Research Article
BibTex RIS Cite

Examining the Relationship Between Body Like and Interaction Anxiety In Terms of Different Variables

Year 2025, Volume: 14 Issue: 2, 177 - 183, 30.04.2025
https://doi.org/10.22282/tojras.1646337

Abstract

The purpose of this study is to examine the body liking and interaction anxiety levels of students studying at the faculty of sports sciences in terms of different variables and to reveal the relationships between them. 278 students studying at different departments of the faculty of sports sciences of a state university participated in the study. In the study, a personal information form was used to determine demographic variables, a “body liking scale” was used to measure participants’ body perception, and an “Interaction Anxiety Scale” was used to measure interaction anxiety. The data were tested with descriptive statistics, independent sample T-test, one-way analysis of variance ANOVA, and Pearson correlation test. As a result of the statistical analyses, it was observed that the participants’ body liking and interaction anxiety levels did not differ significantly in terms of gender and family income variables, and a significant difference was observed in body liking and interaction anxiety levels in terms of age and sports variables, respectively. According to the correlation analysis results conducted for the relationship between participants’ body liking and interaction anxiety levels, a low-level, negative, and insignificant relationship was found between the scales.

Thanks

saygılarımızla

References

  • Altınay, N. (2022). Öğretmen adaylarının etkileşim kaygısı düzeyleri ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi) Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Anlı G., Akın A., Eker H., & Özçelik B. (2015). Bedeni beğenme ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies. 36, 505511.
  • APA (2013). Diagnostic and statistical manual for mental disorders. 5th edition (DSM-5). Washington DC, American Psychiatric Association.
  • Aslan, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin beden imajı ve sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişki ve bu değişkenlerin çeşitli demografik özellikler açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Avalos, L. C., Tylka, T. L., & Wood-Barcalow, N. (2005). The body appreciation scale: Development and psychometric evaluation. Body Image, 2, 285-297.
  • Avcıkurt, C., & Göker, S. (2022). Turist rehberliği öğrencilerinin sosyal etkileşim kaygısı üzerine bir araştırma, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 249-252. https://doi.org/10.26677/TR1010.2022.950
  • Aydoğan, H., & Güner, O. (2023). Spor bilimleri alanındaki üniversite öğrencilerinin benlik saygıları ile etkileşim kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(4), 1133-1145. DOI: https://doi.org/10.38021asbid.1334224.
  • Bayram, E. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal görünüş kaygı düzeyleri ile bilinçli farkındalık düzeyi arasındaki ilişkinin spor ve farklı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Kış Sporları ve Spor Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Caniklitemel, N., & Ağralı Ermiş, S. (2024). Body satisfaction and social media interaction in regularly exercising and sedentary young individuals: the role of demographic factors. Research in Sport Education and Sciences, 26(3), 108-118.
  • Caniklitemel, N., & Ermiş, S. A. (2024). Düzenli spor yapan ve sedanter genç bireylerde bedeni beğenme ve sosyal medya etkileşimi: Demografik faktörlerin rolü. Research in Sport Education and Sciences, 26(3), 108-118.
  • Cash, T. (2008). The body image workbook: An eight-step program for learning to like your looks. New Harbinger Publications.
  • Cash, T. F., Jakatdar, T. A., & Williams, E. F. (2004). The Body Image Quality of Life Inventory: Further validation with college men and women. Body Image, 1, 279-287.
  • Cohen A. (1991). Body image in the person with a stoma. Journal of Enterostomal Therapy. 18(2), 68-71.
  • Coşkun, H. (2009). Etkileşim kaygısı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları.
  • Çağlar, M., Dinçyürek, S., & Arslan, N. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Kaygılarının Analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(43), 106–116.
  • Çetinkaya, T. (2018). Analysis of the relationship between body perception levels and social appearance anxieties in the students of school of physical education and sports. Journal of Education and Training Studies, 6(5), 194-200.
  • Çetinkaya, T., & Honça, A. A. (2017). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 13-19.
  • Düşünceli, B., & Fariz, S. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Etkileşim Kaygısının Kişilik Özelliklerine Ve Sosyal Medya Kullanımına Göre İncelenmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 351-370.
