Research Article
BibTex RIS Cite

Savunma Sporlarında Rakibi Affetme ve Psikolojik İyi Oluş: Karate-Do ve Kick Boks

Year 2025, Volume: 14 Issue: 1, 32 - 38, 31.01.2025
https://doi.org/10.22282/tojras.1542116

Abstract

Bu araştırma, Karate ve Kick Boks branşındaki sporcuların rakibi affetme ve psikolojik iyi oluş düzeylerini belirlemek maksadıyla tasarlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Spor Hizmetleri Genel Müdürlüğüne bağlı Türkiye Karate Federasyonu ve Türkiye Kick Boks Federasyonu oluşturmaktadır. Örneklemini ise bu federasyonlara bağlı Karate ve Kick Boks branşlarından 372 sporcu oluşturmaktadır. Araştırma basit seçkisiz örneklem yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmada toplanan veriler betimsel istatistikler, bağımsız gruplar t-testi, tek yönlü varyans analizi ve pearson korelasyon analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma bulguları incelendiğinde; cinsiyet değişkenine göre sporda rakibi affetme düzeyinde anlamlı farklılık olduğu; branş değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Cinsiyet, branş değişkenlerine göre psikolojik iyi oluş düzeyinde anlamlı farklılık olmadığı tespit edilmiştir. Son olarak, sporda rakibi affetme alt boyutlarından olumluya yönelme ve empati kurma ile psikolojik iyi oluş arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Araştırma neticesinde sporda rakibi affetme ile psikolojik iyi oluş arasında anlamlı ilişki olduğu söylenebilir.

References

  • Asıcı, E. (2013). Öğretmen adaylarının affetme özelliklerinin öz-duyarlık ve benlik saygısı açısından incelenmesi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ateş, M. F. (2021). COVID-19 salgını sürecinde bireylerin kaygı ve psikolojik iyi oluş düzeylerinin sosyodemografik özellikler, algılanan sosyal destek, duygusal düzenleme ve empati açısından incelenmesi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi) Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, ġ., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, ġ. & Çakmak, E. K. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. (23. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chatzisarantis, N. & Hagger, M. (2007). The moral worth of sport reconsidered: contributions of recreational sport and competitive sport to life aspirations and psychological well-being. Journal of Sports Sciences, 25(9), 1047-1056.
  • Cohen, J. (1992). A power primer. Psycholigcal Bulletin, 112 (1), 155–159.
  • Çolak, T. S., Koç, M., Eker, H., & Düşünceli, B. (2017). Ortaöğretim öğrencilerinde affetme esnekliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 14(1), 63-73. doi:10.14687/jhs.v14i1.3578
  • Deci, E.L. & Ryan, R.M. (2008). Hedonia, Eudaimonia, And Well-Being: An Introduction. Journal of HappinessStudies, 9(1),1-11.
  • Deniz, M. E., Erus, S. M., & Büyükcebeci, A. (2017). Bilinçli farkindalik ile psikolojik iyi oluş ilişkisinde duygusal zekânin aracilik rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 7(47).
  • Dilmaç, B., Ekşi, F., & Şimşir, Z. (2016). Psikolojik danışma deneyimi yaşayanların dini başa çıkma, psikolojik iyi olma ve affetme düzeyleri arasındaki yordayıcı ilişkiler: Bir model önerisi. A. Ayten, M. Koç, & A. Ayten içinde, Manevi Danışmanlık ve Rehberlik, 1, 169-186.
  • Edwards, J.K. (2007). Relationship satisfaction: The role of attachment, conflict, empathy, forgiveness. Doctoral Dissertation, Purdue University, USA.
  • Fitzgibbons, R., Enright, R., & O’Brien, T. (2004). Learning to forgive. American School Board Journal, 191, 24-26.
  • Frommer, M. S. (2005). Thinking relationally about forgiveness: Commentary on paper by Stephen Wangh. Psychoanalytic dialogues, 15(1), 33-45.
  • Hammuri, K. (2022). Forgiveness level among talented athletes. Journal of Physical Education, 34(4).
  • Kalaycı, Ş, (2018). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (8.baskı). Ankara: Dinamik Akademi Yayıncılık, s.405.
  • Kara, M., Kara, N. Ş., & Uzun, N. B. (2023). Level of competıtıon forgıveness scale ın sport (fclss): valıdıty and relıabılıty study. International Innovative Education Researcher (IEdRes), 3(3).
  • Kara, N. Ş. (2020). Spor yapan ve yapmayan bireylerde yaşamın anlamı, affetme esnekliği, bilişsel esneklik ile psikolojik belirtilerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi.(Yayımlanmış Doktora Tezi). Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sakarya
  • Kara, N. S., Soyer, F. & Koç, M. (2021). Examination of meaning in life, forgiveness flexibility, cognitive flexibility and psychological symptoms in individuals doing sports and not doing sports in terms of various variables. African Educational Research Journal, 9(1), 146-159.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar, ilkeler ve teknikler. (32.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keyes, C. L. M.,Shmotkin, D. & Ryff, C. D. (2002). Optimizing well-being: The empirical encounter of two traditions. Journal of Personality and Social Psychology, 82, 1007- 1022
  • McCullough, M.E. (2000). Forgiveness as Human Strength: Theory, Measurement, and Links to Well-Being. Journal of Social and Clinical Psychology, 19, 43-55.
  • Orathinkal, J. Vanteenwegen, A. & Buruggrave, R. (2008). Are Deographics Important for Forgiveness?. The Family Journal, 16(20), 20-27.
  • Özkan, A., O. (2019). Futbol sporu yapan bireylerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi) Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Özmaden, M., & Sevilmiş, U. (2023). Bireysel branş sporcularının psikolojik iyi oluş ve öz-şefkat düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Iğdır Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 64-72.
  • Sevin H.D. & Küçük S, (2016). İş görenlerin rekreasyonel etkinliklere katılım düzeyleri ile çalışma performansları arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik bir araştırma. Journal of Recreation and Tourism Research, 3(1), 24-31.
  • Şimşek, S. (2022). Üst düzey voleybolcularda öz yeterlik psikolojik iyi oluş tükenmişlik ve başarı ilişkisi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Aksaray Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı (Çev: Mustafa Baloğlu). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, s.79.
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-3), 374-384.
  • Toktas, S. (2019). Examining the Levels of Forgiveness and Psychological Resilience of Teacher Candidates. Journal of Education and Training Studies, 7(4), 241-249.
  • Waterman, A. S. (1993). Two Conceptions of Happiness: Contrasts of Personal Expressiveness (Eudaimonia) and Hedonic Enjoyment. Journal of Personality and Social Psychology, 64(4), 678-691.
  • Zümbül, S. (2019). Öğretmen adaylarının psikolojik iyi oluş düzeylerinde bilinçli farkındalık ve affetmenin yordayıcı rolleri. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 20-36

