In this study, it was aimed to determine t-score performance ranges by standardizing the execution, artistic, difficulty and final scores and converting them into z-scores and t-scores, and to establish norm values according to international competition results, to evaluate the performances of athletes competing in the individual men category in aerobic gymnastics. For this purpose, the data of a total of 45 athletes participating in three competitions were evaluated in the study to determine the world ranking in aerobic gymnastics. In the study, the document analysis method, also known as documentary scanning, was used as a secondary data collection technique. It was conducted as a descriptive study with data in a publicly available, raw format. Competition data is obtained from official documents in the results section published on the FIG website. As a result of the evaluations, t-score performance ranges ranging from extremely poor (<20) to excellent (>80) were created. These scores, which are created through standardized scores, are seen as an important determination of the situation in terms of determining both the differences in the individual performance levels of the athletes and the level of the rival athletes and taking training measures for the features that need to be improved by monitoring the performance. In addition, it is envisaged that normative data and the relationships between the data will be guiding for researchers, coaches, and athletes in making detailed evaluations regarding performance development.
Bu çalışmada aerobik cimnastikte tek erkekler kategorisinde yarışan sporcuların performanslarının değerlendirilebilmesi için uygulama, artistik, zorluk ve sonuç puanlarının standartlaştırılarak z-puanlarına ve t-puanlarına dönüştürülerek t-puanı performans aralıklarının belirlenmesi ve uluslararası müsabaka sonuçlarına göre norm değerlerin oluşturulması amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmada aerobik cimnastikte dünya sıralamasının belirlenmesinde değerlendirilen üç yarışmaya katılan toplam 45 sporcunun verileri değerlendirilmiştir. Çalışmada ikincil veri toplama tekniklerinden belgesel tarama olarak da bilinen doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Kamuya açık, işlenmemiş bir formattaki verilerle betimsel bir çalışma olarak yürütülmüştür. Yarışma verileri FIG web sitesinde yayınlanan sonuçlar bölümündeki resmî belgelerden elde edilmiştir. Değerlendirmeler sonucunda son derece zayıftan (<20) mükemmele kadar (>80) değişen t-puanı performans aralıkları oluşturulmuştur. Standartlaştırılmış puanlar aracılığıyla oluşturulan bu puanlar hem sporcuların bireysel performans sevilerindeki farklılıkları hem de rakip sporcuların seviyesinin belirlenmesi ve performans takibi yapılarak geliştirilmesi gereken özelliklere yönelik antrenman önlemleri alınabilmesi açısından önemli bir durum saptaması olarak görülmektedir. Ayrıca normatif veriler ve veriler arasındaki ilişkilerin, araştırmacılar, antrenörler ve sporcular için performans gelişimine yönelik ayrıntılı değerlendirmeler yapılabilmesi açısından yol gösterici olacağı öngörülmektedir.
Sinop Üniversitesi İnsan Araştırmaları Etik Kurulu Yönergesi dördüncü bölümünde 12 maddenin 7 bendinde “Açık erişime dayalı verilerin toplanacağı ikincil veriye dayalı çalışmalarda Etik Kurul izni gerektirmez” ifadesi yer almaktadır (Sinop Üniversitesi İnsan Araştırmaları Etik Kurulu, 2024). Çalışmada da kamuya açık veriler kullanıldığından üniversite yönergesine uygun olacak şekilde veriler toplanarak değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Training |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2024 |
Submission Date | March 14, 2024 |
Acceptance Date | July 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 3 |