  • George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 25 step by step: A simple guide and reference (Fifteenth edition). Routledge, Taylor and Francis Group.
  • Grogan, S. (2006). Body image and health. Journal of Health Psychology, 11(4), 523-530. https://doi.org/10.1177/1359105306065013
  • Güven, N. K., Nalçakan, G. R., & Kazak, Z. (2021). Egzersiz yapan bireylerin fiziksel aktivite düzeylerine göre bedeni beğenme ve egzersiz bağımlılığı düzeylerinin değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(3), 470-481.
  • Hart, T. A., Flora, D. B., Palyo, S. A., Fresco, D. M., Holle, C., & Heimberg, R. G. (2008). Development and examination of the social appearance anxiety scale. Assessment, 15(1), 48–59. https://doi.org/10.1177/1073191107306673
  • Heiman, T., & Olenik-Shemesh, D. (2019). Perceived body appearance and eating habits: The voice of young and adult students attending higher education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(3), 451. https://doi.org/10.3390/ijerph16030451.
  • Jones, T., Baxter, M., & Khanduja, V. (2013). A quick guide to survey research. The Annals of The College of Surgeons https://doi.org/10.1308/003588413X13511609956372
  • Karabacak, Ö. (2022). Estetik cerrahi geçiren kadınların beden beğenisi ve estetik cerrahiyi kabulü: kültürlerarası karşılaştırma. Doktora Tezi, Karabük Üniversitesi.
  • Kashdan, T. B., & Steger, M. F. (2007). Curiosity and pathways to well-being and meaning in life: Traits, states, and everyday behaviors. Motivation and Emotion, 31, 159-173.
  • Kılıçarslan, F., Güngör, N. B., Ayyıldız Durhan, T., & Kurtipek, S. (2023). Fitness merkezlerinde egzersiz yapan bireylerde özyeterliğin yordanmasında bedeni beğenmenin etkisi. Journal of Human Sciences, 20(4), 694-710. doi:10.14687/jhs.v20i4.6441
  • Küçük, V. (2019). Üniversite öğrencilerinde sosyal kaygının yordayıcısı olarak ailesel bilişsel ve kişisel faktörler ergenlik. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Leary M. R. ve Kowalski, R. M. (1993). The Interaction Anxiousness Scale: Construct and criterion-related validity. Journal of Personality Assessment, 61 (1), 136146.
  • Liebowitz, M. R. (1987). Social phobia. Modern problems of pharmacopsychiatry, 22(141), e173.
  • Polat, M. A. (2023). Sosyal anksiyete ve denetim odağı korelasyon analizi: ergen bireylerde bazı spor yapma değişkenleri açısından incelenmesi. Ulusal Kinesyoloji Dergisi, 4(2), 54-61.
  • Ramos, M., Vaz, F., Rodríguez, L., Cebria, J., Fernandez, N., González, E., & Casado, M. (2014). EPA-0407 – Differences in perception of body ımage between boys and girls during puberty. European Psychiatry, 29, 1- 1. https://doi.org/10.1016/S0924-9338(14)77829-0
  • Sübaşı, G. (2010). Üniversite öğrencilerinde sosyal kaygıyı yordayıcı bazı değişkenler. Eğitim ve Bilim, 32(144), 3-15.
  • Swami, V., Tran, U. S., Stieger, S., & Voracek, M. (2015). Associations between women’s body ımage and happiness: results of the you beauty com body image survey (YBIS). Journal of Happiness Studies, 16(3), 705-718.
  • Şanlı, T. (1991). Hemşirelikte kişilerarası ilişkiler. AÖF Yayınları No: 226.
  • Tapşın, F.O., Karagün, E., & Selvi, S. (2023). Serbest zamanlarında spor merkezlerine devam eden bireylerin hedefe bağlılık, mental iyi oluş ve bedeni beğenme durumlarının incelenmesi. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 5(2), 55-71. Doi: 10.52272/srad.1355466
  • Tazegül, Ü. (2016). Elit düzeydeki tenisçilerin yaşama bağlılık düzeyleri ile bedenlerini beğenmeleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4:32, 468-474.
  • Tazegül, Ü. (2018). Sporcuların kişilik özellikleri ile bedenlerini beğenmeleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (68) , 1518-1526 . DOI: 10.17755/esosder.377496
  • Tiggemann, M., & McCourt, A. (2013). Body appreciation in adult women: relationships with age and body satisfaction. Body Image, 10(4), 624-7. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2013.07.003
  • Tylka TL, & Wood-Barcalow NL. (2015). The Body Appreciation Scale-2: item refinement and psychometric evaluation. Body Image. 12, 53-67.
  • Ümmet, D. (2007). Üniversite öğrencilerinde sosyal kaygının cinsiyet rolleri ve aile ortamı bağlamında incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).
  • White, M. A. (2023, May 25). What is body image? Medical News Today. https://www.medicalnewstoday.com/articles/249190
  • Winter, V., Teti, M., Landor, A., & Morris, K. (2019). “On a Journey to Appreciate What My Body Does for Me”: Qualitative Results from a Positive Body Image Pilot Intervention Study. Social Work in Public Health, 34, 637- 645. https://doi.org/10.1080/19371918.2019.1635951