Opponent Forgiveness and Psychological Well-Being in Defense Sports: Karate-Do and Kick Boxing

Year 2025, Volume: 14 Issue: 1, 32 - 38, 31.01.2025
https://doi.org/10.22282/tojras.1542116

Abstract

. This study was designed to determine the levels of rival forgiveness and psychological well-being of Karate and Kick Boxing athletes. Relational survey model was used in the research. The population of the research consists of Turkey Karate Federation and Turkey Kick Boxing Federation affiliated to the General Directorate of Sports Services. The sample consists of 372 athletes from Karate and Kick Boxing branches affiliated to these federations. The research was conducted with simple random sampling method. The data collected in the study were analyzed using descriptive statistics, independent groups t-test, one-way analysis of variance and Pearson correlation analysis. When the research findings were examined, it was concluded that there was a significant difference in the level of forgiving opponents in sports according to gender variables, while there was no significant difference according to branch variables. It was determined that there was no significant difference in the level of psychological well-being according to gender and branch variables. Finally, it was determined that there were significant negative relationships between positive orientation and empathizing, which are sub-dimensions of forgiving the opponent in sport, and psychological well-being. As a result of the research, it can be said that there is a significant relationship between forgiving the opponent in sports and psychological well-being.

References

  • Asıcı, E. (2013). Öğretmen adaylarının affetme özelliklerinin öz-duyarlık ve benlik saygısı açısından incelenmesi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Ateş, M. F. (2021). COVID-19 salgını sürecinde bireylerin kaygı ve psikolojik iyi oluş düzeylerinin sosyodemografik özellikler, algılanan sosyal destek, duygusal düzenleme ve empati açısından incelenmesi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi) Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, ġ., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, ġ. & Çakmak, E. K. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. (23. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chatzisarantis, N. & Hagger, M. (2007). The moral worth of sport reconsidered: contributions of recreational sport and competitive sport to life aspirations and psychological well-being. Journal of Sports Sciences, 25(9), 1047-1056.
  • Cohen, J. (1992). A power primer. Psycholigcal Bulletin, 112 (1), 155–159.
  • Çolak, T. S., Koç, M., Eker, H., & Düşünceli, B. (2017). Ortaöğretim öğrencilerinde affetme esnekliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 14(1), 63-73. doi:10.14687/jhs.v14i1.3578
  • Deci, E.L. & Ryan, R.M. (2008). Hedonia, Eudaimonia, And Well-Being: An Introduction. Journal of HappinessStudies, 9(1),1-11.
  • Deniz, M. E., Erus, S. M., & Büyükcebeci, A. (2017). Bilinçli farkindalik ile psikolojik iyi oluş ilişkisinde duygusal zekânin aracilik rolü. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 7(47).
  • Dilmaç, B., Ekşi, F., & Şimşir, Z. (2016). Psikolojik danışma deneyimi yaşayanların dini başa çıkma, psikolojik iyi olma ve affetme düzeyleri arasındaki yordayıcı ilişkiler: Bir model önerisi. A. Ayten, M. Koç, & A. Ayten içinde, Manevi Danışmanlık ve Rehberlik, 1, 169-186.
  • Edwards, J.K. (2007). Relationship satisfaction: The role of attachment, conflict, empathy, forgiveness. Doctoral Dissertation, Purdue University, USA.
  • Fitzgibbons, R., Enright, R., & O’Brien, T. (2004). Learning to forgive. American School Board Journal, 191, 24-26.
