Research Article
BibTex RIS Cite

TRANSITION PROCESS OF KASTAMONU LOCAL MEDIA FROM CONVENTIONAL MEDIA TO NEW MEDIA.

Year 2025, Volume: 15 Issue: 4, 1458 - 1475, 01.10.2025
https://doi.org/10.7456/tojdac.1741250

Abstract

The developments in communication technologies and the widespread use of the internet have led to changes in the media sector, transforming the traditional understanding of journalism in line with the digital age. Media organizations operating at the national level have realized the digital transformation faster and easier. The digitalization process has produced positive and negative results for the local press. The study aims to reveal the effects of digital transformation on the local press through the experiences of local press representatives regarding the process. The semi-structured in-depth interview method, which is one of the qualitative research methods, was used in the study. As a result of the study, the increase in the recognition of the local press with digitalization, the ease of news distribution and production, and the decrease in costs are evaluated as positive results of the digitalization process by local newspaper representatives. The termination of activities of some long-established newspapers that could not integrate into the digitalization process, the excessive and rapid consumption of news and its ineffectiveness over time, the loss of quality in news, the shortage of qualified personnel with digital competence, the rapid spread of false news and disinformation on social media networks, and the inability to control and monitor this situation are evaluated as negative results of digital transformation on the local press.

References

  • Açıksöz, H. (. (2019). İstiklal Harbinde Kastamonu. Kastamonu: Türk Ocakları Derneği Kastamonu Şubesi Yayını.
  • Aral, E. Y. (2018). Yeni Bir Haber Mecrası Olarak İnternet Gazeteciliği: Facebook ve Twitter Kullanımları Üzerine Bir Araştırma. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5(2),, 153-175.
  • Arslan, B. (2023). Yerel Basin Yöneticilerinin Perspektifinden İnternet Gazeteciliği: Avantajlar Ve Tehditler. Türkiye Medya Akademisi Dergisi, 3(5), 40-77.
  • Bayrak, T. (2024, Mart 19). Sanal Gerçeklik Sistemleri. Tamer Bayrak: tamerbayrak.com adresinden alındı
  • Bayrak, T. (2024). Yeni Medyada Sanal Gerçeklik Sistemlerinin Kodsal Gösterimi. İletişim Bilimi Araştırmları Dergisi, 3(2), 50-62.
  • Bayrak, T., & Yengin, D. (2024). Göz Takip Teknolojisi ve Yeni Medya. Yeni Medya Konferansı (s. 70-82). İstanbul: TOJDAC.
  • BBC. (n. d). Supporting public service reporting. https://www.bbc.com/lnp/behavior . Journal of Communication, 68(6), 1007-1028. adresinden alındı
  • Binark, M. (2015). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Birsen, H. (2013). Dijital İletişim ve Yeni Medya: Değişim Aracı Olarak Yeni Medya. . Eskişehir.: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Brings, M. (2007). Journalism 2.0: How to survive and thrive: A digital literacy guide for the information age. Journalism 2.0: How to survive and thrive: A digital literacy guide for the information age. . J-Lab. University of Maryland. https://digitalcommons.usf.edu/oa_textbooks/2 adresinden alındı
  • Bryman, A. (2016). Social Research Methods (5th ed.). doi:https://books.google.com.tr/books?id=N2zQCgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=tr&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
  • Bulunmaz, B. (2005). İnternet gazeteciliğinin medya dünyası içindeki rolü ve ekonomik boyutları. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 9(1), 229.
  • Cairncross, F. (2019). The Cairncross Review: A sustainable future for journalism. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/779882/021919_DCMS_Cairncross_Review_.pdf adresinden alındı
  • Çelik, F. (2024). İstiklâl Marşı’nı Anadolu’ya İlk Tanıtan Gazete: Açıksöz. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi (66), 190-203. doi:https://doi.org/10.47998/ikad.1372447
  • Çelikbaş, & Özsoy. (2022). Dijitalleşme Sürecinde Yerel Medyanın Sorunları: Bolu Örneği. SDÜ İFADE, 4(1),, 1-33.
  • Çetinkuş, H., & Keleş, N. (2018). Muhabir. İstanbul.: Anadolu Ajansı Yayınları.
  • Darr. (2018). Newspaper closures polarize voting behavior. Journal of Communication, 68(6)., 1007-1028. doi:https://doi.org/10.1093/joc/jqy051
