This study examines the relationship between self-talk and anxiety for individuals attending the special talent examination in sports sciences. The study was conducted by using the descriptive and relational research design. A total of 544 student candidates who are composed of 383 male and 161 female students attending the special talent examination (STE) at the Sports Sciences Faculty of Bayburt University in the educational year of 2022-2023, who were chosen by random sampling, became the participants of this study. In the study, the researchers used the Personal Information Form, Self-Talk Questionnaire (S-TQ), Anxiety Inventory in Sports -2 (SAS) and the data obtained from the Track for STE of Sports Sciences at Bayburt University obtained online and based on voluntarism principle. The obtained data is analyzed by the computer program named SPSS 25.0. In the analysis of the data, the researchers used the methods of descriptive, percentage, average, standard deviation and inferential correlation analyses, and t-test analysis in independent samples. In the consequence of the study, it was determined that while the anxiety levels of the participants increased, their track times improved; however there was no relationship between self-talk and track times. Additionally, it was determined that while the ages of participants in the study increased, their levels of self-talk decreased; however there was no relationship between age and level of anxiety, the levels of self-talk and anxiety for the male participants were lower than those of the female participants; and while the self-talk levels of participants increased, their levels of anxiety also increased. However, it was also determined that there was no relationship between self-talk and level of anxiety.
Faculty of Sports Sciences Special Talent Examination (STE) Student Performance Self-Talk Anxiety
Bu çalışma, spor bilimlerinde özel yetenek sınavına giren bireylerde kendi kendine konuşma ve kaygı arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Araştırma, betimsel ve ilişkisel araştırma deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Bayburt Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi'nde özel yetenek sınavına (STE) giren 383 erkek ve 161 kız öğrenciden rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen toplam 544 öğrenci adayı yarışmaya katılmıştır. bu çalışmanın katılımcıları. Araştırmada, araştırmacılar tarafından Kişisel Bilgi Formu, Kendi Kendine Konuşma Anketi (S-TQ), Sporda Kaygı Envanteri -2 (SAS) ve Bayburt Üniversitesi Spor Bilimleri STE için Track for STE'den elde edilen veriler çevrimiçi ve internet tabanlı olarak kullanılmıştır. gönüllülük ilkesine dayanmaktadır. Elde edilen veriler SPSS 25.0 adlı bilgisayar programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde araştırmacılar betimsel, yüzde, ortalama, standart sapma ve çıkarımsal korelasyon analizleri ile bağımsız örneklemlerde t-testi analiz yöntemlerini kullanmışlardır. Çalışma sonucunda katılımcıların kaygı düzeyleri artarken parkur sürelerinin iyileştiği; ancak kendi kendine konuşma ve parça süreleri arasında bir ilişki yoktu. Ayrıca araştırmaya katılanların yaşları arttıkça kendi kendine konuşma düzeylerinin düştüğü; ancak yaş ile kaygı düzeyi arasında bir ilişki bulunmazken, erkek katılımcıların kendi kendine konuşma ve kaygı düzeylerinin kadın katılımcılara göre daha düşük olduğu; katılımcıların kendi kendine konuşma düzeyleri artarken kaygı düzeyleri de yükselmiştir. Ancak kendi kendine konuşma ile kaygı düzeyi arasında bir ilişki olmadığı da tespit edilmiştir.
Spor Bilimleri Fakültesi Öğrenci Performans Öğrenci, Performans, Kendi Kendine Konuşma, Kaygı
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |