Research Article
BibTex RIS Cite

MESSAGES TARGETING YOUTH IN THE 2023 TURKISH GENERAL ELECTION ADVERTISEMENTS: A COMPARATIVE ANALYSIS OF AK PARTY AND CHP CAMPAIGNS

Year 2025, Volume: 15 Issue: 4, 1290 - 1301, 01.10.2025
https://doi.org/10.7456/tojdac.1735899

Abstract

Political campaigns and election advertisements are created for various purposes, such as conveying parties' ideologies, election promises, and political views to society; influencing undecided voters; persuading the electorate; changing attitudes; and shaping public opinion. Although election advertisements are generally designed for all voters, in some cases, they target specific audiences. This study aims to examine the messaging strategies political parties employ to engage with young voters, specifically Generation Y and Z, and to identify the characteristics of these messages over the past five years. In the research section, the commercials published by AK Party and CHP in 2023 were analyzed. These commercials were examined using semiotic analysis, with Roland Barthes' technique serving as a reference for interpreting the codes. The analysis aimed to reveal the denotations and connotations of the codes, icons, symbols, and messages present in the advertisements. The 2023 AK Party advertisement features folk music with calmer tones and spoken lyrics. It highlights the party's past achievements while promising continued innovations in the future. Additionally, advertisements frequently incorporate technological, historical, religious, emotional, and cultural elements. In contrast the findings indicate that the 2023 CHP advertisement employs dynamic words, music, and visuals to engage young voters.

References

  • AK Parti Resmi Youtube Hesabı. (2023, 05 10). Aşkınan Çalışan Yorulmaz | AK Parti. https://www.youtube.com/watch?v=zgtYGQMgt-k adresinden alındı
  • Akmeşe, B., & Taşçıoğlu, R. (2023). Siyasal Reklamlarda Z Kuşağının Temsili: 2018 Cumhurbaşkanı Seçimi Örneğinde Göstergebilimsel Bir İnceleme. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, (10), 1, s. 189-215.
  • Barthes, R. (1990). Yazı ve Yorum. İstanbul: Metis Yayınları.
  • CHP Resmi Youtube Hesabı. (2023, 05 04). Haydi Türkiye! #Haydi. https://www.youtube.com/watch?v=HoYPOFErkHg adresinden alındı
  • Çalapkulu, Ç., & Bozdemir, Y. (2019). 2018 Genel Seçimleri Odaklı TV’de Yayımlanan Siyasal Reklamların Çekicilikler Bağlamında Analizi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(3), , s. 1709-1742.
  • Doğruluk Payı. (2020, 12 20). Son zamanlarda sıkça konuşulan nesil: Z kuşağı. . https://www.dogrulukpayi.com/bulten/z-kusaginin-oy-potansiyeli adresinden alındı
  • Franz, M. M., & Ridout, T. N. (2007). Does Political Advertising Persuade? Political Behavior, 29(4),, s. 465-491.
  • Hsiung, B. O., & Djupe, P. A. (2019). Religion and the Extension of Trust. Political Behavior, 41(3),, s. 609-631.
  • Karaçetin, M. (2019). Yönetimin Yeni Yüzü: Z Kuşağının Yönetim Tarzı Algısı Üzerine Bir Araştırma. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16),, s. 239-255.
  • Keskin, F. (2014). Politik İletişim Sözlüğü. İmge Kitapevi.
  • Krahan, H. J., & Galambos, N. L. (2014). Work values and beliefs of ‘Generation X’ and ‘Generation Y’. Journal of Youth Studies, 17(1),, s. 92-112.
  • Lilleker, D. G. (2013). Siyasal İletişim: Temel Kavramlar. Kaknüs Yayınları.
  • McNair, B. (2011). An introduction to political communication (5th ed). Routledge.
  • Mcquail, D., & Windahl, S. (1993). Communication Models for the Study of Mass Communications (1st Ed). Routledge.
  • Ölçer, N. (2016). 1 Kasım 2015 genel seçimleri örneğinde siyasi parti liderlerinin Twitter kullanım pratikleri. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(2)., s. 748-780.
  • Sputnik Türkiye. (2021, 05 02). Araştırma: 2023’teki seçimde ‘Z kuşağı’ seçmen oranı yüzde 16. . https://tr.sputniknews.com/turkiye/202101291043688976-arastirma-2023teki-secimde-z-kusagi-secmen-orani-yuzde-16/ adresinden alındı
  • Tunca, E. A., & Koldaş, N. A. (2019). İletişim Perspektifinden Siyasal İletişim ve Seçim Kampanyaları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(4),, 2785-2809.
  • Tuncer, M. U. (2016). Ağ Toplumunun Çocukları: Z Kuşağının Kişilerarası İletişim Becerilerinin Çok Boyutlu Analizi. . Atatürk İletişim Dergisi, 10, , s. 33-46.
  • Tüylüoğlu, E. (2024). Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Analizi: XIV. Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Kullanılan “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” ve “Haydi Türkiye!” Reklam Filmleri Örneği. Alternatif Politika, 16(2),, s. 327-360.
  • Twenge, J. M., & Campbell, S. M. (2008). Generational differences in psychological traits and their impact on the workplace. Journal of Managerial Psychology, 23(8),, s. 862-877.
  • Yavaşgel, E. (2004). Siyasal İletişim Kavramlar ve Ardındakiler. Babil Yayınları.