  • Delibaş, İ. (2023). Dijitalleşmenin Yerel Medyanın Dönüşümündeki Etki ve Sonuçları. ,. Dil ve Edebiyat Araştırmaları (28), 90-103. doi:https://doi.org/10.30767/diledeara.1285792
  • Engin, N., & Tunca. (2023). Basinda Dijital Dönüşüm Süreci Açisindan Basin İlan Kurumu’nun Rolüne İlişkin Nitel Bir Araştirma. ,. Oğuzhan Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 54-74. doi:https://doi.org/10.55580/oguzhan.1302759
  • Eski, M. (1995). Kastamonu Basınında Millî Mücadele’nin Yankıları. . Ankara. : Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Gaillard, P. (1991). Gazetecilik. İstanbul.: İletişim Yayınları.
  • Girgin, A. (2001). Türk Basın Tarihinde Yerel Gazetecilik. İstanbul. : İnkılap Kitabevi. .
  • Hayes. (2018.). The decline of local news and its effects: New evidence from longitudinal data. The Journal of Politics, 80(1), 332-336. doi:http://dx.doi.org/10.1086/694105
  • Karaduman, M. (2005). M. (. Karaduman, & S. A. (Der.) (Dü.) içinde, İnternet ve gazetecilik, yeni iletişim teknolojileri ve medya. (s. 1431-153.). İstanbul,: IPS İletişim Vakfı Yayınları,.
  • Kılıç, S., & Aygün, A. (2020). Isparta Yerel Basininin Yapisal Özellikleri Ve Sorunlari. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 1409-1436. doi:https://doi.org/10.19145/e-gifder.728213
  • Korkmaz, A. (2009.). İnternet gazeteciliğinin kamuoyu oluşumuna etkisi. . Erciyes İletişim Dergisi, 1(2),, 6-19.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. . Cambridge: The MIT Press.
  • Mayhew, F. (2020., February 26). UK national newspaper sales slump by two-thirds in 20 years amid digital disruption. . Press Gazette,: https://pressgazette.co.uk/news/uk-national-newspaper-sales-slump-by-two-thirds-in-20-years-amid-digital-disruption/ adresinden alındı
  • Narin, B. (2017). Gazetecilik 2.0. Ankara: Gece Yayınları.
  • Narin, B. (2020). Bak-geç gazeteciliği: Akıllı saatler ve gazetecilik pratikleri üzerine bir tartışma. B. Çoban (Dü.) içinde, Yeni gazetecilik-mecralar, deneyimler, olanaklar (s. 156-176). İstanbul: Epsilon Yayınevi Ticaret ve Sanayi A.Ş. Kafka.
  • Pavlik, J. V. (2000). The Impact Of Technology On Journalism. . Journalism Studies, 1, 2, 229-234. doi: https://doi.org/10.1080/14616700050028226
  • Pavlikova, T., & Zurovac. (2019). Local Newspaper Digital Transformation: A Multi-Level Analysis of Their Characteristics, Content and Social Media Strategies. Central European Journal of Communication, 12(1),., 7-26. doi:doi: 10.19195/1899-5101.12.1(22).1.
  • Picard, R. G. (2018). Medya Ekonomisinde Araştırmanın Yükselişi ve Genişlemesi. İletişim ve Toplum , 31 (4),, 113-119. doi:https://doi.org/10.15581/003.31.35674
  • Ren. (2024). Digital platforms in the news industry: how social media platforms impact traditional media news viewership. European Journal of Information Systems, 33(1), 1-18. doi:https://doi.org/10.1080/
  • Shaker, L. (2014). Dead newspapers and citizens’ civic engagement. . Political communication, 31(1),, 13. doi:https://doi.org/10.1080/10584609.2012.7628171-148 .
  • Sihan, W. (2024). Analysis on the transformation and development path of traditional media based on media convergence. International Journal of Frontiers in Sociology, 6(4). doi: https://doi.org/10.25236/IJFS.2024.060405 .
  • Şüküroğlu, V. K., Akar, B., , & Özgen, Ö. . (2022). Covid-19 Pandemi Süreci ve Yerel Gazeteler: Kastamonu Örneği. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2022(57),, 12-30.
  • Taşdemir, E. (2015). Yeni Medya Anlayışıyla Habere Ulaşmada Değişen Alışkanlıklar. . Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • The Economist. (2024). Ekonominin Trendleri. Ekonominin Trendleri 2024. The Economist Newspaper, New York.
  • Topuz, H. (1996). 100 Soruda Türk Basın Tarihi. . İstanbul.: Gerçek Yayınevi, .
  • Turvill, W. (2015, October 8). Press Gazette.: http://www . pressgazette.co.uk/johnston-press-closures-mean-more-300-uk-localnewspapers-have-been-closed-ten-years. adresinden alındı
  • Wahl, J. K. (2023). Origin stories of local journalism entrepreneurs. Journalism, 24(10). doi: https://doi.org/10.1177/14648849221115223
  • Yengin, D. (2020). Dokunmatik Toplum. Der Yayınları.
  • Yengin, D. (2023). Çerçeveleme Hızının Sanal Gerçekliğe Etkisi. T. Bayrak içinde, Sanal Gerçekliğin Tetiklediği Semptomlar (s. 60-85). Der Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, Yolcu, Ö. I.

