Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of the Relationship Between the Attitudes and Behaviors of University Students Participating in Recreational Activities and Their Psychological Well-Being Regarding Healthy Nutrition

Year 2025, Volume: 14 Issue: 4, 500 - 506, 30.10.2025
https://doi.org/10.22282/tojras.1723357

Abstract

This study aims to examine the effects of university students participating in recreational activities' attitudes toward healthy nutrition on psychological well-being. A correlational screening model was used in the study, and 338 university students were selected through convenience sampling. Data collection tools included a Personal Information Form, the Attitude Scale for Healthy Nutrition (ASHN), and the Psychological Well-Being Scale (PWS). Pearson correlation and regression techniques were used in the statistical analysis of the data. The results revealed that positive attitudes towards healthy eating were significantly and positively correlated with psychological well-being. A significant positive correlation was found between the ASHN total score and psychological well-being. This suggests that healthy eating behaviors play a critical role in mental health. In light of the findings, it is recommended that programs encouraging healthy lifestyle behaviors among university students be expanded. Considering the positive effects of healthy eating habits on psychological well-being, the importance of education and awareness-raising efforts to raise individuals' awareness is emphasized.

References

  • Akova, O., Şahin, G., & Öğretmenoğlu, M. (2019). Rekreasyon deneyiminin psikolojik iyi oluş üzerine etkisi: Y kuşağı üzerinde bir araştırma. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 124–139. https://doi.org/10.25307/jssr.579581
  • Başar, S., & Sarı, İ. (2018). Düzenli egzersizin depresyon, mutluluk ve psikolojik iyi oluş üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 25–34.
  • Bekar, Ö. (2019). Düzenli egzersiz yapan bireyleri rekreasyonel egzersize motive eden nedenler ile algıladıkları sağlık çıktıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Çakır, G., & Ergin, R. (2023). Fiziksel aktivite ve iyi oluş ilişkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(3), 1367–1374.
  • Caldwell, L. L. (2005). Leisure and health: Why is leisure therapeutic? British Journal of Guidance and Counselling, 33(1), 7–26.
  • Demirci, İ., Ekşi, H., Dinçer, D., & Kardaş, S. (2017). Beş boyutlu iyi oluş modeli: PERMA ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliği. The Journal of Happiness and Well-Being, 5(1), 60–77.
  • Derelioğlu, M., Sabah, S., & Çankaya, S. (2023). Sedanter ve aktif spor yapan üniversite öğrencilerinin sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumları. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 68–75.
  • Elmas, L., Yüceant, M., Ünlü, H., & Bahadır, Z. (2021). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile psikolojik iyi oluş durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sportive, 4(1), 1–17.
  • Ertürk Yaşar, H., Gökçe Şen, K., & Karagöz, Ş. (2024). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumlarının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(1), 424–432.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). McGraw Hill.
  • George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS Statistics 26 step by step: A simple guide and reference (16th ed.). Routledge.
  • Godbey, G. (2009). Outdoor recreation, health, and wellness: Understanding and enhancing the relationship (Discussion Paper). Resources for the Future.
  • Göral, K., & Yıldırım, D. (2022). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumlarının branş farklılıklarına göre araştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 58–69. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1114833
  • Gürbüz, B., & Doğan, M. (2024). Spora yönelik tutum, sağlıklı beslenme ve mental iyi oluş arasındaki ilişki: Üniversite öğrencileri perspektifi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 12(34), 104–115.
  • Karaküçük, S. (2014). Rekreasyon: Boş zamanları değerlendirme. https://books.google.com.tr
  • Kırkbir, F. (2020). Sporcularda sağlıklı beslenme ile mutluluk arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(2), 125–130.
  • Kırtepe, A., & Uğurlu, F. M. (2023). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin rekreasyon etkinliklerine katılım sıklıkları ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 952–967. https://doi.org/10.38021/asbid.1312145
  • Mannell, R. C. (2011). Leisure, health and well-being. World Leisure Journal, 49(3), 114–128.
  • Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719–727.
  • Seligman, M. E. (2011). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Free Press.
  • Street, G., James, R., & Cutt, H. (2007). The relationship between organised physical recreation and mental health. Health Promotion Journal of Australia, 18(3), 236–239.
  • Tekkurşun Demir, G., & Cicioğlu, H. İ. (2019). Sağlıklı beslenmeye ilişkin tutum ölçeği (SBİTÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 256–274.
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 374–384.
  • Thomas, S. (2005). Making the healthy choice: Nutrition policy and recreation facilities (Yüksek lisans tezi), Simon Fraser University Faculty of Arts, Burnaby.
  • Türker, N., Ölçer, H., & Aydın, A. (2016). Yerel halkın serbest zaman değerlendirme alışkanlıkları: Safranbolu örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 49–62.
  • Uluç, S., & Durukan, E. (2021). Spor yönetimi bölümünde öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı beslenmeye ilişkin tutum düzeylerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 438–446.
  • Yavuz, Ü., & İlhan, E. L. (2023). Spor yapmak ve psikolojik iyi oluş: Üniversite öğrencileri profili. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(1), 1–7. https://doi.org/10.53434/gbesbd.1117950
  • Yayla, Ö., & Çetiner, H. (2019). Boş zamanların değerlendirilmesinde etkili olan faktörlerin boş zaman tatminine etkisi. Turizm Akademik Dergisi, 6(1), 219–228.
  • Yılmaz, G., Şengür, E., & Turasan, İ. (2022). Spor bilimleri fakültesinde okuyan öğrencilerin sağlıklı beslenme tutum puanlarının incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 64–70.
  • Yüceant, M. (2023). Düzenli fiziksel aktivitenin stres, kaygı, depresyon, yaşam memnuniyeti, psikolojik iyi oluş ve pozitif-negatif duygu üzerine etkisi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 581–598.