2023 TÜRKİYE GENEL SEÇİMLERİ REKLAMLARINDA GENÇLERE YÖNELİK MESAJLAR: AK PARTİ VE CHP REKLAMLARININ KARŞILAŞTIRMALI ANALİZİ

Year 2025, Volume: 15 Issue: 4, 1290 - 1301, 01.10.2025
https://doi.org/10.7456/tojdac.1735899

Abstract

Siyasal kampanyalar ve seçim reklamları partilerin ideolojilerini, seçim vaatlerini, düşüncelerini topluma aktarmak, kararsız seçmenleri etkilemek, ikna etmek, tutumları değiştirmek ve kamuoyu oluşturmak gibi birçok sebepten dolayı yapılmaktadır. Seçim reklamları genellikle toplumda yer alan tüm seçmenler için hazırlansa da bazı durumlarda özel hedef kitlelere yönelik olarak yapıldığı görülmektedir Çalışmanın amacını siyasal partilerin gençlere özellikle Y ve Z kuşaklarına ne tür mesajlarla ulaşmaya çalıştığı ve geçen beş yıllık süreçte mesajlarda kullanılan özelliklerin ortaya çıkartılması oluşturmaktadır. Araştırma kısmında AK Parti’nin ve CHP’nin 2023’te yayınladıkları reklam filmleri incelenmiştir. Reklam filmleri göstergebilimsel analiz çerçevesinde çözümlenmiştir. Kodların çözümlenmesinde Roland Barthes’in tekniği referans alınmıştır. Araştırmadaki bulgular sonucunda, reklamda AK Parti bugüne kadar gerçekleştirdiklerini ve yaptıklarını reklamda vurgulamış, gelecekte de yeniliklerin devamlılığının sağlanacağı vaadi verilmiştir. Teknolojik, tarihi, dini, duygusal ve kültürel ögelerden reklamda sıklıkla faydalanıldığı tespit edilmektedir. 2023 CHP reklamında genç seçmenlerin etkilenmesi için reklamın sözlerinin, müziğinin ve görsellerinin hızlı ve dinamik bir şekilde kurgulandığı görülmektedir.

