Bu araştırmanın amacı okul öncesi dönemde rekreatif etkinliklerin sosyal beceriler üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubu Millî Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız anaokulunda okul öncesi eğitime devam eden 60-72 aylık çocuklardan 18’i deney, 18’i kontrol grubu olmak üzere toplam 36 çocuktan oluşmaktadır. Deney grubuna 8 hafta boyunca haftada 3 gün olmak üzere 24 farklı rekreatif etkinlik uygulaması yapılmış, kontrol grubuna ise müfredat dışında herhangi bir ek çalışma uygulanmamıştır. Veriler Avcıoğlu (2007) tarafından geliştirilen Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği (4-6 yaş için) ile toplanmıştır. Toplanan nicel verilerin analizinde araştırmanın alt problemleri doğrultusunda; Normal Dağılım Testi, Wilcoxon Testi ve Mann–Whitney U testi uygulanmıştır. Araştırmanın istatiksel işlemleri sonucunda, rekreatif etkinlik uygulanan deney grubunun toplam sosyal beceri puanının kontrol grubundan daha fazla olduğu görülmüş ve buna bağlı olarak rekreatif etkinliklerin sosyal beceri gelişimi üzerinde olumlu etkisi olduğu saptanmıştır. “Kızgınlık Davranışlarını Kontrol Etme’’ ve ‘‘Değişikliklere Uyum Sağlama Becerileri” alt boyutunda deney ve kontrol grubunda anlamlı bir farklılık gözlemlenmezken, “Akran Baskısıyla Başa Çıkma” alt boyutunda kontrol grubunun puanlarının arttığı belirlenmiştir. “Kişiler Arası Beceriler”, “Sözel Açıklama Becerileri”, “Kendini Kontrol Etme Becerileri”, “Amaç Oluşturma Becerileri”, “Dinleme Becerileri”, “Görevleri Tamamlama Becerileri”, “Sonuçları Kabul Etme Becerileri” alt boyutlarında okul öncesi dönemde uygulanan rekreatif etkinlikler çocukların sosyal becerilerini artırmıştır.
The purpose of this study is to examine the effect of recreational activities on social skills in the preschool period. A pretest-posttest control group quasi-experimental design was used in the study. The study group consisted of a total of 36 children aged 60-72 months who were enrolled in preschool education at an independent kindergarten affiliated with the Ministry of National Education, with 18 children in the experimental group and 18 in the control group. The experimental group participated in 24 different recreational activities three days a week for eight weeks, while the control group did not participate in any additional activities outside of the curriculum. Data were collected using the Social Skills Assessment Scale (for ages 4-6) developed by Avcıoğlu (2007). In the analysis of the collected quantitative data, the Normal Distribution Test, Wilcoxon Test, and Mann–Whitney U test were applied in line with the sub-problems of the research. As a result of the statistical operations of the research, it was observed that the total social skills score of the experimental group that underwent recreational activities was higher than that of the control group, and accordingly, it was determined that recreational activities had a positive effect on social skills development. While no significant difference was observed between the experimental and control groups in the sub-dimensions of “Controlling Anger Behaviors” and “Adapting to Change Skills,” it was determined that the control group's scores increased in the sub-dimension of “Coping with Peer Pressure.” Recreational activities applied in the sub-dimensions of “Interpersonal Skills,” “Verbal Explanation Skills,” “Self-Control Skills,” “Goal-Setting Skills,” “Listening Skills,” “Task Completion Skills,” and “Acceptance of Results.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Sports and Recreation |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | July 30, 2025 |
| Submission Date | December 30, 2024 |
| Acceptance Date | July 23, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 3 |