleri ve Farkındalıkları. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(1), 80-106.
- Avcı, A., & Kayıran, D. (2023). Çocuk Gelişimi Ön Lisans Öğrencilerinin Ekran Bağımlılığı ve Çevrimiçi Mahremiyet Farkındalıklarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 11(3), 1802-1815.
- Büyüköztürk, Ş. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Bolat, Ü. (2022). İlkokul Öğretmenlerinin Çevrimiçi Mahremiyet Farkindalik Düzeylerinin İncelenmesi. Route Educational & Social Science Journal, 9(5), 182-192.
- Boyd, D., & Hargittai, E. (2010). Facebook Privacy Settings: Who Cares? First Monday, 1-24.
- Chadwick, R., & Belsey, A. (2011). Medya ve Gazetecilikte Etik Sorunlar . İstanbul: Ayrıntı Yayıncılık.
- Coşkun, R., Altunışık, R., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamaları. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
- De Wolf, R. (2019). Contextualizing how teens manage personal and interpersonal privacy on social media. New Media & Society, 22(6), 1058-1075.
- Demirel, Ç. (2021). 21. Yüzyılda Gazeteciliğin Morfolojisi: Mahremiyet Artık Mümkün mü?. . Mahremiyetin Medyası. içinde Konya: Eğitim Yayınevi.
- Giddens , A. (2010). Mahremiyetin Dönüşümü. İstanbul: Ayrıntı Yayıncılık.
- Goyeneche, D., Singaraju, S., & Luis, A. (2024). Linked by age: a study on social media privacy concerns among younger and older adults. Industrial Management & Data Systems, 124(2), 640-665.
- Habermas, J. (2022). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü. İstanbul: İletişim Yayınları.
- Jegede, A., Chagga, C. A., Aimufua, G., Mazadu, J., Oloyede, A., & Olubodun, K. (2017). Mobile Privacy Awareness of Higher Education Students in Plateau State Nigeria . Transformtika, 15(1), 291-300.
- Jordaan, Y., & Heerden, V. (2017). Online Privacy-Related predictors of Facebook Usage Intensity. Computers in Human Behavior(70), 90-96.
- Kütükoğlu, E. (2021). Karantina ve Etkileri: Covid 19 Pandemisi Sosyal Medyada Mahremiyet Algısını Değiştirdi mi? E. Kütükoğlu içinde, Mahremiyetin Medyası (s. 123-150). Konya: Eğitim Yayıncılık.
- Kalaman, S. (2017). Yeni medya ve mahremiyetin dönüşümü: Facebook Türkiye örneği. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 14(1), 1-19.
- Karaarslan, E., Eren, M. B., & Koç, S. (2014). Çevrimiçi Mahremiyet: Teknik ve Hukuksal Durum İncelemesi. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirisi, (s. 27-29). İzmir.
- Karadaş, E., & Kara, M. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi Mahremiyet Farkındalıklarının Belirli Etkenler Açısından İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi,. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi,, 25(1), 147-162.
- Kaya, S., & Yaman, D. (2022). Examining University Students’ Online Privacy Literacy Levels on Social Networking Sites. Participatory Educational Research (PER), 9(3), 22-45.
- Korkmaz, Ö., Vergili, M., & Emel, K. (2021). Çevrimiçi Mahremiyet Farkındalık Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlilik Çalışması. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(2), 297-311.
- Korucu, A., & Gürkez, Ş. (2019). An analysis of online privacy concerns of teacher candidates. Participatory Educational Research, 6(2), 15-25.
- Mallery, P., & George, D. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update. Boston: Pearson.
- May, M., & George, S. (2011). Privacy Concerns in E-learning: Is Using Tracking System a Thread? International Journal of Information and Education Technology, 1(1), 1-8.
- Milne, G., Rohm, A., & Bahl, S. (2004). Consumers’ Protection of Online Privacy and Identity. Journal of Consumer Affairs, 38(2), 217–232.
- O'Neil, D. (2001). Analysis of Internet Users’ Level of Online Privacy Concerns. Social Science Computer Review, 19(1), 17-31.
- Pötzsch, S., Wolkerstorfer, P., & Graf, C. (2010). Privacy-awareness information for web forums: results from an empirical study. A. Morch, & K. Morgan (Dü.), NORDICHI06: The 4th Nordic Conference on Human-Computer Interaction içinde (s. 363-372). Oslo: Association for Computing Machinery.
- Semiz Türkoğlu, H. (2018). The Effective Investigation on Measurement of Exclusion and Difference with the Concept of Social Media. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences(54), 163-189.
- Thon, F., & Regina , J. (2014). Regulating privacy in interpersonal online communication: The role of self-disclosure. Studies in Communication Sciences , 3-11.
- Tifferet, S. (2019). Gender differences in privacy tendencies on social network sites: A meta-analysis. Computers in Human Behavior, 93, 1-12.
