Research Article
BibTex RIS Cite

ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN İLETİŞİM YETERLİLİĞİNİN İNCELENMESI: BALKAN ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Year 2025, Volume: 15 Issue: 4, 1232 - 1248, 01.10.2025
https://doi.org/10.7456/tojdac.1735876

Abstract

İletişim temelde insanların birbirleriyle bağlantı kurmasını ve bilgi paylaşmasını sağlamaktadır. İletişim sürecinde hem sözlü hem de sözsüz iletişim kurulmaktadır. Bu süreçte aktarılmak istenen mesajın doğru kodlanması ve çözümlenmesi başarılı bir iletişim için gereklidir. Bu noktada insanların iletişim yeterliliğine sahip olması globelleşen dünyada çok önem taşımaktadır. Dil, iletişim yeterliliği için büyük bir öneme sahiptir. Bunun yanı sıra empati, sosyal ve davranışsal rahatlık, uyum, duyarlı olma, karşındakini dinleme gibi kavramlar da iletişim yeterliliğini desteklemektedir. İnsanların iletişim sürecini rahat bir şekilde gerçekleştirebilmesi için iletişim yeterliliğine sahip olmaları gerekmektedir. Özellikle kendi ülkelerinden farklı bir ülkeye eğitim öğretim için giden öğrencilerin iletişim yeterliliği kazanmaları önem taşımaktadır. Bu sebeple bu çalışma ülkemize eğitim için gelmiş ve Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinde öğrenimine devam eden Balkanlı öğrencilerin iletişim yeterliliklerinin araştırılması üzerine gerçekleştirilmiştir. Nicel veri analiz yöntemi ile gerçekleştirilen çalışmada olasılık dışı örnekleme türlerinden biri olan amaçlı örnekleme tekniği kullanılmıştır. Ulaşılan 462 öğrenciye çevrimiçi anket uygulanmıştır. Verilerin derinlemesine incelenmesi için ise betimsel istatistik analiz tekniğinden yararlanılmıştır. İstatistik programı kullanılarak veriler işlenmiş ve sonuca ulaşılmıştır. Araştırmada ortaya çıkan önemli sonuçlardan biri kadın öğrencilerin genel iletişim yeterliliğinin erkek öğrencilere göre daha yüksek olduğudur. Ayrıca iletişim yeterliliği alt boyutlarından insan ilişkileri boyutunun öğrencilerin öğrenim durumlarına ve yaşlarına göre anlamlı şekilde, duyarlılık yeterliliği boyutunun ise öğrencilerin sınıf düzeylerine göre anlamlı şekilde farklılaştığı elde edilen önemli bulgulardandır.

