Bu çalışma, ortaokullarda yürütülen rekreasyon faaliyetlerinin uygulanabilirliği ve etkilerine ilişkin okul yöneticilerinin görüşlerini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırma yönteminde tasarlanan çalışmada, fenomenoloji deseninden yararlanılmıştır. Çalışmaya Sakarya ili Serdivan ilçesinde aktif olarak eğitim veren ortaokullarda görev yapan sekiz ortaokul yöneticisi katılmıştır. Katılımcılar kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yoluyla dahil edilmiştir. Okul yöneticileri ile yapılan bireysel görüşmelerde yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analiz yöntemiyle incelenmiştir. Veri analizleri sonucunda üç ana tema ve bu temalara bağlı yedi alt tema belirlenmiştir. Ana temalar; yetki gücü, kısıtlayıcılar ve kelebek etkisi olarak ortaya çıkmıştır. Bulgular, ortaokul yöneticilerinin rekreasyon faaliyetlerinin uygulanabilirliğine ilişkin genel bir farkındalığa sahip olduklarını ve bu kapsamda çeşitli girişimlerde bulunduklarını göstermektedir. Okullarda öğrencilere ve velilere yönelik farkındalık çalışmaları yapıldığı ve yönlendirmelerde bulunulduğu anlaşılmıştır. Bununla birlikte, bazı yöneticilerin rekreasyon faaliyetlerini "sosyal faaliyetler" olarak algıladıkları ve bu şekilde adlandırdıkları da gözlemlenmiştir. Ayrıca, öğrenci gelişimini önceleyen bu faaliyetlerin özellikle devlet okullarında çeşitli kısıtlayıcı unsurlarla karşılaştığı görülmüştür. Faaliyetlerin etkilerini sınırlayan bu kısıtların aşılmasında kurumlar arası iş birliklerinin önemi vurgulanmıştır. Çalışmanın, rekreasyon faaliyetlerinin uygulanabilirliği ve etkilerine okul yöneticileri perspektifinden yaklaşması; mevcut sorunların, çözüm önerilerinin ve süreçlere dair farklı bakış açılarının geliştirilmesine katkı sağlayacağı ve özellikle devlet okullarında iyileştirici nitelikte olabileceği düşünülmektedir.
Verilerin toplanması ile ilgili, çalışmadan önce, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Etik Kurulu’ndan 09/06/2023 tarih ve E.86558 sayılı karar ile etik kurul onayı alınmıştır.
The aim of this study is to investigate the perspectives of school administrators concerning the feasibility and impact of recreational activities implemented in secondary schools. Designed using a qualitative research method, the study employed a phenomenological design. Eight administrators working in actively operating secondary schools located in the Sakarya district of Serdivan, Türkiye, participated in the study. The participants were selected through a convenience sampling method. Semi-structured interview forms were used during the individual interviews conducted with the administrators. The data obtained were analyzed using the content analysis method. As a result of the data analysis, three main themes and seven sub-themes associated with these were identified. The main themes emerged as authority power, constraints and butterfly effect. The findings indicate that administrators generally possess awareness of recreational activities and have undertaken various initiatives in this context. It was understood that schools carry out awareness-raising efforts and guidance activities targeting students and parents regarding recreational practices. However, it was also observed that some administrators tend to perceive and label these activities not under the term “recreational,” but rather as “social activities”. In addition, it was found that these initiatives, which prioritize student development, encounter various constraints—especially in public schools. The importance of inter-institutional collaborations in overcoming these constraints that limit the impact of the activities has been emphasized. This study’s focus on the feasibility and impact of recreational activities from the perspective of school administrators is expected to contribute to the identification of current problems, the development of solutions, and the emergence of alternative viewpoints on the processes, and to offer particularly remedial insights for public schools."
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Sports and Recreation |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 30, 2025 |
| Submission Date | June 2, 2025 |
| Acceptance Date | September 20, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 4 |