Research Article
BibTex RIS Cite

WHEN WE SAY META, WE WORKED ON THE METAVERSE: TURKISH AUDIENCES’ PERSPECTIVE ON THE METAVERSE

Year 2025, Volume: 15 Issue: 4, 1556 - 1566, 01.10.2025
https://doi.org/10.7456/tojdac.1750523

Abstract

This study examines, with a qualitative approach, the impact on Turkish audiences of Mark Zuckerberg's announcement positioning Facebook under the "Meta" umbrella and his vision for the Metaverse. Communication, as a power used by individuals and institutions to express themselves, has increased the necessity for brands to exist on digital and virtual platforms in today's competitive environment. Therefore, the announcement, made through a digital event, was investigated by analyzing comments under YouTube videos obtained from Google searches using the terms "Zuckerberg Facebook Meta Türkçe" between March 3, 2022, and March 9, 2022. Comments from YouTube videos of a total of eight Turkish news providers, TV channels, and newspapers providing Turkish content were included in the research. Thematic analysis was used in the study, and the dataset consists of 314 rows and 7 columns. The thematic analysis process included familiarizing with the data, generating initial codes, searching for themes, reviewing themes, and defining and naming themes. As a result of the analysis, audience reactions were grouped under themes such as Material/Access Concerns (9.86%), Distrust and Company Criticism (43.07%), Positive Expectation and Potential Perception (12.09%), Neutral, Humorous, and Undecided Approaches (7.11%), Detachment from Reality and Social Concerns (27.56%), and General Negative Reaction. The findings reveal that Turkish audiences approach the "Meta" brand with caution based on past experiences, and regarding "Metaverse" technology, despite its limited positive potential, they also approach it cautiously, especially concerning its effects on social and

References

  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis In Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • Brawley, S. J. (2024). What is the metaverse and what impacts will it have for society? Parliamentary Office of Science and Technology. DOI: https://doi.org/10.58248/PB61)
  • Çarıkçı, K., Meral, H., Berkil, S., Çalışır, A., Önala, L., ve Arslan, Ö. (2024). Nitel Araştırmalarda Tematik Analiz. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 10(37).
  • CNN TÜRK. Zuckerberg'ten Facebook açıklaması! "Facebook" gitti, "Meta" geldi. https://www.youtube.com/watch?v=XKvsRFuZWXM
  • Connect. 28 Ekim 2021 Connect Konferansı https://www.youtube.com/watch?v=Uvufun6xer8&t=489s
  • Creswell, J. W. (2014). Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Sage Publications.
  • DW Türkçe. Facebook Metaverse | Zuckerberg’in sanal evren yaratma amacı ne?. https://www.youtube.com/watch?v=WL-IMYqVn8
  • Haber 7. Metaverse ile meslekler dönüşüyor! En çok parayı bu işi yapanlar kazanacak. https://www.youtube.com/watch?v=E4A56PyFOTk
  • Haber Global. Facebook'un Adı Değişti: Şirketin Yeni Adı 'Meta' Oldu. https://www.youtube.com/watch?v=bfj9vBzgEg8
  • Haber Global. Okan Bayülgen ile Muhabbet Kralı | Facebook'un Yeni İcadı: #Metaverse!. https://www.youtube.com/watch?v=TXOtrXiRA-8
  • Habertürk TV Geleceğin dünyasında sanal şehirlerde mi yaşayacağız? | Teke Tek Bilim. https://www.youtube.com/watch?v=c7Am8OccYqM
  • Meta. 19.04.2025, https://www.meta.com/about/company-info/
  • Ne Var Ne Yok. BEYAZ TV. Metaverse projesinin altında hangi gerçek yatıyor? Abdullah Çiftçi anlattı. https://www.youtube.com/watch?v=tlEn3aplT4s
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods (4th ed.). Sage Publications.
  • TGRT Haber TV, Facebook Inc Tarih Oldu İşte Sosyal Medya Devinin Yeni Adı!. https://www.youtube.com/watch?v=hxW5rnpCHvA
  • Yengin, D., Bayrak, T. (2023). New Media Theories. Berlin, Germany: Peter Lang Verlag. Retrieved Aug 10, 2025, from 10.3726/b21286
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. baskı). Seçkin Yayıncılık.

META DERKEN METAVERSE ÇALIŞTIK-TÜRK İZLEYİCİLERİN METAVERSE’E BAKIŞ AÇISI

Year 2025, Volume: 15 Issue: 4, 1556 - 1566, 01.10.2025
https://doi.org/10.7456/tojdac.1750523