KONVANSİYONEL MEDYADAN YENİ MEDYAYA GEÇİŞ SÜRECİNDE KASTAMONU YEREL BASINI

Year 2025, Volume: 15 Issue: 4, 1458 - 1475, 01.10.2025
https://doi.org/10.7456/tojdac.1741250

Abstract

İletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler ve internet kullanımının yaygınlaşması medya alanında devrim niteliğinde bir değişime yol açmış, geleneksel habercilik anlayışını, haber üretim pratiklerini ve haber tüketim alışkanlıklarını dijital çağa uyumlu şekilde dönüştürmüştür. Ulusal düzeyde faaliyette bulunan medya kuruluşları sahip oldukları imkanlar çerçevesinde dijital dönüşümü daha hızlı ve kolay gerçekleştirmiştir. Bu durum haber tüketiminin dijitalleşmesiyle ekonomik daralma yaşayan yerel basın açısından olumlu ve olumsuz sonuçlar doğurmuştur. Çalışma dijital dönüşümün yerel basına etkilerini, yerel basın temsilcilerinin sürece dair deneyimleri ile ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış derinlemesine mülakat yöntemi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda yerel basının dijitalleşmeyle birlikte tanınırlığının artması, haber dağıtımı ve üretiminin kolaylaşması ve maliyetlerin düşmesi yerel gazete temsilcileri tarafından dijitalleşme sürecinin olumlu sonuçları olarak değerlendirilmektedir. Dijitalleşme sürecine entegre olamayan bazı köklü gazetelerin faaliyetlerine son vermesi, haberin aşırı ve hızlı şekilde tüketilerek zamanla etkisiz hale gelmesi, haberlerdeki nitelik kaybı, dijital yeterliliğe sahip nitelikli personel azlığı, sosyal medya ağlarında yalan haber ve dezenformasyonun hızla yayılması, bu durumun denetim ve kontrol altına alınamaması, dijital dönüşümün yerel basında olumsuz sonuçları olarak değerlendirilmektedir.