Rekreatif Faaliyetlere Katılan Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Beslenmeye İlişkin Tutum Davranışları İle Psikolojik İyi Oluş Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2025, Volume: 14 Issue: 4, 500 - 506, 30.10.2025
https://doi.org/10.22282/tojras.1723357

Abstract

Bu araştırma, rekreatif faaliyetlere katılan üniversite öğrencilerinin sağlıklı beslenmeye yönelik tutumlarının psikolojik iyi oluş üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır ve kolayda örnekleme yöntemi ile seçilen 338 üniversite öğrencisi katılım göstermiştir. Veri toplama aracı olarak, Kişisel Bilgi Formu, Sağlıklı Beslenmeye İlişkin Tutum Ölçeği (SBİTÖ) ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOÖ) kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizlerinde Pearson korelasyon ve Regresyon tekniği kullanılmıştır. Sonuçlar, sağlıklı beslenmeye ilişkin olumlu tutumun psikolojik iyi oluş ile anlamlı ve pozitif yönde ilişkili olduğunu ortaya koymuştur. SBİTÖ toplam skoru ile psikolojik iyi oluş arasında anlamlı düzeyde pozitif korelasyon bulunmuştur. Bu durum sağlıklı beslenme davranışlarının mental sağlık üzerinde kritik rol oynadığını ortaya koymaktadır. Elde edilen bulgular ışığında, üniversitelerde öğrencilerin sağlıklı yaşam davranışlarını teşvik edici programların yaygınlaştırılması önerilmektedir. Sağlıklı beslenme alışkanlıklarının psikolojik iyi oluşa olan olumlu etkileri göz önünde bulundurularak, bireylerin farkındalığını artırmaya yönelik eğitim ve bilinçlendirme çalışmalarının önemi vurgulanmaktadır.