Abstract

Bu çalışma, Mark Zuckerberg'in Facebook'un adının"Meta" çatısı altında konumlanmasını ve Metaverse vizyonunu duyurmasının Türk izleyicileri üzerindeki etkisini nitel bir yaklaşımla incelemektedir. İletişim, kişilerin ve kurumların kendilerini ifade etmek için kullandığı bir güç olarak, günümüz rekabet ortamında markaların dijital ve sanal platformlarda var olma zorunluluğunu artırmıştır. Bu nedenle yapılan dijital bir etkinlik ile duyurum çalışmasının, 03.03.2022-09.03.2022 tarihleri arasında Google üzerinden "Zuckerberg Facebook Meta Türkçe" ifadeleriyle yapılan aramalar sonucunda elde edilen YouTube videoları temelinde altındaki yorumların incelenmei ile yürütülmüştür. Toplam sekiz adet Türkçe haber içeriği sağlayan ana haber sağlayıcısı, TV kanalı ve gazetenin YouTube videolarındaki yorumları araştırmaya alınmıştır. Tematik analiz yöntemi kullanılmışolan çalışmada veri seti 314 satır ve 7 sütundan oluşmaktadır. Tematik analiz süreci, veriye aşina olma, ilk kodların oluşturulması, temaların aranması, gözden geçirilmesi, tanımlanması ve adlandırılması adımlarını içermiştir. Analiz sonucunda izleyicilerin tepkileri Maddi/Erişim Endişeleri (%9.86), Güvensizlik ve Şirket Eleştirisi (%43.07), Olumlu Beklenti ve Potansiyel Algısı (%12.09), Nötr, Mizahi ve Kararsız Yaklaşımlar (%7.11), Gerçeklikten Kopma ve Sosyal Endişeler (%27.56) ve Genel Olumsuz Tepki gibi temalar altında toplanmıştır. Bulgular, Türk izleyicilerinin "Meta" markasına karşı geçmişe dayalı temkinli yaklaşımını, “Metaverse" teknolojisi söz konusu olduğunda ise sunduğu sınırlı olumlu potansiyele rağmen, özellikle sosyal ve ekonomik yaşam üzerindeki etkileri açısından temkinli olarak karşıladığını ortaya koymuştur. Metaverse ile ilgili Türk izleyicilerinin büyük ölçüde sorgulayıcı ve eleştirel olduğu açıkça görülmektedir.

References

  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis In Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • Brawley, S. J. (2024). What is the metaverse and what impacts will it have for society? Parliamentary Office of Science and Technology. DOI: https://doi.org/10.58248/PB61)
  • Çarıkçı, K., Meral, H., Berkil, S., Çalışır, A., Önala, L., ve Arslan, Ö. (2024). Nitel Araştırmalarda Tematik Analiz. Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies, 10(37).
  • CNN TÜRK. Zuckerberg'ten Facebook açıklaması! "Facebook" gitti, "Meta" geldi. https://www.youtube.com/watch?v=XKvsRFuZWXM
  • Connect. 28 Ekim 2021 Connect Konferansı https://www.youtube.com/watch?v=Uvufun6xer8&t=489s
  • Creswell, J. W. (2014). Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Sage Publications.
  • DW Türkçe. Facebook Metaverse | Zuckerberg’in sanal evren yaratma amacı ne?. https://www.youtube.com/watch?v=WL-IMYqVn8
  • Haber 7. Metaverse ile meslekler dönüşüyor! En çok parayı bu işi yapanlar kazanacak. https://www.youtube.com/watch?v=E4A56PyFOTk
  • Haber Global. Facebook'un Adı Değişti: Şirketin Yeni Adı 'Meta' Oldu. https://www.youtube.com/watch?v=bfj9vBzgEg8
  • Haber Global. Okan Bayülgen ile Muhabbet Kralı | Facebook'un Yeni İcadı: #Metaverse!. https://www.youtube.com/watch?v=TXOtrXiRA-8
  • Habertürk TV Geleceğin dünyasında sanal şehirlerde mi yaşayacağız? | Teke Tek Bilim. https://www.youtube.com/watch?v=c7Am8OccYqM
  • Meta. 19.04.2025, https://www.meta.com/about/company-info/
  • Ne Var Ne Yok. BEYAZ TV. Metaverse projesinin altında hangi gerçek yatıyor? Abdullah Çiftçi anlattı. https://www.youtube.com/watch?v=tlEn3aplT4s
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods (4th ed.). Sage Publications.
  • TGRT Haber TV, Facebook Inc Tarih Oldu İşte Sosyal Medya Devinin Yeni Adı!. https://www.youtube.com/watch?v=hxW5rnpCHvA
  • Yengin, D., Bayrak, T. (2023). New Media Theories. Berlin, Germany: Peter Lang Verlag. Retrieved Aug 10, 2025, from 10.3726/b21286
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. baskı). Seçkin Yayıncılık.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication Studies, Social Media Applications and Analysis, Public Relations
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Ruken Özgül Kılanç 0000-0002-8843-0528

Publication Date October 1, 2025
Submission Date July 25, 2025
Acceptance Date September 30, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 15 Issue: 4

Cite

APA Özgül Kılanç, R. (2025). META DERKEN METAVERSE ÇALIŞTIK-TÜRK İZLEYİCİLERİN METAVERSE’E BAKIŞ AÇISI. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 15(4), 1556-1566. https://doi.org/10.7456/tojdac.1750523


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png