References

  • Açıksöz, H. (. (2019). İstiklal Harbinde Kastamonu. Kastamonu: Türk Ocakları Derneği Kastamonu Şubesi Yayını.
  • Aral, E. Y. (2018). Yeni Bir Haber Mecrası Olarak İnternet Gazeteciliği: Facebook ve Twitter Kullanımları Üzerine Bir Araştırma. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 5(2),, 153-175.
  • Arslan, B. (2023). Yerel Basin Yöneticilerinin Perspektifinden İnternet Gazeteciliği: Avantajlar Ve Tehditler. Türkiye Medya Akademisi Dergisi, 3(5), 40-77.
  • Bayrak, T. (2024, Mart 19). Sanal Gerçeklik Sistemleri. Tamer Bayrak: tamerbayrak.com adresinden alındı
  • Bayrak, T. (2024). Yeni Medyada Sanal Gerçeklik Sistemlerinin Kodsal Gösterimi. İletişim Bilimi Araştırmları Dergisi, 3(2), 50-62.
  • Bayrak, T., & Yengin, D. (2024). Göz Takip Teknolojisi ve Yeni Medya. Yeni Medya Konferansı (s. 70-82). İstanbul: TOJDAC.
  • BBC. (n. d). Supporting public service reporting. https://www.bbc.com/lnp/behavior . Journal of Communication, 68(6), 1007-1028. adresinden alındı
  • Binark, M. (2015). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Birsen, H. (2013). Dijital İletişim ve Yeni Medya: Değişim Aracı Olarak Yeni Medya. . Eskişehir.: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Brings, M. (2007). Journalism 2.0: How to survive and thrive: A digital literacy guide for the information age. Journalism 2.0: How to survive and thrive: A digital literacy guide for the information age. . J-Lab. University of Maryland. https://digitalcommons.usf.edu/oa_textbooks/2 adresinden alındı
  • Bryman, A. (2016). Social Research Methods (5th ed.). doi:https://books.google.com.tr/books?id=N2zQCgAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=tr&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
  • Bulunmaz, B. (2005). İnternet gazeteciliğinin medya dünyası içindeki rolü ve ekonomik boyutları. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 9(1), 229.
  • Cairncross, F. (2019). The Cairncross Review: A sustainable future for journalism. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/779882/021919_DCMS_Cairncross_Review_.pdf adresinden alındı
  • Çelik, F. (2024). İstiklâl Marşı’nı Anadolu’ya İlk Tanıtan Gazete: Açıksöz. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi (66), 190-203. doi:https://doi.org/10.47998/ikad.1372447
  • Çelikbaş, & Özsoy. (2022). Dijitalleşme Sürecinde Yerel Medyanın Sorunları: Bolu Örneği. SDÜ İFADE, 4(1),, 1-33.
  • Çetinkuş, H., & Keleş, N. (2018). Muhabir. İstanbul.: Anadolu Ajansı Yayınları.
  • Darr. (2018). Newspaper closures polarize voting behavior. Journal of Communication, 68(6)., 1007-1028. doi:https://doi.org/10.1093/joc/jqy051
  • Delibaş, İ. (2023). Dijitalleşmenin Yerel Medyanın Dönüşümündeki Etki ve Sonuçları. ,. Dil ve Edebiyat Araştırmaları (28), 90-103. doi:https://doi.org/10.30767/diledeara.1285792
  • Engin, N., & Tunca. (2023). Basinda Dijital Dönüşüm Süreci Açisindan Basin İlan Kurumu’nun Rolüne İlişkin Nitel Bir Araştirma. ,. Oğuzhan Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 54-74. doi:https://doi.org/10.55580/oguzhan.1302759
  • Eski, M. (1995). Kastamonu Basınında Millî Mücadele’nin Yankıları. . Ankara. : Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Gaillard, P. (1991). Gazetecilik. İstanbul.: İletişim Yayınları.
  • Girgin, A. (2001). Türk Basın Tarihinde Yerel Gazetecilik. İstanbul. : İnkılap Kitabevi. .
  • Hayes. (2018.). The decline of local news and its effects: New evidence from longitudinal data. The Journal of Politics, 80(1), 332-336. doi:http://dx.doi.org/10.1086/694105
  • Karaduman, M. (2005). M. (. Karaduman, & S. A. (Der.) (Dü.) içinde, İnternet ve gazetecilik, yeni iletişim teknolojileri ve medya. (s. 1431-153.). İstanbul,: IPS İletişim Vakfı Yayınları,.