Bedeni Beğenme Ve Etkileşim Kaygısı Arasındaki İlişkinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2025, Volume: 14 Issue: 2, 177 - 183, 30.04.2025
https://doi.org/10.22282/tojras.1646337

Abstract

Bu araştırmanın amacı spor bilimleri fakültesindeki öğrenim gören öğrencilerin bedeni beğenme ve etkileşim kaygısı düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi ve aradaki ilişkilerin ortaya konulmasıdır. Araştırmaya bir devlet üniversitesinin spor bilimleri fakültesinde farklı bölümlerde öğrenim gören 278 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak demografik değişkenlerin belirlenmesine yönelik kişisel bilgi formu, katılımcıların beden algısını ölçmek için “bedeni beğenme ölçeği” ve etkileşim kaygılarının ölçülmesi için “Etkileşim Kaygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler betimsel istatistikler, bağımsız örneklem T-testi, tek yönlü varyans analizi ANOVA ve pearson korelasyon testi ile test edilmiştir. İstatistiksel analizler sonucunda katılımcıların cinsiyet ve aile gelir değişkenleri açısından bedeni beğenme ve etkileşim kaygısı düzeylerinin anlamlı olarak farklılaşmadığı, yaş ve spor yapma değişkenleri açısından ise sırasıyla bedeni beğenme ve etkileşim kayısı düzeylerinde anlamlı farklılık gözlenmiştir. Katılımcıların bedeni beğenme ve etkileşim kaygısı düzeylerinin ilişkisine yönelik yapılan kolerasyon analizi sonuçlarına göre ölçekler arasında düşük düzeyde, negatif ve anlamsız ilişki bulunmuştur.