Project Number

2023-YÖNP-0898

References

  • Cangil, B. E. (2004). Beden dili ve kültürlerarası iletişim. HAYEF Journal of Education, 2, 69-78. doi:https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/92992
  • Chen, G., & Starosta, W. J. (1996). Intercultural communication competence: a synthesis. In Communication Yearbook (1st ed.). Routledge.
  • Cheney, G., Christensen, L., Zorn Jr, T. E., & Ganesh, S. (2010). Organizational communication in an age of globalization: ıssues, reflections, practices (2nd ed.). Waveland Press.
  • Chomsky, N. (2001). Dil ve zihin (3rd ed.). (A. Kocaman, Trans.) Ayraç Yayınları.
  • Çalışkan, N., & Yeşil, R. (2005). Eğitim sürecinde öğretmenin beden dili. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 199-207. doi:https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1495986
  • Erdoğan, İ. (2011). İletişimi anlamak (4th ed.). Pozitif Matbaacılık.
  • Erdoğan, M. (2022). Kültürleşme ve kültürlerarası duyarlılık sürecinde sosyal medyanın etkinliği: Yabancı uyruklu üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. (Yayın No. 761233) [Doktora Tezi,Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. Retrieved from https://hdl.handle.net/
  • Erol, K., & Erol, E. E. (2015). Dil-iletişim ilişkisi kapsamında beden dilinin işlevi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(35), 89-97. doi:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2834
  • Gudykunst, W. B., & Kim, Y. Y. (1996). Communicating with strangers: An approach to intercultural communication (2nd ed.). McGraw-Hill.
  • Haider, S., & Kaukab, S. R. (2022). English 1 Historical evolution, definition, and meaning of competence: A review of related literature. Habibia Islamicus (The International Journal of Arabic and Islamic Research), pp. 1-16. doi:https://doi.org/10.47720/h
  • Hymes, D. (1972). On communicative competence. In I. J. Pride, & J. Holmes (Eds.), Sociolinguistics (1st ed.). Harmondsworth.
  • Kartarı, A. (2014). Kültürlerarası iletişim. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları.
  • Kaya, A. (2012). Kişilerarası ilişkiler ve etkili iletişim. Pegem Akademi Yayınları.
  • Kazak, E. (2021). The predictive level of teachers’ communication competencies and perceptions of school climate for loneliness at school. International Online Journal of Educational Sciences, 13(3), 722-739. doi:https://doi.org/10.15345/iojes.2021.03.007
  • Keyton, J. (2011). Communication and organizational culture: a key to understanding work experience. Sage Publications.
  • Kim, M. S. (1999). Cross-cultural perspectives on motivations of verbal communication: Review, critique, and a theoretical framework. Annals of the International Communication Association, 22(1), 51-89. doi:https://doi.org/10.1080/23808985.1999.11678959
  • Kimura, D. (1976). The neural basis of language qua gesture. Academic Press.
  • Kızılcı Öz, S., Kiskac, N., & Kiskac, M. (2023). Evaluation of the relationship between internet addiction and communication competence levels of nurses. Tropical Health and Medical Research, 5(1), 46-53. doi:https://doi.org/10.35916/thmr.v4i1.77
  • Koca G. Ş., & Erigüç, G. (2017). İletişim yeterlilik ölçeği’nin geçerlik ve güvenilirliği. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi,, 13(4), 789-799. doi:https://doi.org/10.17130/ijmeb.2017433408
  • Kocabaş, Y. (2007). Etkili iletişimin sözsüz adımı olan beden dili ve türkçe eğitimindeki rolü. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 47-55. doi:https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/93077
  • Küçük, M., Eriş, U., Oğuz, T., Dal, A., Aydın, C. H., & Orhon, N. (2012). İletişim Bilgisi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Lazar, J. (2001). İletişim Bilimi. (C. Anık, Trans.) Vadi Yayınları.
  • Lunenburg, F. C. (2010). Communication: the process, barriers, and improving effectiveness. Schooling, 1(1), 1-11. Retrieved from https://doctor-communication.vn.ua/wp-content/uploads/2018/08/Communication.-Improving-Effectiveness.pdf
  • Medsker, K. L., & Fry, J. P. (1997). Acquisition of interpersonal communication skills: A research-based approach. Telematics and Informatics, 14(3), 209-218. doi:https://doi.org/10.1016/S0736-5853(97)00005-1
  • Öğüt, N. (2018). Kültürlerarası İletişim ve Duyarlılık. LiteraTürk Yayınları.
  • Özürçun, F. (2013). The importance of body language in intercultural communications. LAU Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 70-81. doi:https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/71905
  • Sarıkaya, N. A., & Akçam, M. (2021). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin iletişim becerileri ve sürekli kaygı durumları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 458-464. doi:https://doi.org/10.37989/gumussagbil.786937
  • Shi, Y., & Fan, S. (2010). An analysis of non-verbal behaviour in intercultural communication. The International Journal-Language Society and Culture, 31(31), 113-120. doi:https://www.aaref.com.au/wp-content/uploads/2018/05/31-14.pdf
  • Sun, R. C., & Lau, P. S. (2006). Cognitive competence as a positive youth development construct: conceptual bases and implications for curriculum development. International Journal of Adolescent Medicine and Health, 18(3), 401-408. doi:https://doi.org/10.1
  • Şaliş, İ., & Topçu, B. M. (2022). Effects of communication competency and self-esteem on gaming addiction symptoms. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 9(2), 196-203. doi:https://doi.org/10.5152/ADDICTA.2022.21097
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Allyn and Bacon.
  • Topal, İ., Canbay, İ., Erbil, M., Ülker,, R., Çakır, Z., & Altıntaş, M. (2023). Öğretmenlerin iletişim yeterlikleri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(95), 1107-1118. doi:https://doi.org/10.26450/jshsr.3647
  • Usluata, A. (1994). İletişim (2nd ed.). Yeni Yüzyıl Kitaplığı İletişim Yayınları.
  • Wiemann, J. M. (1977). Explication and test of a model of communicative competence. Human Communication Research, 3(3), 195-213. doi:https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.1977.tb00518.x
  • Yağcı, T., & Uçar, M. (2018). İletişimde engeller ve etkinlik. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 142-160. doi:https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/563014
  • Yalçın, S. K., & Şengül, M. (2007). Dilin iletişim süreci içerisindeki rolü ve işlevleri. Turkish Studies Türkoloji Araştırmaları, 2(2), 749-769. Retrieved from https://www.arastirmax.com/tr/system/files/dergiler/79199/makaleler/2/2/arastirmax-dilin-iletisim-sureci-icer
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2014). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık.
  • Yüksel, A. H. (1989). İletişim süreci ve sistem yaklaşımı açısından iletişim sürecinin incelenmesi. Kurgu, 6(2), 15-63. doi:https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1503983