References

  • AK Parti Resmi Youtube Hesabı. (2023, 05 10). Aşkınan Çalışan Yorulmaz | AK Parti. https://www.youtube.com/watch?v=zgtYGQMgt-k adresinden alındı
  • Akmeşe, B., & Taşçıoğlu, R. (2023). Siyasal Reklamlarda Z Kuşağının Temsili: 2018 Cumhurbaşkanı Seçimi Örneğinde Göstergebilimsel Bir İnceleme. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, (10), 1, s. 189-215.
  • Barthes, R. (1990). Yazı ve Yorum. İstanbul: Metis Yayınları.
  • CHP Resmi Youtube Hesabı. (2023, 05 04). Haydi Türkiye! #Haydi. https://www.youtube.com/watch?v=HoYPOFErkHg adresinden alındı
  • Çalapkulu, Ç., & Bozdemir, Y. (2019). 2018 Genel Seçimleri Odaklı TV’de Yayımlanan Siyasal Reklamların Çekicilikler Bağlamında Analizi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(3), , s. 1709-1742.
  • Doğruluk Payı. (2020, 12 20). Son zamanlarda sıkça konuşulan nesil: Z kuşağı. . https://www.dogrulukpayi.com/bulten/z-kusaginin-oy-potansiyeli adresinden alındı
  • Franz, M. M., & Ridout, T. N. (2007). Does Political Advertising Persuade? Political Behavior, 29(4),, s. 465-491.
  • Hsiung, B. O., & Djupe, P. A. (2019). Religion and the Extension of Trust. Political Behavior, 41(3),, s. 609-631.
  • Karaçetin, M. (2019). Yönetimin Yeni Yüzü: Z Kuşağının Yönetim Tarzı Algısı Üzerine Bir Araştırma. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(16),, s. 239-255.
  • Keskin, F. (2014). Politik İletişim Sözlüğü. İmge Kitapevi.
  • Krahan, H. J., & Galambos, N. L. (2014). Work values and beliefs of ‘Generation X’ and ‘Generation Y’. Journal of Youth Studies, 17(1),, s. 92-112.
  • Lilleker, D. G. (2013). Siyasal İletişim: Temel Kavramlar. Kaknüs Yayınları.
  • McNair, B. (2011). An introduction to political communication (5th ed). Routledge.
  • Mcquail, D., & Windahl, S. (1993). Communication Models for the Study of Mass Communications (1st Ed). Routledge.
  • Ölçer, N. (2016). 1 Kasım 2015 genel seçimleri örneğinde siyasi parti liderlerinin Twitter kullanım pratikleri. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(2)., s. 748-780.
  • Sputnik Türkiye. (2021, 05 02). Araştırma: 2023’teki seçimde ‘Z kuşağı’ seçmen oranı yüzde 16. . https://tr.sputniknews.com/turkiye/202101291043688976-arastirma-2023teki-secimde-z-kusagi-secmen-orani-yuzde-16/ adresinden alındı
  • Tunca, E. A., & Koldaş, N. A. (2019). İletişim Perspektifinden Siyasal İletişim ve Seçim Kampanyaları. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(4),, 2785-2809.
  • Tuncer, M. U. (2016). Ağ Toplumunun Çocukları: Z Kuşağının Kişilerarası İletişim Becerilerinin Çok Boyutlu Analizi. . Atatürk İletişim Dergisi, 10, , s. 33-46.
  • Tüylüoğlu, E. (2024). Siyasal Reklamların Göstergebilimsel Analizi: XIV. Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Kullanılan “Aşkınan Çalışan Yorulmaz” ve “Haydi Türkiye!” Reklam Filmleri Örneği. Alternatif Politika, 16(2),, s. 327-360.
  • Twenge, J. M., & Campbell, S. M. (2008). Generational differences in psychological traits and their impact on the workplace. Journal of Managerial Psychology, 23(8),, s. 862-877.
  • Yavaşgel, E. (2004). Siyasal İletişim Kavramlar ve Ardındakiler. Babil Yayınları.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Advertising Analysis, Advertising Strategies, Political Advertising
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Mehmet Can Tokmak 0000-0002-8441-8716

Publication Date October 1, 2025
Submission Date July 6, 2025
Acceptance Date September 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 4

Cite

APA Tokmak, M. C. (2025). MESSAGES TARGETING YOUTH IN THE 2023 TURKISH GENERAL ELECTION ADVERTISEMENTS: A COMPARATIVE ANALYSIS OF AK PARTY AND CHP CAMPAIGNS. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 15(4), 1290-1301. https://doi.org/10.7456/tojdac.1735899


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png