References

  • Altınay, N. (2022). Öğretmen adaylarının etkileşim kaygısı düzeyleri ile psikolojik iyi oluş arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi) Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Anlı G., Akın A., Eker H., & Özçelik B. (2015). Bedeni beğenme ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies. 36, 505511.
  • APA (2013). Diagnostic and statistical manual for mental disorders. 5th edition (DSM-5). Washington DC, American Psychiatric Association.
  • Aslan, H. (2017). Ortaokul öğrencilerinin beden imajı ve sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişki ve bu değişkenlerin çeşitli demografik özellikler açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Avalos, L. C., Tylka, T. L., & Wood-Barcalow, N. (2005). The body appreciation scale: Development and psychometric evaluation. Body Image, 2, 285-297.
  • Avcıkurt, C., & Göker, S. (2022). Turist rehberliği öğrencilerinin sosyal etkileşim kaygısı üzerine bir araştırma, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 6(1), 249-252. https://doi.org/10.26677/TR1010.2022.950
  • Aydoğan, H., & Güner, O. (2023). Spor bilimleri alanındaki üniversite öğrencilerinin benlik saygıları ile etkileşim kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(4), 1133-1145. DOI: https://doi.org/10.38021asbid.1334224.
  • Bayram, E. (2019). Üniversite öğrencilerinin sosyal görünüş kaygı düzeyleri ile bilinçli farkındalık düzeyi arasındaki ilişkinin spor ve farklı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Kış Sporları ve Spor Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Caniklitemel, N., & Ağralı Ermiş, S. (2024). Body satisfaction and social media interaction in regularly exercising and sedentary young individuals: the role of demographic factors. Research in Sport Education and Sciences, 26(3), 108-118.
  • Caniklitemel, N., & Ermiş, S. A. (2024). Düzenli spor yapan ve sedanter genç bireylerde bedeni beğenme ve sosyal medya etkileşimi: Demografik faktörlerin rolü. Research in Sport Education and Sciences, 26(3), 108-118.
  • Cash, T. (2008). The body image workbook: An eight-step program for learning to like your looks. New Harbinger Publications.
  • Cash, T. F., Jakatdar, T. A., & Williams, E. F. (2004). The Body Image Quality of Life Inventory: Further validation with college men and women. Body Image, 1, 279-287.
  • Cohen A. (1991). Body image in the person with a stoma. Journal of Enterostomal Therapy. 18(2), 68-71.
  • Coşkun, H. (2009). Etkileşim kaygısı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları.
  • Çağlar, M., Dinçyürek, S., & Arslan, N. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Kaygılarının Analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(43), 106–116.
  • Çetinkaya, T. (2018). Analysis of the relationship between body perception levels and social appearance anxieties in the students of school of physical education and sports. Journal of Education and Training Studies, 6(5), 194-200.
  • Çetinkaya, T., & Honça, A. A. (2017). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 13-19.
  • Düşünceli, B., & Fariz, S. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Etkileşim Kaygısının Kişilik Özelliklerine Ve Sosyal Medya Kullanımına Göre İncelenmesi. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 351-370.
  • George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS statistics 25 step by step: A simple guide and reference (Fifteenth edition). Routledge, Taylor and Francis Group.
  • Grogan, S. (2006). Body image and health. Journal of Health Psychology, 11(4), 523-530. https://doi.org/10.1177/1359105306065013
  • Güven, N. K., Nalçakan, G. R., & Kazak, Z. (2021). Egzersiz yapan bireylerin fiziksel aktivite düzeylerine göre bedeni beğenme ve egzersiz bağımlılığı düzeylerinin değerlendirilmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(3), 470-481.
  • Hart, T. A., Flora, D. B., Palyo, S. A., Fresco, D. M., Holle, C., & Heimberg, R. G. (2008). Development and examination of the social appearance anxiety scale. Assessment, 15(1), 48–59. https://doi.org/10.1177/1073191107306673
  • Heiman, T., & Olenik-Shemesh, D. (2019). Perceived body appearance and eating habits: The voice of young and adult students attending higher education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(3), 451. https://doi.org/10.3390/ijerph16030451.