  • Kılıç, S., & Aygün, A. (2020). Isparta Yerel Basininin Yapisal Özellikleri Ve Sorunlari. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 1409-1436. doi:https://doi.org/10.19145/e-gifder.728213
  • Korkmaz, A. (2009.). İnternet gazeteciliğinin kamuoyu oluşumuna etkisi. . Erciyes İletişim Dergisi, 1(2),, 6-19.
  • Manovich, L. (2001). The Language of New Media. . Cambridge: The MIT Press.
  • Mayhew, F. (2020., February 26). UK national newspaper sales slump by two-thirds in 20 years amid digital disruption. . Press Gazette,: https://pressgazette.co.uk/news/uk-national-newspaper-sales-slump-by-two-thirds-in-20-years-amid-digital-disruption/ adresinden alındı
  • Narin, B. (2017). Gazetecilik 2.0. Ankara: Gece Yayınları.
  • Narin, B. (2020). Bak-geç gazeteciliği: Akıllı saatler ve gazetecilik pratikleri üzerine bir tartışma. B. Çoban (Dü.) içinde, Yeni gazetecilik-mecralar, deneyimler, olanaklar (s. 156-176). İstanbul: Epsilon Yayınevi Ticaret ve Sanayi A.Ş. Kafka.
  • Pavlik, J. V. (2000). The Impact Of Technology On Journalism. . Journalism Studies, 1, 2, 229-234. doi: https://doi.org/10.1080/14616700050028226
  • Pavlikova, T., & Zurovac. (2019). Local Newspaper Digital Transformation: A Multi-Level Analysis of Their Characteristics, Content and Social Media Strategies. Central European Journal of Communication, 12(1),., 7-26. doi:doi: 10.19195/1899-5101.12.1(22).1.
  • Picard, R. G. (2018). Medya Ekonomisinde Araştırmanın Yükselişi ve Genişlemesi. İletişim ve Toplum , 31 (4),, 113-119. doi:https://doi.org/10.15581/003.31.35674
  • Ren. (2024). Digital platforms in the news industry: how social media platforms impact traditional media news viewership. European Journal of Information Systems, 33(1), 1-18. doi:https://doi.org/10.1080/
  • Shaker, L. (2014). Dead newspapers and citizens’ civic engagement. . Political communication, 31(1),, 13. doi:https://doi.org/10.1080/10584609.2012.7628171-148 .
  • Sihan, W. (2024). Analysis on the transformation and development path of traditional media based on media convergence. International Journal of Frontiers in Sociology, 6(4). doi: https://doi.org/10.25236/IJFS.2024.060405 .
  • Şüküroğlu, V. K., Akar, B., , & Özgen, Ö. . (2022). Covid-19 Pandemi Süreci ve Yerel Gazeteler: Kastamonu Örneği. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2022(57),, 12-30.
  • Taşdemir, E. (2015). Yeni Medya Anlayışıyla Habere Ulaşmada Değişen Alışkanlıklar. . Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • The Economist. (2024). Ekonominin Trendleri. Ekonominin Trendleri 2024. The Economist Newspaper, New York.
  • Topuz, H. (1996). 100 Soruda Türk Basın Tarihi. . İstanbul.: Gerçek Yayınevi, .
  • Turvill, W. (2015, October 8). Press Gazette.: http://www . pressgazette.co.uk/johnston-press-closures-mean-more-300-uk-localnewspapers-have-been-closed-ten-years. adresinden alındı
  • Wahl, J. K. (2023). Origin stories of local journalism entrepreneurs. Journalism, 24(10). doi: https://doi.org/10.1177/14648849221115223
  • Yengin, D. (2020). Dokunmatik Toplum. Der Yayınları.
  • Yengin, D. (2023). Çerçeveleme Hızının Sanal Gerçekliğe Etkisi. T. Bayrak içinde, Sanal Gerçekliğin Tetiklediği Semptomlar (s. 60-85). Der Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, Yolcu, Ö. I.
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Journalism Studies, Communication Studies
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Sevgi Vahit 0000-0003-4938-7771

Publication Date October 1, 2025
Submission Date July 13, 2025
Acceptance Date September 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 4

Cite

APA Vahit, S. (2025). KONVANSİYONEL MEDYADAN YENİ MEDYAYA GEÇİŞ SÜRECİNDE KASTAMONU YEREL BASINI. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 15(4), 1458-1475. https://doi.org/10.7456/tojdac.1741250


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png