This study was conducted to determine the effect of digital literacy on attitudes towards distance education. Relational survey model, one of the quantitative research methods, was used in the study. A total of 281 students studying in the departments of physical education and sports teaching, sports management and coaching at the sports sciences faculty of a state university and selected by convenience sampling method participated in the study. Data were obtained by using ‘Personal Information Form’, ‘Digital Literacy Scale’ and ‘Attitude towards Distance Education Scale’. Pearson correlation analysis was used to determine the relationship between variables; Regression analysis was used to determine the effect of digital literacy level on attitude towards distance education. According to the results of Pearson correlation analysis, the relationship between participants' digital literacy and attitude towards distance education was found to be significant, positive and moderate. When the regression results were analysed, it was determined that digital literacy had a significant positive predictive power on attitude towards distance education. The results of the research indicated that digital literacy should be taken into consideration in attitudes towards distance education.
Bu araştırma dijital okuryazarlığın uzaktan eğitime yönelik tutuma olan etkisini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya bir devlet üniversitesinin spor bilimleri fakültesi beden eğitimi ve spor öğretmenliği, spor yöneticiliği ve antrenörlük bölümlerinde öğrenim gören ve kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen 281 öğrenci katılmıştır. Veriler “Kişisel Bilgi Formu” ,”Dijital Okuryazarlık Ölçeği” ve “Uzaktan Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Pearson korelasyon analizi; Dijital okuryazarlık düzeyinin uzaktan eğitime yönelik tutuma olan etkisini belirlemek için Regresyon analizi kullanılmıştır. Pearson korelasyon analizi sonuçlarına göre katılımcıların dijital okuryazarlıkları ile uzaktan eğitime yönelik tutum arasındaki ilişki anlamlı, pozitif yönde ve orta düzeyde tespit edilmiştir. Regresyon sonuçları incelendiğinde ise dijital okuryazarlığın uzaktan eğitime yönelik tutum üzerinde pozitif yönde anlamlı yordayıcı güce sahip olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları uzaktan eğitime yönelik tutumda dijital okuryazarlığın göz önünde bulundurulması gerektiğini işaret etmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Exercise and Sports Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2024 |
Submission Date | August 18, 2024 |
Acceptance Date | October 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 13 Issue: 4 |