  • Jones, T., Baxter, M., & Khanduja, V. (2013). A quick guide to survey research. The Annals of The College of Surgeons https://doi.org/10.1308/003588413X13511609956372
  • Karabacak, Ö. (2022). Estetik cerrahi geçiren kadınların beden beğenisi ve estetik cerrahiyi kabulü: kültürlerarası karşılaştırma. Doktora Tezi, Karabük Üniversitesi.
  • Kashdan, T. B., & Steger, M. F. (2007). Curiosity and pathways to well-being and meaning in life: Traits, states, and everyday behaviors. Motivation and Emotion, 31, 159-173.
  • Kılıçarslan, F., Güngör, N. B., Ayyıldız Durhan, T., & Kurtipek, S. (2023). Fitness merkezlerinde egzersiz yapan bireylerde özyeterliğin yordanmasında bedeni beğenmenin etkisi. Journal of Human Sciences, 20(4), 694-710. doi:10.14687/jhs.v20i4.6441
  • Küçük, V. (2019). Üniversite öğrencilerinde sosyal kaygının yordayıcısı olarak ailesel bilişsel ve kişisel faktörler ergenlik. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Leary M. R. ve Kowalski, R. M. (1993). The Interaction Anxiousness Scale: Construct and criterion-related validity. Journal of Personality Assessment, 61 (1), 136146.
  • Liebowitz, M. R. (1987). Social phobia. Modern problems of pharmacopsychiatry, 22(141), e173.
  • Polat, M. A. (2023). Sosyal anksiyete ve denetim odağı korelasyon analizi: ergen bireylerde bazı spor yapma değişkenleri açısından incelenmesi. Ulusal Kinesyoloji Dergisi, 4(2), 54-61.
  • Ramos, M., Vaz, F., Rodríguez, L., Cebria, J., Fernandez, N., González, E., & Casado, M. (2014). EPA-0407 – Differences in perception of body ımage between boys and girls during puberty. European Psychiatry, 29, 1- 1. https://doi.org/10.1016/S0924-9338(14)77829-0
  • Sübaşı, G. (2010). Üniversite öğrencilerinde sosyal kaygıyı yordayıcı bazı değişkenler. Eğitim ve Bilim, 32(144), 3-15.
  • Swami, V., Tran, U. S., Stieger, S., & Voracek, M. (2015). Associations between women’s body ımage and happiness: results of the you beauty com body image survey (YBIS). Journal of Happiness Studies, 16(3), 705-718.
  • Şanlı, T. (1991). Hemşirelikte kişilerarası ilişkiler. AÖF Yayınları No: 226.
  • Tapşın, F.O., Karagün, E., & Selvi, S. (2023). Serbest zamanlarında spor merkezlerine devam eden bireylerin hedefe bağlılık, mental iyi oluş ve bedeni beğenme durumlarının incelenmesi. Spor ve Rekreasyon Araştırmaları Dergisi, 5(2), 55-71. Doi: 10.52272/srad.1355466
  • Tazegül, Ü. (2016). Elit düzeydeki tenisçilerin yaşama bağlılık düzeyleri ile bedenlerini beğenmeleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4:32, 468-474.
  • Tazegül, Ü. (2018). Sporcuların kişilik özellikleri ile bedenlerini beğenmeleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (68) , 1518-1526 . DOI: 10.17755/esosder.377496
  • Tiggemann, M., & McCourt, A. (2013). Body appreciation in adult women: relationships with age and body satisfaction. Body Image, 10(4), 624-7. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2013.07.003
  • Tylka TL, & Wood-Barcalow NL. (2015). The Body Appreciation Scale-2: item refinement and psychometric evaluation. Body Image. 12, 53-67.
  • Ümmet, D. (2007). Üniversite öğrencilerinde sosyal kaygının cinsiyet rolleri ve aile ortamı bağlamında incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).
  • White, M. A. (2023, May 25). What is body image? Medical News Today. https://www.medicalnewstoday.com/articles/249190
  • Winter, V., Teti, M., Landor, A., & Morris, K. (2019). “On a Journey to Appreciate What My Body Does for Me”: Qualitative Results from a Positive Body Image Pilot Intervention Study. Social Work in Public Health, 34, 637- 645. https://doi.org/10.1080/19371918.2019.1635951
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Physical Training and Sports Pedagogy, Exercise and Sports Psychology
Journal Section Research Article
Authors

Turan Çetinkaya 0000-0001-6363-5300

Abdurrahman Kırtepe 0000-0003-3268-2192

Publication Date April 30, 2025
Submission Date February 24, 2025
Acceptance Date April 26, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 14 Issue: 2

Cite

Vancouver Çetinkaya T, Kırtepe A. Examining the Relationship Between Body Like and Interaction Anxiety In Terms of Different Variables. TOJRAS. 2025;14(2):177-83.