  • Frommer, M. S. (2005). Thinking relationally about forgiveness: Commentary on paper by Stephen Wangh. Psychoanalytic dialogues, 15(1), 33-45.
  • Hammuri, K. (2022). Forgiveness level among talented athletes. Journal of Physical Education, 34(4).
  • Kalaycı, Ş, (2018). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (8.baskı). Ankara: Dinamik Akademi Yayıncılık, s.405.
  • Kara, M., Kara, N. Ş., & Uzun, N. B. (2023). Level of competıtıon forgıveness scale ın sport (fclss): valıdıty and relıabılıty study. International Innovative Education Researcher (IEdRes), 3(3).
  • Kara, N. Ş. (2020). Spor yapan ve yapmayan bireylerde yaşamın anlamı, affetme esnekliği, bilişsel esneklik ile psikolojik belirtilerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi.(Yayımlanmış Doktora Tezi). Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sakarya
  • Kara, N. S., Soyer, F. & Koç, M. (2021). Examination of meaning in life, forgiveness flexibility, cognitive flexibility and psychological symptoms in individuals doing sports and not doing sports in terms of various variables. African Educational Research Journal, 9(1), 146-159.
  • Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar, ilkeler ve teknikler. (32.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keyes, C. L. M.,Shmotkin, D. & Ryff, C. D. (2002). Optimizing well-being: The empirical encounter of two traditions. Journal of Personality and Social Psychology, 82, 1007- 1022
  • McCullough, M.E. (2000). Forgiveness as Human Strength: Theory, Measurement, and Links to Well-Being. Journal of Social and Clinical Psychology, 19, 43-55.
  • Orathinkal, J. Vanteenwegen, A. & Buruggrave, R. (2008). Are Deographics Important for Forgiveness?. The Family Journal, 16(20), 20-27.
  • Özkan, A., O. (2019). Futbol sporu yapan bireylerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi) Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş.
  • Özmaden, M., & Sevilmiş, U. (2023). Bireysel branş sporcularının psikolojik iyi oluş ve öz-şefkat düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Iğdır Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 64-72.
  • Sevin H.D. & Küçük S, (2016). İş görenlerin rekreasyonel etkinliklere katılım düzeyleri ile çalışma performansları arasındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik bir araştırma. Journal of Recreation and Tourism Research, 3(1), 24-31.
  • Şimşek, S. (2022). Üst düzey voleybolcularda öz yeterlik psikolojik iyi oluş tükenmişlik ve başarı ilişkisi (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Aksaray Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı (Çev: Mustafa Baloğlu). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, s.79.
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-3), 374-384.
  • Toktas, S. (2019). Examining the Levels of Forgiveness and Psychological Resilience of Teacher Candidates. Journal of Education and Training Studies, 7(4), 241-249.
  • Waterman, A. S. (1993). Two Conceptions of Happiness: Contrasts of Personal Expressiveness (Eudaimonia) and Hedonic Enjoyment. Journal of Personality and Social Psychology, 64(4), 678-691.
  • Zümbül, S. (2019). Öğretmen adaylarının psikolojik iyi oluş düzeylerinde bilinçli farkındalık ve affetmenin yordayıcı rolleri. Ege Eğitim Dergisi, 20(1), 20-36
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Exercise and Sports Psychology
Journal Section Research Article
Authors

Bengü Demir This is me 0000-0002-4194-1136

Nuriye Şeyma Kara 0000-0003-0460-2263

Publication Date January 31, 2025
Submission Date September 2, 2024
Acceptance Date January 25, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 14 Issue: 1

Cite

Vancouver Demir B, Kara NŞ. Savunma Sporlarında Rakibi Affetme ve Psikolojik İyi Oluş: Karate-Do ve Kick Boks. TOJRAS. 2025;14(1):32-8.