EXAMINING INTERNATIONAL STUDENTS’ COMMUNICATION COMPETENCE: A RESEARCH ON BALKAN STUDENTS

Year 2025, Volume: 15 Issue: 4, 1232 - 1248, 01.10.2025
https://doi.org/10.7456/tojdac.1735876

Abstract

Communication basically enables people to connect with each other and share information. Both verbal and nonverbal communication is established in the communication process. In this process, correct coding and decoding of the message to be conveyed ensures successful communication. At this point, it is very important for people to have communication competence in the globalizing world. Language is of great importance for communication competence. In addition, concepts such as empathy, social and behavioral comfort, harmony, sensitivity, and listening to the other person support communication competence. People need to have communication competence in order to carry out the communication process comfortably. It is especially important for students who go to a country different from their own country for education to gain communication competence. For this reason, this study was conducted to investigate the communication competence of Balkan students who came to our country for education and continue their education at Çanakkale Onsekiz Mart University. In the study conducted with the quantitative data analysis method, purposeful sampling technique, one of the non-probability sampling types, was used. An online survey was applied to 462 students who were reached. Descriptive statistics analysis technique was used. Data was processed using the statistics program and the result was reached. One of the important results that emerged in the study is that the general communication competence of female students is higher than that of male students. In addition, it is an important finding that the human relations dimension of communication competence sub-dimensions differs significantly according to the students' educational status and age, and the sensitivity competence dimension differs significantly according to the students' grade levels.

Ethical Statement

An application was made to Çanakkale Onsekiz Mart University Graduate Education Institute with the project number 2023-YÖNP-0898. The Ethics Committee found the study ethically appropriate with the decision dated 07/12/2023 and numbered 15/27.

