Review
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 9 Issue: 4, 8 - 18, 30.10.2020

Abstract

References

  • Açıkada, C., ve Hazır, T. (2016). Uzun Süreli Sporcu Gelişim Programları: Hangi Bilimsel Temellere Oturuyor? Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe Üniversitesi, 27(2), 84–99. https://doi.org/10.17644/sbd.255156
  • Bağcı, E. (2009). 10 - 12 Yaş grubu aerobik cimnastik branşı ile uğraşan yarışmacı bayan sporcular ile aynı yaş grubu sedanter öğrencilerin bazı fiziksel özelliklerinin eurofit test bataryası ile karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü BedenEğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Balague, G. (2000). Periodization of pyschological skills training. Journal of Science and Medicine in Sport, 3(3), 230–237.
  • Balyi, I., ve Hamilton, A. (2004). Long-Term Athlete Development: Trainability in Childhood and Adolescence. Olympic Coach, 16(1), 4–9.
  • Balyi, I., Way, R. ve Higgs, C. (2016). Uzun Vadeli Sporcu Gelişimi (Çev. E. Pekünlü, İ. Özsu). Ankara: Spor Yayınevi ve Kitabevi.
  • Bayraktar, I. (2019). Geleneksel Yetenek Seçimi mi, Uzun Dönem Sporcu Gelişimi mi? Içinde G. Hergüner (Ed.), Her Yönüyle Spor (ss. 10–31). İstanbul: Güven Plus Grup.
  • DiFiori, J. P., Benjamin, H. J., Brenner, J. S., Gregory, A., Jayanthi, N., Landry, G. L., ve Luke, A. (2014). Overuse injuries and burnout in youth sports: a position statement from the American Medical Society for Sports Medicine. British journal of sports medicine, 48(4), 287-288.
  • Ersöz, Y. (2012). Çoklu beceri̇ spor eği̇ti̇m programının 7-10 yaş grubu erkek çocuklarda motor geli̇şi̇me etki̇si̇. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü
  • Ford ve diğ. (2011). The Long-Term Athlete Development model: Physiological evidence and application. Journal of Sports Sciences, 29(4), 389–402. https://doi.org/10.1080/02640414.2010.536849
  • Granacher, U., & Borde, R. (2017). Effects of sport-specific training during the early stages of long-term athlete development on physical fitness, body composition, cognitive, and academic performances. Frontiers in Physiology, 8(10), 1–11. https://doi.org/10.3389/fphys.2017.00810
  • Hazar, Z. S. İ. (2010). Amatör futbol takımında müsabaka dönemi antrenmanının performans parametrelerine tkisi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,12(3), 12(3), 239–243. 2.
  • Koca, B. (2014). Cimnastik , yüzme ve atletizm branşlarında yarışmalara katılan 12 yaş çocukların motor özelliklerinin karşılaştırılması. T.C. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Lloyd, R. S. J. L. O. (2012). The youth physical development model: a new approach to long-term athletic development. Strength and Conditioning Journal, 34(3), 61–72. https://doi.org/10.1519/SSC.0b013e31825760ea
  • Lloyd, R. S., Oliver, J. L., Faigenbaum, A. D., Howard, R., De Ste Croix, M. B. A., Williams, C. A., Best, T. M., Alvar, B. A., Micheli, L. J., & Myer, G. D. (2015). Long-term athletic development, Part 2: Barriers to success and potential solutions.. Journal of Strength and Conditioning Research.29(5), 1451–1464.
  • Malina, R. M., ve Bouchard, C. (1992). Growth, Maturation, and Physical Activity.Human Kinetice, illinoisMedicine & Science in Sports & Exercise. https://doi.org/10.1249/00005768-199207000-00018 Sevimay, D., & Özer, K. (2016). Çocuklarda Motor Geli̇şi̇m. (N. Argun (ed.)). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • Sport For Life (2020). LTAD-Quality Sport Programs. Erişimtarihi: 18 mayıs 2020 http://sportforlife.ca/resources/quality-sport-programs/
  • Suveren, S. (1998). 6-7 Yaş grubu cimnastiğe yeni başlayan erkek çocuklarda atlama beygiri aletinde uberschlag hareketinin öğretilmesinde sözel eğitim ve video kamera ile eğitim yöntemlerinin karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Vaeyens, R., Lenoir, M., Williams, A. M., & Philippaerts, R. M. (2008). Talent identification and development programmes in sport: current models and future directions. Sports Medicine, 38(9), 12. https://doi.org/10.2165/00007256-200838090-00001

THE EARLY SPECIALIZATION REQUIRING SPORT OF GYMNASTICS AND LONG-TERM ATHLETE DEVELOPMENT PROGRAMS

Year 2020, Volume: 9 Issue: 4, 8 - 18, 30.10.2020

Abstract

Today, long-term athlete development programs are used as an alternative to traditional athlete training programs. They aim to make sport as a lifestyle, rather than compressing athlete development into a short period of time. In long-term athlete development programs, all processes are planned on the basis of the biological development periods of the athletes and their development characteristics in these periods, rather than their chronological age, which is taken as the basis in traditional athlete development methods. Sports branches are divided into two as early specialization and late specialization sports. Gymnastics requires skill, coordination, and a developed central nervous system; thus, it is categorized among the early specialization sports.