- Topbaş, H., & Gazi, M. A. (2016). Sosyal ağlarda gizlilik kaygısının Ölçülmesi: İnönü Üniversitesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 143-160.
- Tuunainen, V. K., Pitkänen, O., & Hovi, M. (2009). Users’ Awareness of Privacy on Online Social Networking Sites – Case Facebook. 22nd Bled eConference eEnablement: Facilitating an Open, Effective and Representative eSociety, (s. 1-16). Slovenia .
- Yabancı, C., Figen, A., & Emrah, U. (2018). Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences(54), 191-218.
- Yazgan , Ç. (2022). Investigation of the Relationship between Online Privacy Concerns and Internet Addiction among University Students. Medya Ve Din Araştırmaları Dergisi, 5(1), 61-77.
- Youn, S. (2005). Teenagers’ Perceptions of Online Privacy and Coping Behaviors: A Risk–Benefit Appraisal Approach. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 86-110.
- Zeissig, E.-M., Lidynia, C., Vervier, L., Gadeib, A., & Ziefle, M. (2017). Online Privacy Perceptions of Older Adults. J. Zhou, & G. Salvendy (Dü.), Interacción içinde, (s. 181-200). Canada.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRİMİÇİ MAHREMİYET FARKINDALIĞININ TESPİTİ: GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ İLETİŞİM FAKÜLTESİ ÖRNEKLEMİNDE BİR ARAŞTIRMA
Year 2025,
Volume: 15 Issue: 2, 513 - 525
Tuğçe Aydoğan Kılıç
,
Ersin Diker
,
Fatih Aksoy
Abstract
Günümüzde bilgi ve iletişim teknolojilerinin gelişimi ile birlikte çevrimiçi platformlar bireylerin önemli iletişim araçlarından biri olmaktadır. Kullanıcılar tarafından yoğun bir şekilde bilgi paylaşımının gerçekleştirildiği çevrimiçi platformlarda kullanıcıların kişisel verilerinin güvenliği ve gizliliği önemli bir konudur. Bu bağlamda çalışma, öğrencilerinin çevrimiçi mahremiyet farkındalığını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, öğrencilerin bu konu hakkında farkındalık düzeylerinin tespit etmek ve farklı demografik değişkenler arasında mahremiyet farkındalığına yönelik anlamlı farklılık olup olmadığını belirlemektir. Bu amaca ulaşmak için veriler, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesinde öğrenim gören 18 yaş üstü 282 öğrenciden amaçlı örneklem yöntemi yoluyla toplanmıştır. Verilerden elde edilen sonuca göre, katılımcıların çevrimiçi farkındalık düzeylerinin yüksek olduğu görülmektedir.
References
- Çelikoğlu, N. (2008). Mahremiyet’ Kişiye Ait Özel Alanlar Tartışması. İstanbul: İskenderiye Yayınları.
- Çetin, E. (2015). Sosyal Paylaşım Ağlarında Fotoğraf, Yer/Mekân Bildirim Paylaşımları Ve Mahremiyet: Facebook Örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(41), 779-789.
- Akgül, A., & Çevik, O. (2005). İstatistiksel Analiz Teknikleri: SPSS’te İşletme Yönetimi Uygulamalar. Ankara: Emek Ofset Ltd. Şti.
- Aslanyürek, M. (2016). İnternet ve Sosyal Medya Kullanıcılarının İnternet Güvenliği ve Çevrimiçi Gizlilik ile İlgili Kanaatleri ve Farkındalıkları. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(1), 80-106.
- Avcı, A., & Kayıran, D. (2023). Çocuk Gelişimi Ön Lisans Öğrencilerinin Ekran Bağımlılığı ve Çevrimiçi Mahremiyet Farkındalıklarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi, 11(3), 1802-1815.
- Büyüköztürk, Ş. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Bolat, Ü. (2022). İlkokul Öğretmenlerinin Çevrimiçi Mahremiyet Farkindalik Düzeylerinin İncelenmesi. Route Educational & Social Science Journal, 9(5), 182-192.
- Boyd, D., & Hargittai, E. (2010). Facebook Privacy Settings: Who Cares? First Monday, 1-24.
- Chadwick, R., & Belsey, A. (2011). Medya ve Gazetecilikte Etik Sorunlar . İstanbul: Ayrıntı Yayıncılık.
- Coşkun, R., Altunışık, R., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamaları. Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
- De Wolf, R. (2019). Contextualizing how teens manage personal and interpersonal privacy on social media. New Media & Society, 22(6), 1058-1075.
- Demirel, Ç. (2021). 21. Yüzyılda Gazeteciliğin Morfolojisi: Mahremiyet Artık Mümkün mü?. . Mahremiyetin Medyası. içinde Konya: Eğitim Yayınevi.
