Political campaigns and election advertisements are created for various purposes, such as conveying parties' ideologies, election promises, and political views to society; influencing undecided voters; persuading the electorate; changing attitudes; and shaping public opinion. Although election advertisements are generally designed for all voters, in some cases, they target specific audiences. This study aims to examine the messaging strategies political parties employ to engage with young voters, specifically Generation Y and Z, and to identify the characteristics of these messages over the past five years. In the research section, the commercials published by AK Party and CHP in 2023 were analyzed. These commercials were examined using semiotic analysis, with Roland Barthes' technique serving as a reference for interpreting the codes. The analysis aimed to reveal the denotations and connotations of the codes, icons, symbols, and messages present in the advertisements. The 2023 AK Party advertisement features folk music with calmer tones and spoken lyrics. It highlights the party's past achievements while promising continued innovations in the future. Additionally, advertisements frequently incorporate technological, historical, religious, emotional, and cultural elements. In contrast the findings indicate that the 2023 CHP advertisement employs dynamic words, music, and visuals to engage young voters.
Elections Political Advertising Public Relations Campaigns Strategic Communication Semiotics.
Siyasal kampanyalar ve seçim reklamları partilerin ideolojilerini, seçim vaatlerini, düşüncelerini topluma aktarmak, kararsız seçmenleri etkilemek, ikna etmek, tutumları değiştirmek ve kamuoyu oluşturmak gibi birçok sebepten dolayı yapılmaktadır. Seçim reklamları genellikle toplumda yer alan tüm seçmenler için hazırlansa da bazı durumlarda özel hedef kitlelere yönelik olarak yapıldığı görülmektedir Çalışmanın amacını siyasal partilerin gençlere özellikle Y ve Z kuşaklarına ne tür mesajlarla ulaşmaya çalıştığı ve geçen beş yıllık süreçte mesajlarda kullanılan özelliklerin ortaya çıkartılması oluşturmaktadır. Araştırma kısmında AK Parti’nin ve CHP’nin 2023’te yayınladıkları reklam filmleri incelenmiştir. Reklam filmleri göstergebilimsel analiz çerçevesinde çözümlenmiştir. Kodların çözümlenmesinde Roland Barthes’in tekniği referans alınmıştır. Araştırmadaki bulgular sonucunda, reklamda AK Parti bugüne kadar gerçekleştirdiklerini ve yaptıklarını reklamda vurgulamış, gelecekte de yeniliklerin devamlılığının sağlanacağı vaadi verilmiştir. Teknolojik, tarihi, dini, duygusal ve kültürel ögelerden reklamda sıklıkla faydalanıldığı tespit edilmektedir. 2023 CHP reklamında genç seçmenlerin etkilenmesi için reklamın sözlerinin, müziğinin ve görsellerinin hızlı ve dinamik bir şekilde kurgulandığı görülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Advertising Analysis, Advertising Strategies, Political Advertising |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2025 |
Submission Date | July 6, 2025 |
Acceptance Date | September 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 4 |