References

  • Açıkada, C., ve Hazır, T. (2016). Uzun Süreli Sporcu Gelişim Programları: Hangi Bilimsel Temellere Oturuyor? Spor Bilimleri Dergisi Hacettepe Üniversitesi, 27(2), 84–99. https://doi.org/10.17644/sbd.255156
  • Bağcı, E. (2009). 10 - 12 Yaş grubu aerobik cimnastik branşı ile uğraşan yarışmacı bayan sporcular ile aynı yaş grubu sedanter öğrencilerin bazı fiziksel özelliklerinin eurofit test bataryası ile karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü BedenEğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Balague, G. (2000). Periodization of pyschological skills training. Journal of Science and Medicine in Sport, 3(3), 230–237.
  • Balyi, I., ve Hamilton, A. (2004). Long-Term Athlete Development: Trainability in Childhood and Adolescence. Olympic Coach, 16(1), 4–9.
  • Balyi, I., Way, R. ve Higgs, C. (2016). Uzun Vadeli Sporcu Gelişimi (Çev. E. Pekünlü, İ. Özsu). Ankara: Spor Yayınevi ve Kitabevi.
  • Bayraktar, I. (2019). Geleneksel Yetenek Seçimi mi, Uzun Dönem Sporcu Gelişimi mi? Içinde G. Hergüner (Ed.), Her Yönüyle Spor (ss. 10–31). İstanbul: Güven Plus Grup.
  • DiFiori, J. P., Benjamin, H. J., Brenner, J. S., Gregory, A., Jayanthi, N., Landry, G. L., ve Luke, A. (2014). Overuse injuries and burnout in youth sports: a position statement from the American Medical Society for Sports Medicine. British journal of sports medicine, 48(4), 287-288.
  • Ersöz, Y. (2012). Çoklu beceri̇ spor eği̇ti̇m programının 7-10 yaş grubu erkek çocuklarda motor geli̇şi̇me etki̇si̇. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü
  • Ford ve diğ. (2011). The Long-Term Athlete Development model: Physiological evidence and application. Journal of Sports Sciences, 29(4), 389–402. https://doi.org/10.1080/02640414.2010.536849
  • Granacher, U., & Borde, R. (2017). Effects of sport-specific training during the early stages of long-term athlete development on physical fitness, body composition, cognitive, and academic performances. Frontiers in Physiology, 8(10), 1–11. https://doi.org/10.3389/fphys.2017.00810
  • Hazar, Z. S. İ. (2010). Amatör futbol takımında müsabaka dönemi antrenmanının performans parametrelerine tkisi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,12(3), 12(3), 239–243. 2.
  • Koca, B. (2014). Cimnastik , yüzme ve atletizm branşlarında yarışmalara katılan 12 yaş çocukların motor özelliklerinin karşılaştırılması. T.C. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Lloyd, R. S. J. L. O. (2012). The youth physical development model: a new approach to long-term athletic development. Strength and Conditioning Journal, 34(3), 61–72. https://doi.org/10.1519/SSC.0b013e31825760ea
  • Lloyd, R. S., Oliver, J. L., Faigenbaum, A. D., Howard, R., De Ste Croix, M. B. A., Williams, C. A., Best, T. M., Alvar, B. A., Micheli, L. J., & Myer, G. D. (2015). Long-term athletic development, Part 2: Barriers to success and potential solutions.. Journal of Strength and Conditioning Research.29(5), 1451–1464.
  • Malina, R. M., ve Bouchard, C. (1992). Growth, Maturation, and Physical Activity.Human Kinetice, illinoisMedicine & Science in Sports & Exercise. https://doi.org/10.1249/00005768-199207000-00018 Sevimay, D., & Özer, K. (2016). Çocuklarda Motor Geli̇şi̇m. (N. Argun (ed.)). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık.
  • Sport For Life (2020). LTAD-Quality Sport Programs. Erişimtarihi: 18 mayıs 2020 http://sportforlife.ca/resources/quality-sport-programs/
  • Suveren, S. (1998). 6-7 Yaş grubu cimnastiğe yeni başlayan erkek çocuklarda atlama beygiri aletinde uberschlag hareketinin öğretilmesinde sözel eğitim ve video kamera ile eğitim yöntemlerinin karşılaştırılması. Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.
  • Vaeyens, R., Lenoir, M., Williams, A. M., & Philippaerts, R. M. (2008). Talent identification and development programmes in sport: current models and future directions. Sports Medicine, 38(9), 12. https://doi.org/10.2165/00007256-200838090-00001
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Sports Medicine
Journal Section Review
Authors

İsmail Temürçi

Işık Bayraktar 0000-0003-1001-5348

Özgür Nalbant 0000-0002-2727-3522

Publication Date October 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 9 Issue: 4

Cite

Vancouver Temürçi İ, Bayraktar I, Nalbant Ö. THE EARLY SPECIALIZATION REQUIRING SPORT OF GYMNASTICS AND LONG-TERM ATHLETE DEVELOPMENT PROGRAMS. TOJRAS. 2020;9(4):8-18.