- Giddens , A. (2010). Mahremiyetin Dönüşümü. İstanbul: Ayrıntı Yayıncılık.
- Goyeneche, D., Singaraju, S., & Luis, A. (2024). Linked by age: a study on social media privacy concerns among younger and older adults. Industrial Management & Data Systems, 124(2), 640-665.
- Habermas, J. (2022). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü. İstanbul: İletişim Yayınları.
- Jegede, A., Chagga, C. A., Aimufua, G., Mazadu, J., Oloyede, A., & Olubodun, K. (2017). Mobile Privacy Awareness of Higher Education Students in Plateau State Nigeria . Transformtika, 15(1), 291-300.
- Jordaan, Y., & Heerden, V. (2017). Online Privacy-Related predictors of Facebook Usage Intensity. Computers in Human Behavior(70), 90-96.
- Kütükoğlu, E. (2021). Karantina ve Etkileri: Covid 19 Pandemisi Sosyal Medyada Mahremiyet Algısını Değiştirdi mi? E. Kütükoğlu içinde, Mahremiyetin Medyası (s. 123-150). Konya: Eğitim Yayıncılık.
- Kalaman, S. (2017). Yeni medya ve mahremiyetin dönüşümü: Facebook Türkiye örneği. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 14(1), 1-19.
- Karaarslan, E., Eren, M. B., & Koç, S. (2014). Çevrimiçi Mahremiyet: Teknik ve Hukuksal Durum İncelemesi. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirisi, (s. 27-29). İzmir.
- Karadaş, E., & Kara, M. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi Mahremiyet Farkındalıklarının Belirli Etkenler Açısından İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi,. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi,, 25(1), 147-162.
- Kaya, S., & Yaman, D. (2022). Examining University Students’ Online Privacy Literacy Levels on Social Networking Sites. Participatory Educational Research (PER), 9(3), 22-45.
- Korkmaz, Ö., Vergili, M., & Emel, K. (2021). Çevrimiçi Mahremiyet Farkındalık Ölçeğinin Geliştirilmesi: Güvenirlik ve Geçerlilik Çalışması. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(2), 297-311.
- Korucu, A., & Gürkez, Ş. (2019). An analysis of online privacy concerns of teacher candidates. Participatory Educational Research, 6(2), 15-25.
- Mallery, P., & George, D. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update. Boston: Pearson.
- May, M., & George, S. (2011). Privacy Concerns in E-learning: Is Using Tracking System a Thread? International Journal of Information and Education Technology, 1(1), 1-8.
- Milne, G., Rohm, A., & Bahl, S. (2004). Consumers’ Protection of Online Privacy and Identity. Journal of Consumer Affairs, 38(2), 217–232.
- O'Neil, D. (2001). Analysis of Internet Users’ Level of Online Privacy Concerns. Social Science Computer Review, 19(1), 17-31.
- Pötzsch, S., Wolkerstorfer, P., & Graf, C. (2010). Privacy-awareness information for web forums: results from an empirical study. A. Morch, & K. Morgan (Dü.), NORDICHI06: The 4th Nordic Conference on Human-Computer Interaction içinde (s. 363-372). Oslo: Association for Computing Machinery.
- Semiz Türkoğlu, H. (2018). The Effective Investigation on Measurement of Exclusion and Difference with the Concept of Social Media. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences(54), 163-189.
- Thon, F., & Regina , J. (2014). Regulating privacy in interpersonal online communication: The role of self-disclosure. Studies in Communication Sciences , 3-11.
- Tifferet, S. (2019). Gender differences in privacy tendencies on social network sites: A meta-analysis. Computers in Human Behavior, 93, 1-12.
- Topbaş, H., & Gazi, M. A. (2016). Sosyal ağlarda gizlilik kaygısının Ölçülmesi: İnönü Üniversitesi Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 143-160.
- Tuunainen, V. K., Pitkänen, O., & Hovi, M. (2009). Users’ Awareness of Privacy on Online Social Networking Sites – Case Facebook. 22nd Bled eConference eEnablement: Facilitating an Open, Effective and Representative eSociety, (s. 1-16). Slovenia .
- Yabancı, C., Figen, A., & Emrah, U. (2018). Çevrimiçi Mahremiyet Kaygısı ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences(54), 191-218.
- Yazgan , Ç. (2022). Investigation of the Relationship between Online Privacy Concerns and Internet Addiction among University Students. Medya Ve Din Araştırmaları Dergisi, 5(1), 61-77.
- Youn, S. (2005). Teenagers’ Perceptions of Online Privacy and Coping Behaviors: A Risk–Benefit Appraisal Approach. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 86-110.
- Zeissig, E.-M., Lidynia, C., Vervier, L., Gadeib, A., & Ziefle, M. (2017). Online Privacy Perceptions of Older Adults. J. Zhou, & G. Salvendy (Dü.), Interacción içinde, (s. 181-200). Canada.