References

  • Akova, O., Şahin, G., & Öğretmenoğlu, M. (2019). Rekreasyon deneyiminin psikolojik iyi oluş üzerine etkisi: Y kuşağı üzerinde bir araştırma. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 124–139. https://doi.org/10.25307/jssr.579581
  • Başar, S., & Sarı, İ. (2018). Düzenli egzersizin depresyon, mutluluk ve psikolojik iyi oluş üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 25–34.
  • Bekar, Ö. (2019). Düzenli egzersiz yapan bireyleri rekreasyonel egzersize motive eden nedenler ile algıladıkları sağlık çıktıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Çakır, G., & Ergin, R. (2023). Fiziksel aktivite ve iyi oluş ilişkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12(3), 1367–1374.
  • Caldwell, L. L. (2005). Leisure and health: Why is leisure therapeutic? British Journal of Guidance and Counselling, 33(1), 7–26.
  • Demirci, İ., Ekşi, H., Dinçer, D., & Kardaş, S. (2017). Beş boyutlu iyi oluş modeli: PERMA ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliği. The Journal of Happiness and Well-Being, 5(1), 60–77.
  • Derelioğlu, M., Sabah, S., & Çankaya, S. (2023). Sedanter ve aktif spor yapan üniversite öğrencilerinin sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumları. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 68–75.
  • Elmas, L., Yüceant, M., Ünlü, H., & Bahadır, Z. (2021). Üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyleri ile psikolojik iyi oluş durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sportive, 4(1), 1–17.
  • Ertürk Yaşar, H., Gökçe Şen, K., & Karagöz, Ş. (2024). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumlarının incelenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 13(1), 424–432.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). McGraw Hill.
  • George, D., & Mallery, P. (2019). IBM SPSS Statistics 26 step by step: A simple guide and reference (16th ed.). Routledge.
  • Godbey, G. (2009). Outdoor recreation, health, and wellness: Understanding and enhancing the relationship (Discussion Paper). Resources for the Future.
  • Göral, K., & Yıldırım, D. (2022). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumlarının branş farklılıklarına göre araştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 58–69. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1114833
  • Gürbüz, B., & Doğan, M. (2024). Spora yönelik tutum, sağlıklı beslenme ve mental iyi oluş arasındaki ilişki: Üniversite öğrencileri perspektifi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 12(34), 104–115.
  • Karaküçük, S. (2014). Rekreasyon: Boş zamanları değerlendirme. https://books.google.com.tr
  • Kırkbir, F. (2020). Sporcularda sağlıklı beslenme ile mutluluk arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(2), 125–130.
  • Kırtepe, A., & Uğurlu, F. M. (2023). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin rekreasyon etkinliklerine katılım sıklıkları ve sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 952–967. https://doi.org/10.38021/asbid.1312145
  • Mannell, R. C. (2011). Leisure, health and well-being. World Leisure Journal, 49(3), 114–128.
  • Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719–727.
  • Seligman, M. E. (2011). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Free Press.
  • Street, G., James, R., & Cutt, H. (2007). The relationship between organised physical recreation and mental health. Health Promotion Journal of Australia, 18(3), 236–239.
  • Tekkurşun Demir, G., & Cicioğlu, H. İ. (2019). Sağlıklı beslenmeye ilişkin tutum ölçeği (SBİTÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 256–274.
  • Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 374–384.
  • Thomas, S. (2005). Making the healthy choice: Nutrition policy and recreation facilities (Yüksek lisans tezi), Simon Fraser University Faculty of Arts, Burnaby.
  • Türker, N., Ölçer, H., & Aydın, A. (2016). Yerel halkın serbest zaman değerlendirme alışkanlıkları: Safranbolu örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 49–62.
  • Uluç, S., & Durukan, E. (2021). Spor yönetimi bölümünde öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı beslenmeye ilişkin tutum düzeylerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 438–446.
  • Yavuz, Ü., & İlhan, E. L. (2023). Spor yapmak ve psikolojik iyi oluş: Üniversite öğrencileri profili. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 28(1), 1–7. https://doi.org/10.53434/gbesbd.1117950
  • Yayla, Ö., & Çetiner, H. (2019). Boş zamanların değerlendirilmesinde etkili olan faktörlerin boş zaman tatminine etkisi. Turizm Akademik Dergisi, 6(1), 219–228.
  • Yılmaz, G., Şengür, E., & Turasan, İ. (2022). Spor bilimleri fakültesinde okuyan öğrencilerin sağlıklı beslenme tutum puanlarının incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 64–70.
  • Yüceant, M. (2023). Düzenli fiziksel aktivitenin stres, kaygı, depresyon, yaşam memnuniyeti, psikolojik iyi oluş ve pozitif-negatif duygu üzerine etkisi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(2), 581–598.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Nutrition, Sports and Recreation
Journal Section Research Articles
Authors

Yavuz Yıldırım 0000-0002-2478-5493

Özgür Haykır 0000-0003-3034-7374

Nurgül Tezcan Kardaş 0000-0002-9483-2013

Publication Date October 30, 2025
Submission Date June 19, 2025
Acceptance Date October 27, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 14 Issue: 4

Cite

Vancouver Yıldırım Y, Haykır Ö, Tezcan Kardaş N. Rekreatif Faaliyetlere Katılan Üniversite Öğrencilerinin Sağlıklı Beslenmeye İlişkin Tutum Davranışları İle Psikolojik İyi Oluş Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. TOJRAS. 2025;14(4):500-6.