In this study, it was aimed to examine the online distance education roles and competencies of physical education and sports teachers during the pandemic process. The study group consists of a total of 75 physical education and sports teachers, 34 women and 41 men, working in public and private schools in Denizli and Izmir. The data were delivered to the participants via Google Forms and their voluntary participation in the research was taken as basis. The form used to collect the relevant data in the study consisted of two parts. In the first part, demographic information developed by the researcher and in the second part, the Teacher Role and Competencies Scale in Online Distance Education developed by Kavrat and Türel (2013) was used in the second part. The obtained data were statistically analysed using the SPSS 25.0 package program. While the majority of the participants are male participants (55.5), the school type consists of public school (71.7%) teachers with 1-10 years of seniority in the professional seniority year. As a result of the research, it is seen that there is a significant difference according to gender. It is seen that female teachers have significantly higher role model and competence perception scores than male teachers. It is seen that there is a significant difference between being a role model and proficiency perception scores of teachers with seniority years. Looking at the results of the LSD test, which was conducted to determine the difference, it was seen that the role model and perceived proficiency scores of the teachers working between 11-20 years were lower than the scores of being a role model and perceived proficiency of the teachers between 1-10 years and over 21 years. No significant difference was found between the role models and proficiency perception scores of the teachers according to the type of school they work in.
Bu araştırmada pandemi sürecinde beden eğitimi ve spor öğretmenlerin çevrimiçi uzaktan eğitim rol ve yeterliliklerin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubunu Denizli ve İzmir ilindeki devlet ve özel okullarında görev yapan 34 kadın 41 erkek olmak üzere toplam 75 beden eğitimi ve spor öğretmeni araştırma grubunu oluşturmaktadır. Veriler Google Formlar üzerinden katılımcılara ulaştırılmış ve gönüllü olarak araştırmaya katılımı esas alınmıştır. Araştırmada ilgili verilerin toplanması için kullanılan form iki bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde araştırmacı tarafından geliştirilen demografik bilgiler ve ikinci bölümde ikinci bölümde ise Kavrat ve Türel (2013) tarafından geliştirilen Çevrimiçi Uzaktan Eğitimde Öğretmen Rol ve Yeterliliklerini Belirleme Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25.0 paket programı kullanılarak istatistiksel analiz yapılmıştır. Katılımcıların çoğunu erkek katılımcılar oluştururken (55,5) okul türünde devlet okulu (%71,7) mesleki kıdem yılında ise 1-10 yıllık kıdeme sahip öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda cinsiyete göre anlamlı bir şekilde farklılık gösterdiği görülmektedir. Kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere göre rol model ve yeterlilik algı puanları anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmektedir. Kıdem yılına sahip öğretmenlerin rol model olma ve yeterlilik algı puanları arasında anlamlı bir fark olduğu görülmektedir. Farklılığın tespiti amacıyla yapılan LSD testi sonuçların bakıldığında 11-20 yıl arası çalışan öğretmenlerin rol model olma ve algılanan yeterlilik puanlarının 1-10 yıl arası ve 21 üstü yıla sahip öğretmenlerin rol model olma ve algılanan yeterlilik puanlarından daha düşük olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin rol model ve yeterlilik algı puanlarının çalıştıkları okul türüne göre ise anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.
Sayın editörüm teşekkür eder, saygılarımı sunarım.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |