This study examines, with a qualitative approach, the impact on Turkish audiences of Mark Zuckerberg's announcement positioning Facebook under the "Meta" umbrella and his vision for the Metaverse. Communication, as a power used by individuals and institutions to express themselves, has increased the necessity for brands to exist on digital and virtual platforms in today's competitive environment. Therefore, the announcement, made through a digital event, was investigated by analyzing comments under YouTube videos obtained from Google searches using the terms "Zuckerberg Facebook Meta Türkçe" between March 3, 2022, and March 9, 2022. Comments from YouTube videos of a total of eight Turkish news providers, TV channels, and newspapers providing Turkish content were included in the research. Thematic analysis was used in the study, and the dataset consists of 314 rows and 7 columns. The thematic analysis process included familiarizing with the data, generating initial codes, searching for themes, reviewing themes, and defining and naming themes. As a result of the analysis, audience reactions were grouped under themes such as Material/Access Concerns (9.86%), Distrust and Company Criticism (43.07%), Positive Expectation and Potential Perception (12.09%), Neutral, Humorous, and Undecided Approaches (7.11%), Detachment from Reality and Social Concerns (27.56%), and General Negative Reaction. The findings reveal that Turkish audiences approach the "Meta" brand with caution based on past experiences, and regarding "Metaverse" technology, despite its limited positive potential, they also approach it cautiously, especially concerning its effects on social and
Bu çalışma, Mark Zuckerberg'in Facebook'un adının"Meta" çatısı altında konumlanmasını ve Metaverse vizyonunu duyurmasının Türk izleyicileri üzerindeki etkisini nitel bir yaklaşımla incelemektedir. İletişim, kişilerin ve kurumların kendilerini ifade etmek için kullandığı bir güç olarak, günümüz rekabet ortamında markaların dijital ve sanal platformlarda var olma zorunluluğunu artırmıştır. Bu nedenle yapılan dijital bir etkinlik ile duyurum çalışmasının, 03.03.2022-09.03.2022 tarihleri arasında Google üzerinden "Zuckerberg Facebook Meta Türkçe" ifadeleriyle yapılan aramalar sonucunda elde edilen YouTube videoları temelinde altındaki yorumların incelenmei ile yürütülmüştür. Toplam sekiz adet Türkçe haber içeriği sağlayan ana haber sağlayıcısı, TV kanalı ve gazetenin YouTube videolarındaki yorumları araştırmaya alınmıştır. Tematik analiz yöntemi kullanılmışolan çalışmada veri seti 314 satır ve 7 sütundan oluşmaktadır. Tematik analiz süreci, veriye aşina olma, ilk kodların oluşturulması, temaların aranması, gözden geçirilmesi, tanımlanması ve adlandırılması adımlarını içermiştir. Analiz sonucunda izleyicilerin tepkileri Maddi/Erişim Endişeleri (%9.86), Güvensizlik ve Şirket Eleştirisi (%43.07), Olumlu Beklenti ve Potansiyel Algısı (%12.09), Nötr, Mizahi ve Kararsız Yaklaşımlar (%7.11), Gerçeklikten Kopma ve Sosyal Endişeler (%27.56) ve Genel Olumsuz Tepki gibi temalar altında toplanmıştır. Bulgular, Türk izleyicilerinin "Meta" markasına karşı geçmişe dayalı temkinli yaklaşımını, “Metaverse" teknolojisi söz konusu olduğunda ise sunduğu sınırlı olumlu potansiyele rağmen, özellikle sosyal ve ekonomik yaşam üzerindeki etkileri açısından temkinli olarak karşıladığını ortaya koymuştur. Metaverse ile ilgili Türk izleyicilerinin büyük ölçüde sorgulayıcı ve eleştirel olduğu açıkça görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies, Social Media Applications and Analysis, Public Relations |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2025 |
Submission Date | July 25, 2025 |
Acceptance Date | September 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 4 |