Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2021, Volume: 10 Issue: 2, 1 - 13, 24.04.2021

Abstract

References

  • REFERENCES 1. Aksüllü N, Doğan S. (2004).Huzurevinde ve evde yaşayan yaşlılarda algılanan sosyal destek etkenleri ile depresyon arasındaki ilişki. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5(2): 76-84.
  • 2. Coşkun H. (2009).Etkileşim kaygısı ölçeği, geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, 12(23):41-49.
  • 3. Eker D, Arkar H, Yaldız H. (2001). Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeğinin gözden geçirilmiş formunun faktör yapısı, geçerlilik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 12(1):17-25.
  • 4. Küçükarslan M. (2011). Mersin üniversitesi öğrencilerinin romantik ilişkilere yönelik inançlarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve romantik ilişki yaşama durumu değişkenlerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • 5. Leary M, Kowalski NR. (1995). Social Anxiety. New York:The Guilford Press.
  • 6. Leary MR, Kowalski RM. (1993). The interaction anxiousness scale: Construct and criterion-related validity. Journal of Personality Assessment, 61(1):136-146.
  • 7. Özgür H. (2013). Öğretmen adaylarının sosyal ağ bağımlılığı, etkileşim kaygısı ve yalnızlık düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 10(2): 667-690.
  • 8. Sternberg RJ. (1986). A triangular theory of love. Psychological Review, 93(2): 119-135.
  • 9. Sübaşı G. (2010). Üniversite öğrencilerinde sosyal kaygıyı yordayıcı bazı değişkenler. 32(144):3-15.
  • 10. Şahin H, İşleyen F, Özdemir S. (2012). Eğitim fakültesi öğrencilerinin romantik ilişki durumları ve sosyal ağ kullanımlarına göre etkileşim kaygısı ve sosyal destek algılarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2): 25-36.

Investigation Of The Interaction Anxiousness And Perceived Social Support Of The University Students From The Departments Giving Sports Education In Terms Of Their Social Network Usage And Relationship Status

Year 2021, Volume: 10 Issue: 2, 1 - 13, 24.04.2021

Abstract

Abstract

The purpose of the current study is to investigate the relationships between the perceived social support, interaction anxiousness, gender, relationship status and purposes for using the social networking sites of the female and male students from the School of Physical Education and Sports in Aydın Adnan Menderes University and the Faculty of Sports Sciences in Muğla Sıtkı Koçman University. The sampling of the study is comprised of a total of 359 students. As the data collection tools, the “Multidimensional Scale of Perceived Social Support” and the “Interaction Anxiousness Scale” were used. In the current study, it was found that the participating students’ perception of social support and interaction anxiousness do not vary significantly depending on gender (p>0.05). While a statistically significant difference was found between the perceived social support of the students having a relationship and that of the students not having (p>0.05), the relationship status was found to be not leading to a significant difference in the students’ interaction anxiousness. When the students’ interaction anxiousness levels were examined, a low and negative correlation was found between the students’ perceived social support and interaction anxiousness(r=-0.278).Thus, it can be argued that with increasing perception of social support, the interaction anxiousness level decreases. A statistically significant difference was found between the students’ purposes for using social networking sites depending on their gender (p>0.05). While there is a statistically significant difference based on the students’ purposes for using social networking sites in their perceived social support (p=0.022; p<0.05), there is no such a significant difference in their interaction anxiousness. There is a negative, low and significant correlation between the perceived social support and interaction anxiousness and between the perceived social support and the relationship status (r=-0.278 and r=-0.200, respectively).

References

  • REFERENCES 1. Aksüllü N, Doğan S. (2004).Huzurevinde ve evde yaşayan yaşlılarda algılanan sosyal destek etkenleri ile depresyon arasındaki ilişki. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 5(2): 76-84.
  • 2. Coşkun H. (2009).Etkileşim kaygısı ölçeği, geçerlik ve güvenilirlik çalışması. Türk Psikoloji Yazıları, 12(23):41-49.
  • 3. Eker D, Arkar H, Yaldız H. (2001). Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeğinin gözden geçirilmiş formunun faktör yapısı, geçerlilik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 12(1):17-25.
  • 4. Küçükarslan M. (2011). Mersin üniversitesi öğrencilerinin romantik ilişkilere yönelik inançlarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve romantik ilişki yaşama durumu değişkenlerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • 5. Leary M, Kowalski NR. (1995). Social Anxiety. New York:The Guilford Press.
  • 6. Leary MR, Kowalski RM. (1993). The interaction anxiousness scale: Construct and criterion-related validity. Journal of Personality Assessment, 61(1):136-146.
  • 7. Özgür H. (2013). Öğretmen adaylarının sosyal ağ bağımlılığı, etkileşim kaygısı ve yalnızlık düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 10(2): 667-690.
  • 8. Sternberg RJ. (1986). A triangular theory of love. Psychological Review, 93(2): 119-135.
  • 9. Sübaşı G. (2010). Üniversite öğrencilerinde sosyal kaygıyı yordayıcı bazı değişkenler. 32(144):3-15.
  • 10. Şahin H, İşleyen F, Özdemir S. (2012). Eğitim fakültesi öğrencilerinin romantik ilişki durumları ve sosyal ağ kullanımlarına göre etkileşim kaygısı ve sosyal destek algılarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2): 25-36.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Sports Medicine
Journal Section Research Article
Authors

Osman Gode

Gülen Vural 0000-0001-8782-8297

Oguzhan Avcı This is me

Zehra Özdemir This is me 0000-0003-2318-4212

Publication Date April 24, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 10 Issue: 2

Cite

Vancouver Gode O, Vural G, Avcı O, Özdemir Z. Investigation Of The Interaction Anxiousness And Perceived Social Support Of The University Students From The Departments Giving Sports Education In Terms Of Their Social Network Usage And Relationship Status. TOJRAS. 2021;10(2):1-13.