Supporting Institution

Çanakkale Onsekiz Mart University Graduate Education Institute

Project Number

2023-YÖNP-0898

References

  • Cangil, B. E. (2004). Beden dili ve kültürlerarası iletişim. HAYEF Journal of Education, 2, 69-78. doi:https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/92992
  • Chen, G., & Starosta, W. J. (1996). Intercultural communication competence: a synthesis. In Communication Yearbook (1st ed.). Routledge.
  • Cheney, G., Christensen, L., Zorn Jr, T. E., & Ganesh, S. (2010). Organizational communication in an age of globalization: ıssues, reflections, practices (2nd ed.). Waveland Press.
  • Chomsky, N. (2001). Dil ve zihin (3rd ed.). (A. Kocaman, Trans.) Ayraç Yayınları.
  • Çalışkan, N., & Yeşil, R. (2005). Eğitim sürecinde öğretmenin beden dili. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 199-207. doi:https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1495986
  • Erdoğan, İ. (2011). İletişimi anlamak (4th ed.). Pozitif Matbaacılık.
  • Erdoğan, M. (2022). Kültürleşme ve kültürlerarası duyarlılık sürecinde sosyal medyanın etkinliği: Yabancı uyruklu üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. (Yayın No. 761233) [Doktora Tezi,Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Ulusal Tez Merkezi. Retrieved from https://hdl.handle.net/
  • Erol, K., & Erol, E. E. (2015). Dil-iletişim ilişkisi kapsamında beden dilinin işlevi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(35), 89-97. doi:http://dx.doi.org/10.9761/JASSS2834
  • Gudykunst, W. B., & Kim, Y. Y. (1996). Communicating with strangers: An approach to intercultural communication (2nd ed.). McGraw-Hill.
  • Haider, S., & Kaukab, S. R. (2022). English 1 Historical evolution, definition, and meaning of competence: A review of related literature. Habibia Islamicus (The International Journal of Arabic and Islamic Research), pp. 1-16. doi:https://doi.org/10.47720/h
  • Hymes, D. (1972). On communicative competence. In I. J. Pride, & J. Holmes (Eds.), Sociolinguistics (1st ed.). Harmondsworth.
  • Kartarı, A. (2014). Kültürlerarası iletişim. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Yayınları.
  • Kaya, A. (2012). Kişilerarası ilişkiler ve etkili iletişim. Pegem Akademi Yayınları.
  • Kazak, E. (2021). The predictive level of teachers’ communication competencies and perceptions of school climate for loneliness at school. International Online Journal of Educational Sciences, 13(3), 722-739. doi:https://doi.org/10.15345/iojes.2021.03.007
  • Keyton, J. (2011). Communication and organizational culture: a key to understanding work experience. Sage Publications.
  • Kim, M. S. (1999). Cross-cultural perspectives on motivations of verbal communication: Review, critique, and a theoretical framework. Annals of the International Communication Association, 22(1), 51-89. doi:https://doi.org/10.1080/23808985.1999.11678959
  • Kimura, D. (1976). The neural basis of language qua gesture. Academic Press.
  • Kızılcı Öz, S., Kiskac, N., & Kiskac, M. (2023). Evaluation of the relationship between internet addiction and communication competence levels of nurses. Tropical Health and Medical Research, 5(1), 46-53. doi:https://doi.org/10.35916/thmr.v4i1.77
  • Koca G. Ş., & Erigüç, G. (2017). İletişim yeterlilik ölçeği’nin geçerlik ve güvenilirliği. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi,, 13(4), 789-799. doi:https://doi.org/10.17130/ijmeb.2017433408
  • Kocabaş, Y. (2007). Etkili iletişimin sözsüz adımı olan beden dili ve türkçe eğitimindeki rolü. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 47-55. doi:https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/93077
  • Küçük, M., Eriş, U., Oğuz, T., Dal, A., Aydın, C. H., & Orhon, N. (2012). İletişim Bilgisi. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Lazar, J. (2001). İletişim Bilimi. (C. Anık, Trans.) Vadi Yayınları.
  • Lunenburg, F. C. (2010). Communication: the process, barriers, and improving effectiveness. Schooling, 1(1), 1-11. Retrieved from https://doctor-communication.vn.ua/wp-content/uploads/2018/08/Communication.-Improving-Effectiveness.pdf
  • Medsker, K. L., & Fry, J. P. (1997). Acquisition of interpersonal communication skills: A research-based approach. Telematics and Informatics, 14(3), 209-218. doi:https://doi.org/10.1016/S0736-5853(97)00005-1
  • Öğüt, N. (2018). Kültürlerarası İletişim ve Duyarlılık. LiteraTürk Yayınları.
  • Özürçun, F. (2013). The importance of body language in intercultural communications. LAU Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 70-81. doi:https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/71905
  • Sarıkaya, N. A., & Akçam, M. (2021). Hemşirelik son sınıf öğrencilerinin iletişim becerileri ve sürekli kaygı durumları. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(3), 458-464. doi:https://doi.org/10.37989/gumussagbil.786937
  • Shi, Y., & Fan, S. (2010). An analysis of non-verbal behaviour in intercultural communication. The International Journal-Language Society and Culture, 31(31), 113-120. doi:https://www.aaref.com.au/wp-content/uploads/2018/05/31-14.pdf
  • Sun, R. C., & Lau, P. S. (2006). Cognitive competence as a positive youth development construct: conceptual bases and implications for curriculum development. International Journal of Adolescent Medicine and Health, 18(3), 401-408. doi:https://doi.org/10.1
  • Şaliş, İ., & Topçu, B. M. (2022). Effects of communication competency and self-esteem on gaming addiction symptoms. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 9(2), 196-203. doi:https://doi.org/10.5152/ADDICTA.2022.21097
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). Allyn and Bacon.
  • Topal, İ., Canbay, İ., Erbil, M., Ülker,, R., Çakır, Z., & Altıntaş, M. (2023). Öğretmenlerin iletişim yeterlikleri. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR), 10(95), 1107-1118. doi:https://doi.org/10.26450/jshsr.3647
  • Usluata, A. (1994). İletişim (2nd ed.). Yeni Yüzyıl Kitaplığı İletişim Yayınları.
  • Wiemann, J. M. (1977). Explication and test of a model of communicative competence. Human Communication Research, 3(3), 195-213. doi:https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.1977.tb00518.x
  • Yağcı, T., & Uçar, M. (2018). İletişimde engeller ve etkinlik. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 142-160. doi:https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/563014
  • Yalçın, S. K., & Şengül, M. (2007). Dilin iletişim süreci içerisindeki rolü ve işlevleri. Turkish Studies Türkoloji Araştırmaları, 2(2), 749-769. Retrieved from https://www.arastirmax.com/tr/system/files/dergiler/79199/makaleler/2/2/arastirmax-dilin-iletisim-sureci-icer
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2014). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Detay Yayıncılık.
  • Yüksel, A. H. (1989). İletişim süreci ve sistem yaklaşımı açısından iletişim sürecinin incelenmesi. Kurgu, 6(2), 15-63. doi:https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1503983
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Communication Studies, Organisational, Interpersonal and Intercultural Communication
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Merve Erdoğan 0000-0002-2866-9633

Project Number 2023-YÖNP-0898
Publication Date October 1, 2025
Submission Date July 6, 2025
Acceptance Date September 29, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 4

Cite

APA Erdoğan, M. (2025). EXAMINING INTERNATIONAL STUDENTS’ COMMUNICATION COMPETENCE: A RESEARCH ON BALKAN STUDENTS. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 15(4), 1232-1248. https://doi.org/10.7456/tojdac.1735876


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png